Even los van het dealer verhaal en of die netjes werken of niet, verbaas ik me over bepaalde opmerking over de Skoda zelf. Lijkt mij deels ook een scheef verwachtingspatroon. Hoewel sterk verbeterd, blijft het wel het instapmerk van VAG. De afwerking en materialen van het interieur zijn weldegelijk anders dan bij Audi. Daar is de prijs dan ook naar.
Wat betreft benzine verbruik. Het is toch algemeen bekend, mag ik hopen, dat de tsi/tfsi of wat ze ook op de kleine turbo blokjes plakken, gunstige theoretische verbruikscijfers halen voor de bijtelling en de belasting, maar de praktijk is anders. Is ook niet vreemd, want dit formaat auto komt bij veel andere merken met een 1.8 of 2l blok. Stop je 4 astmatische kabouters met een longinhoud van 1.2l onder de motorkap, dan gaan ze gieren en piepen als je ze een beetje opjaagt en dat blijven ze dan ook doen. Dan lusten ze wel een slokje. Heb je potige kabouters of meer kabouters die vrolijk trappelen onder de motorkap dan lusten ze iets meer om op gang te komen, maar als ze eenmaal in beweging zijn kost het ze nauwelijks moeite en nemen ze slechts af en toe een slokje.
De moraal, kies de juiste kabouters om te trappelen onder de motorkap. Kies je potige en jolige kabouters dan heb je een hoop lol. Ga je voor astmatische kabouters vanwege kosten, belasting, bijtelling of omdat je niet zo'n haast hebt, klaag dan niet over de dorst en het astmatische gehijg.