Afneembare trekhaak

rubbere

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met het type afneembare trekhaak voor een O2 Combi?.

Er is nu een "bosal Ecofit" gemonteerd. maar de stekkerdoos heeft inmiddels de achterbumper behoorlijk beschadigd doordat je indien je over een drempel rijd (ook al is het stapvoets ;) de stekkerdoos de grond raakt en vervolgens ombuigd naar de bumper toe.

De garage die deze trekhaak heeft gemonteerd is geen Skoda dealer (moest deze dealer helaas kiezen via mijn werkgever).

Ik ben inmiddels bij een Skoda dealer geweest, die vertelde me dat dit type trekhaak helemaal niet past bij de O2 Combi!. het is met deze trekhaak ook niet op te lossen volgens de skoda dealer....

Als je dit probleem vaak hebt, dan moet je misschien wat aan de belading doen of hulpveren nemen.

Ik heb een orginele trekhaak van Skoda niet afneembaar en die heeft dit jaar in 45000km 2 keer de grond geraakt.
1x bij een helling van 27% (met bagage en vier personen) en 1x doordat ik van het asfalt in een kuil reed. Deze trekhaak is niet afneembaar en steek echt een heel eind uit.

Peter_Octavia

Forumguru
Ik heb de de originele afneembare trekhaak en deze is dus in zijn geheel niet zichtbaar als deze niet gemonteerd is. Ook de voorziening hiervoor niet. Ook de stekkerdoos draai ik weg achter de bumper. Dus geen problemen met drempels.

Ben er zeer tevreden over iig. Bij mijn collega met een VW Passat met afneembare trekhaak hakken ze een heel stuk uit de bumper... geen gezicht... maar ja de trekhaak is wel afneembaar:crazy:

MarcoO2

Forumguru
Ik heb de de originele afneembare trekhaak en deze is dus in zijn geheel niet zichtbaar als deze niet gemonteerd is. Ook de voorziening hiervoor niet. Ook de stekkerdoos draai ik weg achter de bumper. Dus geen problemen met drempels.

Ben er zeer tevreden over iig. Bij mijn collega met een VW Passat met afneembare trekhaak hakken ze een heel stuk uit de bumper... geen gezicht... maar ja de trekhaak is wel afneembaar:crazy:

Ik heb ook de originele versie, en eveneens tot volle tevredenheid! Je ziet er niets van en als je 'm onverwachts nodig hebt, heb je hem altijd bij je!

skodaboy

Forumguru
wel ik heb een afneembare trekhaak vanaf het fabriek.
ik heb nergens problemen om over de drempels te rijden..
met de haak er op of eraf maakt geen verschil tot nu toe heb ik nog niet over de straat geschuurd met de haak er op of met de stekkerdoos.

de foto is misschien niet zo duidelijk,maar links op de foto zie je nog een klein stukje van de stekkerdoos(de verloopstekker zit er niet meer op)
dat is het enige wat 'zichtbaar' blijft na dat je de haak hebt weg gehaald.;)

Bijlagen

• noodkoppeling.jpg
    noodkoppeling.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 221

Vacaro

Senior Member
Ik heb ook de afneembare trekhaak affabriek, en ben hier zeer tevreden over, enige minpunt da plastic stuk dat er in moet als trekhaak ni gemon,teerd is was ik na 3 maanden al kwijt, eruit gevallen tijdens rijden. Krijg soms de haak er wel moeilijk uit na gebruik. Ik trek wel altijd een zware trailer (trailer 1000kg + paard +/-500kg) maximum sleep van auto is 1600kg.
Ga soms even met stalen borsteltje in bevestigingsgat en dan werkt deze weer goed, ook vergrendelings mechanisme van haak spuit ik soms in met kruipolie (overtollige wel wegvegen, trekt anders vuil aan)
Ik zou zeker terug een afneembare nemen, vorige week nog vergeten afdoen en bij parkeren zat ik tegen andere auto, dacht van kan nog stukkie maar was haak vergeten.Boem.

@Skodaboy : bij mij zie je totaal niets als haak gedemonteerd is en stekkerdoos plooit weg onder bumper, zit lipje aan waarmee je deze naar boven duwt.mss dat deze bij jou ni ver genoeg meer wegplooit door vuil of zo.

skodaboy

Forumguru
Ik heb ook de afneembare trekhaak affabriek, en ben hier zeer tevreden over, enige minpunt da plastic stuk dat er in moet als trekhaak ni gemon,teerd is was ik na 3 maanden al kwijt, eruit gevallen tijdens rijden. Krijg soms de haak er wel moeilijk uit na gebruik. Ik trek wel altijd een zware trailer (trailer 1000kg + paard +/-500kg) maximum sleep van auto is 1600kg.
Ik zou zeker terug een afneembare nemen, vorige week nog vergeten afdoen en bij parkeren zat ik tegen andere auto, dacht van kan nog stukkie maar was haak vergeten.Boem.

