Als je de wielbouten met een (goede) kruissleutel al niet goed vast krijgt door gebrek aan kracht, lukt het met een momentsleutel ook niet. Of heb je een wielsleutel gebruikt?
Kruissleutel:
wielsleutel:
Bij een wielsleutel, kun je net als bij een momentsleutel maar aan één kant kracht uitoefenen. Bij een kruissleutel, is de truc dat je de bovenarmen gestrekt houdt, en met de ene arm trekt, en de andere arm drukt. Als het gaat om het loskrijgen van een bout, kun je bij een kruissleutel eventueel op de ene kant van de sleutel je voeten zetten, en aan de andere kant trekken (met 1 of 2 armen), de kracht die je dan uit kunt oefenen is zeer fors, en moet bij een personenauto ruimschoots voldoende zijn.
Ik had dus overigens wel gelijk met mijn suggestie dat je wielbouten niet goed vast zaten. Juiste methode om je wiel vast te zetten: draai eerst alle wielbouten van een wiel handvast, als de velg goed tegen de naaf zit, laat de auto dan iets zakken, zodat het wiel op de grond komt, en niet meer draait als je de wielbouten aandraait. Vervolgens steeds tegenover elkaar liggende wielbouten op de velg aantrekken, tot je aan het moment zit, en alle wielbouten hebt gehad. Na een weekje, of 100-200 km rijden, even de wielbouten natrekken om te checken of ze nog op het juiste moment staan (lopen soms wel eens iets terug, na het monteren, als je ze nog een keer natrekt, levert het eigenlijk nooit meer een probleem op)