Afschrijving Octavia III

skodafora

Actief lid
Is een afschrijving van €1150 veel voor een Octavia 1.0 2017?
Ik vind het best wel pijnlijk om te zien of moet ik het als normaal beschouwen?
Enig idee of de prijs wat ik destijds betaald had normaal was?

Gekocht op: 21-01-2023
Prijs: €12.400 (kaal)
Kilometerstand: 158.000km

Huidige prijs: €11.250+- gemiddeld (autobedrijven) (kaal)
Huidige kilometerstand 180.000km
Dagwaarde: €9.611

Afschrijving auto €1150.

JeSko

Forumguru
Nee dat is niet veel, je geeft hem over aan een handelaar e die mens moet er ook iets aan verdienen natuurlijk. Zelf verkopen krijg je wellicht bijna je aankoopbedrag terug, tweedehands automarkt is erg duur tegenwoordig zeker voor lichte moderne benzines.

1983jeroen

Forumguru
In ruim een jaar tijd?
Mijne uit 2017 had in 1,5 jaar en 50.000km ruim 3,5k afgeschreven..
Was bij een dealer gekocht en bij een andere dealer weer ingeruild.

1150 is echt niet veel voor een jaar

Waarom wil je er vanaf?
Koop je iets anders terug?

skodafora

Actief lid
Ik merk gewoon dat hij die 180.000 heeft gereden. Interieur kraakt, DSG denkt na, er komt regen binnen vanuit de deurrubbers. Je hoort abnormale windruis bij bepaalde plekken. Speakers die hoge geluid niet kunnen hendelen met trillingen als gevolg. Kofferbak gaat niet dicht als je rustig dicht wilt doen. Trillen bij stationair draaien. Ik kan nog veel opnoemen. Het kan zijn dat ik te gevoelig ben en gewoon de auto moet zien als een werkpaard. Ik zit de kijken naar een andere auto, maar er is geen ruimere auto als de Octavia. Misschien interessant om een 2018-2019 te nemen met maximaal 80.000km op de teller of gewoon doorrijden met deze.

Pindasaus

Forumguru
Met € 2.000 kom je een eind met het oplossen van de problemen die je noemt. Dat is ongeveer het bedrag dat je verliest als je een auto inruilt bij de dealer.

Herperduin

Forumguru
Ik vind dat als je geen of weinig onderhoud gehad hebt, zeer goedkoop gereden hebt. Circa 5 cent per kilometer. Vind ik echt niet veel. Snap wel dat je iets anders wil kopen maar op dit moment is tweedehands markt echt duur zoals @JeSko al zei. Of ik hem zou inruilen of niet zou ook afhankelijk zijn van wat ik terug kan kopen en voor welk bedrag. Gewoon zonder inruil verkopen voor 11.250 zou ik meteen doen met alle punten die je aanhaalt.

1983jeroen

Forumguru
Denk dat iedere DSG af en toe te lang nadenkt.
Mijn leenauto heeft 25.000 op de teller en ook die DSG is niet altijd bij de les.
Speakers kun je goedkoop vervangen.
Windgeruis en lekken zullen beide aan slechte rubbers liggen of een deur die niet helemaal goed afgesteld staat.
Mijn kofferbak gaat ook niet altijd in 1 keer goed dicht. Was bij de vorige Octavia ook zo.
Trillen is een eigenschap van de 1.0
Mijn 1.5 loopt veel mooier.

Zou zelf denk ik eerst uitzoeken wat het kost om de grootste ergernissen aan te pakken.
Met een andere auto is het ook maar afwachten wat je koopt

gjhu

Forumguru
Volgens mij een nette afschrijving. Maar is dat ook de prijs die je bij een dealer als inruil krikgt? Of is dat een prijs die je op internet hebt gezien? In dat geval kan de echte prijs ook lager zijn. Al komt het er met inruil natuurlijk op neer wat je moet bij betalen.

serum

Forumguru
1150 voor 22000 km. Je mag je handjes dichtknijpen. Sowieso. 1150 aan materiaalafschrijving voor 1 jaar rijden. Auto na 1 jaar inruilen is toch algemeen bekend dat dat economisch meestal minder handig is?

Ik zal je nog even plagen; we hebben 6 jaar lang gereden in een V50, gekocht voor 4500 particulier, en inruil 2500 voor teruggekregen. Dikke kans dat als ik hem na 1 jaar had ingeruild ik er ook die 2500 voor gekregen had. Je kan niet iedere dag een zes gooien.

Arjan1985

Forumguru
Je moet soms geluk hebben met inruilen. Soms heeft de verkoper wat marge om te onderhandelen. En alle prijzen op marktplaats of andere sites zijn vraagprijzen geen verkoop prijzen.
Je denkt al na over een nieuwe gebruikte. Als je het geld hebt en het er voor over hebt dan is het natuurlijk altijd leuk om een nieuwe gebruikte auto te kopen en de “oude” (ik zou zeggen jong gebruikt) in te ruilen
80k of 180000k op de teller is een verschil. Toch ook hier moet je het weer treffen, en kan het tegenvallen na een tijdje. Ik zie hier problemen voorbij komen op het forum met soms lage km standen die ik met de 250000 nog niet heb gehad. Ff afkloppen natuurlijk :giggle:
Nu weet je waar je op moet letten als je in die andere Octavia zou proefrijden.
Meteen voor de 1.5 gaan en de boel laten chippen alsook je DSG bak. Dan heb je een hele andere auto als die je nu rijdt.

1983jeroen

Forumguru
Heb je al echt bij garages geïnformeerd naar een andere auto met bijbehorende inruil?

Had de vorige keer niet goed gelezen, maar je hebt het over een kale prijs bij de dealer nu.
Reken dat jij bij inruil 1500 tot 2000 minder krijgt dan dat.

Mijn oude stond ook te koop voor 2000 euro meer dan ik had gekregen. Daarvoor moest de garage hem wel een onderhoudsbeurt geven, nieuwe APK, 2 nieuwe banden en nog garantie geven ook
Dan is het echt niet gek dat ze zo'n bedrag er bovenop zetten.

Met andere woorden, reken je nog niet meteen rijk...

Bovenaan Onderaan