Afneembare trekhaak

Ik heb op mijn O2 combi 2010 of 11 model een afneembare trekhaak. Mooi maar lomp ding, maar vooruit het werkt.

Maar er zit nergens een oog om de breekkabel van de aanhanger aan te maken. Ook ergens naar boven lussen gaat niet.

Een klem erom is ook lastig want die haak is een soort H-profiel dus niet rond.


Hoe hebben jullie dit opgelost?
 

Roel

Lid
Ik heb bij de Halfords een klem gekocht, maar nog niet geprobeerd. En ik heb volgens mij dezelfde afneembare trekhaak.
Zal morgen eens testen of de klem wel past.
 
Mmm bedankt. Ik kan op je foto niet precies zien wat voor klem dat is.

Ik had hier gezocht op trekhaak maar dit draadje niet gevonden. Ook op Westfalia site gekeken, maar vind de oplossingen tamelijk kostbaar. Een gewone eenvoudige rechthoekige (!) klem zoek ik. Westfalia heeft er 1 en die kost ook weer 17,21 €.

Ik zit te denken om er een 5 of 6 mm gaatje in te boren horizontaal door het dunnere midden, daar een stevig schroefoog in te bevestigen.

Nog andere suggesties?



Ps: Slotje is wel een beetje snel geroepen vind ik. Kost een discussie je geld of zo of stoor je ergens aan dat er snel een slot op moet? Is snap dat nooit zo goed.
 

hemi24

Forumguru
Dit is de klem: http://www.trekhaken.info/nl/producten/accessoires/hulpkoppelingen

Aangezien die jongens vlak bij mij in de buurt zitten heb ik het onderdeel daar afgehaald (voor ongeveer de helft van de prijs op de site...)

Het slotje mag er op om zo dubbele posts zo veel mogelijk te vermijden.

Vergelijk het met een ritje naar Hengelo: het is handiger als je weet welke... ;)

Ik zou zo 1, 2, 3 maar geen gaatje boren in de trekhaak!!!
 

Luuk

Nieuw lid
Ik zat met hetzelfde.
Het oog blijkt er wel te zitten. Mijn caravan dealer vond hem boven de contactdoos.
Je moet gynaecoloog zijn om hem te koppelen. Maar aangezien Skoda Nederland dit probleem niet zegt te kennen is er (nog) geen structurele oplossing.
Ik ben er vanuit gegaan dat improviseren met ringen of verlengkabels juridisch niet correct is.
Bij koppelen en loskoppelen lig ik dus onder mijn Octavia Scout.
Ik zal dit probleem via mijn dealer met een formele melding kenbaar maken bij de importeur zodat ik volgend jaar met wat meer gemak mijn caravan kan koppelen.
Groet
 

rouwehand

Senior Member
In de meivakantie voor het eerst met de caravan op stap.
Inderdaad boven de wegklapbare contactdoos zit een oog, waar je de losbreekkabel aan kan bevestigen.
Ik heb een grote RVS karabijnhaak door dit oog gedaan, waardoor je eenvoudig de losbreekkabel kan bevestigen.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb ook een afneembare trekhaak vanaf fabriek onder 02 4x4.
echter was er bij nergens een 'haak of oog' voorzien om de losbreekbeveiliging achter te hangen of vast te maken.
deze oplossing heb ik zelf bedacht om de kabel 'achter' te hangen,en voor mij werkt dit goed...echter is het wel zo dat je op deze manier de haak moeilijk kan wegbergen bij het reservewiel,maja ik haal de trekhaak zelfs de laatste jaren niet meer onder de 02 uit,het stoort me niet dat hij er altijd onder staat dus..:smiley29:
noodkoppeling.jpg
 

hemi24

Forumguru
ik haal de trekhaak de laatste jaren zelfs niet meer onder de 02 uit,het stoort me niet dat hij er altijd onder staat dus...

Waarschijnlijk omdat je een 4x4 hebt, maar de normale O2 met afneembare haak (zonder hulpveren) is een behoorlijke "drempeltikker", dus die haal je er maar wat graag onderweg..!
 

Rem82sch

Senior Member
Hou er dan wel rekening mee op deze manier het aanhaken niet legaal en zelfs strafbaar is. Deze manier heeft geen meerwaarden en bovendien is het nutteloos.. Het draadje is er voor gemaakt om aan te haken op een vast punt aan de auto voor als de trekhaak zou los schieten of breken dat de aanhanger geremd wordt. In dit geval als joun afneembare haak er onder uitvalt op een een of andere manier dat joun aanhanger niet geremd wordt.

De nieuwe wetgeving rond aanhangers is: als je een aanhanger onder de 750kg hebt hoef je geen verankering te gebruiken. Als hij wel op de aanhanger zit. Dan moet je hem naar behoren aansluiten. Doe je dit niet loop je kans op een prent. Dus als je geen vastpunt hebt om aan te haken haal het kabeltje van de aanhanger onder de 750kg af. Dan loop je geen risico.
 

hemi24

Forumguru
In dit geval als joun afneembare haak er onder uitvalt op een een of andere manier dat joun aanhanger niet geremd wordt.

... en waarom zou dat dan moeten gebeuren?!? Het is een goedgekeurde trekhaak, die valt heus niet zomaar van de auto..!