@Skodaboy : bij mij zie je totaal niets als haak gedemonteerd is en stekkerdoos plooit weg onder bumper, zit lipje aan waarmee je deze naar boven duwt.mss dat deze bij jou ni ver genoeg meer wegplooit door vuil of zo.

hey skoda4X4,

dat heb ik ook al gemerkt dat de haak soms moeilijk terug los komt na gebruik,kan idd te maken hebben met het trailer gewicht.
de laatste tijd haal ik de haak niet meer zo vaak van de auto af,te straks nog ff gekeken of ik die stekkerdoos te goei kon wegplooien en idd nu kan ik hem weer netjes wegplooien na gebruik,het om 'klicksysteem' zat een beetje vast door zand of zo...:D

ook bij het inparkeren met de haak erop heb ik geen problemen,
heb wel pdc vooraan en achteraan,dus dat helpt wel een stuk...
natuurlijk zonder pdc is het altijd wat 'gokken' hoeveel je nog kan....:winkie:

MarcoO2

Forumguru

Bekend probleem... Ben ook één keer vergeten 'm eraf te halen, zag ineens iemand heel verschrikt kijken toen ik aan het inparkeren was... had nog 1 centimeter over! Strak geparkeerd! :D

Vacaro

Senior Member
Ik rij idd ook altijd tot op 1cm bij inparkeren, als haak erop staat wordt da tot op -2cm en da geeft dan een dof geluid.....pok....
Gelukkig voor anderen haal ik steeds(lees meestal) na gebruik de haak eraf.

octofreak

Actief lid
bij aflevering heeft Vepreda tot mijn genoegen er een afneembare Westfalia trekhaak ondergezet. Een kleine uitsnede uit de bumper (niet zichtbaar als je het niet weet) en hij steekt er netjes onder.

Ik gebruik hem niet vaak maar bij het gebruik is hij uitstekend bevallen :) geen problemen met het over de grond slepen e.d.

Dit type zit er bij mij onder: http://www.trekhaken.info/webshop.php?mode=product&wsid=1&wpid=4260

Ik heb in mijn vorige (O2 combi) ook een westfalia gehaf. Niets dan lof over het ontwerp, gebruik en gemak.

Yeti Linka

Actief lid

Ook onder mijn Octavia zit een afneembare trekhaak. Op de foto van een paar reacties terug zit aan de afneembare trekhaak een losbreekkoppeling gemonteerd. Dit mag niet en heeft ook geen waarde als de trekhaak zelf lostkomt van de auto. Ik heb zelf al eens achter een caravan gereden waarbij dit is gebeurd. Gelukkig reed die combinatie niet zo snel en was er weinig schade.

Vorige week ben ik even bij mijn dealer langs geweest hoe dit opgelost moet worden. En wat blijkt nu, achter het wegdraaibare stopcontact zit een oog gelast waar je het kabeltje van de losbreekinrichting aan kan vast maken. Hij zit wel op een lastige plaats, maar met behulp van een extra muskatonhaak gaat het een stuk makkelijker.

Heukie

Lid
Vorige week ben ik even bij mijn dealer langs geweest hoe dit opgelost moet worden. En wat blijkt nu, achter het wegdraaibare stopcontact zit een oog gelast waar je het kabeltje van de losbreekinrichting aan kan vast maken. Hij zit wel op een lastige plaats, maar met behulp van een extra muskatonhaak gaat het een stuk makkelijker.

Ik heb hetzelfde probleem, ga vanavond meteen kijken of er bij ook zo'n oog op gelast zit. Bedankt voor de tip. :xyxthumbs:

skodaboy

Forumguru

Ook onder mijn Octavia zit een afneembare trekhaak. Op de foto van een paar reacties terug zit aan de afneembare trekhaak een losbreekkoppeling gemonteerd. Dit mag niet en heeft ook geen waarde als de trekhaak zelf lostkomt van de auto.

de kans is klein dat de haak zelf afbreekt,tenzij je de haak 'misbruikt' door er meer gewicht aan te hangen dan mag of hem gebruikt voor andere dingen...er zijn (vaste) trekhaken waar 'orgineel zo'n een veiligheidsoog opzit om het bewuste kabeltje aan vast te maken,maja deze haak kan ook afbreken he,dus blijft het hetzelfde...trouwens je gaat mij niet komen vertellen dat het 'kabeltje' 1300kg of meer gaat tegen houden als de boel afbreekt he...dan ben je je trailer nog kwijt. :D

skodaboy

Forumguru

als dit onwettig is he,dan moeten ze dit nie verkopen in de handel.
trouwens btw de auto is met deze trekhaak zoals op de foto naar de apk geweest,geen enkele opmerking of afkeuring voor de trekhaak.
overigens zal ik es onder de 02 kruipen om te zien waar die bewuste oog zit...:winkie:

skodaboy

Forumguru
dat kabeltje dient niet om de caravan vast te houden, maar wel om zijn rem aan te trekken voor hij zelf op hol slaat

ja,het kabeltje werkt als een soort 'noodrem' van het moment de trailer uit de bolkoppeling is...
het kabeltje kan zichzelf alleen maar aantrekken van het moment de trailer los is van de trekhaak,om dan zo de rem bedienen en af te remmen zonder dat trailer het trekkend voertuig verlaat...
maar de vraag blijft nog steeds is het kabeltje wel sterk nog om bv in één klap 1300 kg of meer af te remmen...:smiley29:

nogmaals : het kabeltje remt de trailer niet, het kabeltje trekt, als het goed gemonteerd is, via een hefboom de handrem van de trailer aan. Het zijn de remmen van de trailer die hem tot stilstand moeten brengen, niet het kabeltje. Dat is tegen dan al lang afgebroken.

Yeti Linka

Actief lid

als dit onwettig is he,dan moeten ze dit nie verkopen in de handel.
trouwens btw de auto is met deze trekhaak zoals op de foto naar de apk geweest,geen enkele opmerking of afkeuring voor de trekhaak.
overigens zal ik es onder de 02 kruipen om te zien waar die bewuste oog zit...:winkie:

Deze beugel is niet onwettig. Maar op een afneembare trekhaak wel. Dit is mij door de dealer verteld. Vandaar dat er een oog zit achter het stopcontact.

Bovenaan Onderaan