Als morgen de hemel uit de lucht komt vallen, hebben we allemaal een blauwe kop!

Losbreekkabel of ketting van een ongeremde aanhangwagen, mag je domweg over de trekhaak "hangen", als je er maar voor zorgt dat deze niet over de kogel kan glippen als je de aanhanger verliest. Dus borgen met een karabijnhaakje wat max 100kg belast mag worden kan wel degelijk volstaan.
 

Rem82sch

Senior Member
Losbreekkabel of ketting van een ongeremde aanhangwagen, mag je domweg over de trekhaak "hangen", als je er maar voor zorgt dat deze niet over de kogel kan glippen als je de aanhanger verliest. Dus borgen met een karabijnhaakje wat max 100kg belast mag worden kan wel degelijk volstaan.


Volgens mij ga je de mis in. Dat was vroeger zo maar ze hebben het vorig jaar aangepast.

Zoals hier onder staat zijn tegenwoordig de regels;

5.13.66 en 5.13.67 (kogel) koppeling aangepast Hulpkoppeling is niet meer verplicht.
Op grond van EG-regelgeving is de hulpkoppeling voor aanhangwagens tmm 750 kg niet meer verplicht.

Als hij nog wel aanwezig is, moet deze wel deugdelijk bevestigd zijn en op de juiste wijze met het trekkend voertuig zijn verbonden.





[h=1]Handrem breekkabel[/h]De handrem breekkabel zorgt ervoor dat de handrem wordt aangetrokken als onverhoopt de caravan zou losbreken van de auto. De caravan zal dan remmen en door de kracht die de auto nog heeft zal het kabeltje breken.
Wettelijk moet de handrem breekkabel aan een vast punt van de auto of trekhaak bevestigd worden zoals op onderstaande foto's. Er is geen verschil tussen een vaste of een afneembare trekhaak. Heeft u geen vast bevestigingspunt aan de trekhaak kunt u gebruik maken van een hulpkoppeling.
breekk1.gif
breekk2.gif
Lussen om de kogel, zoals in Europa gebruikelijk is, is in Nederland dus niet toegestaan en wordt regelmatig bekeurd!​
breekk3.gif




 

rweersch

Actief lid
Ik lees iets anders tussen wat je in je eerste bericht beweert, en wat in je tweede bericht staat:

In dit geval als joun afneembare haak er onder uitvalt op een een of andere manier dat joun aanhanger niet geremd wordt.

Wettelijk moet de handrem breekkabel aan een vast punt van de auto of trekhaak bevestigd worden zoals op onderstaande foto's. Er is geen verschil tussen een vaste of een afneembare trekhaak.

Als ik de wet goed lees, is het bevestigen van de losbreekkoppeling aan een klem, gemonteerd aan de afneembare haak, een geheel legale oplossing.
 

Kensel

Forumguru
Gezien het feit dat ie afneembaar is.. verwacht ik van niet..
Is het nog mogelijk om de losbreekkoppeling onder de bumper aan het chassis te bevestigen (alleen wat lastiger om de kabel vast te maken haha).
 

hemi24

Forumguru
Gezien het feit dat ie afneembaar is.. verwacht ik van niet...

Zo kan ik er nog wel meer bedenken, wat denk je van een (reserve)wiel...

Mits juist gemonteerd (maar dat geldt natuurlijk overal voor) is een afneembare trekhaak netzogoed een "vast deel" van de auto als een vaste trekhaak.
Ze hebben de borging met nog eens een slot natuurlijk niet voor niets op dergelijke wijze geconstrueerd; zal ook zo getest zijn dat het zelfs met een aanrijding niet los mag komen.
 

Rem82sch

Senior Member
Lijkt mij van niet zoals ze op de foto's afbeelden zit hij rechtstreeks vast en niet aan de trekhaak/kogel gedeelte.

De goedkoopste en de makkelijkste en de snelste manier voor aanhangers ongeremd van max 750kg kabeltje weg halen.
(p.s. Ik weet trouwens niet wie die wet heeft verzonnen maar het lijkt mij altijd veiliger om aan de auto te borgen)

Let wel even op voor dat je een aanhanger gaat trekken. Wat je op kenteken mag trekken ik heb een skoda octavia rs maar mag maar 650kg ongeremd trekken. En kijk even naar wat de aanhanger in totaal gewicht mag hebben. Want ze kijken niet wat je er op hebt maar naar het totale gewicht mag zijn.

Voorbeeld ik heb zelf een dubbelassige aanhanger ongeremd (komt van Belgie) van 750kg max beladen die mag ik niet trekken officieel ook al staan er twee doosje's karton op.
Je zal maar een lul van een agent hebben.

Bij ons in Elsloo hebben ze voor de losbreekkopp. En voor het max getrokken gewicht een hoop mensen bekeurd, zelfs mensen die niks op de aanhanger hadden liggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
De kans op falen van de koppeling aan de aanhanger-zijde (hoe gering op zich ook) is groter dan de kans dat het stuk staal van de trekhaak loskomt of afbreekt. Daarom is het gebruik van een hulpkoppeling toegestaan: mocht de aanhangerkoppeling losraken dan blijft ofwel je ongeremde aanhanger aan het kabeltje hangen, ofwel de rem wordt geactiveerd doordat het breekkabeltje 'm aantrekt alvorens te breken.
 
Bovenaan Onderaan