Afstandsbediening aansluiten lux.pro op een Fabia 2 : Hoe ?

Sarah

Nieuw lid
Beste,

mijn vriendin heeft een skoda fabia 2 bouwjaar 2008,met 40 000km op de teller, leuk autootje overigens.
De wagen heeft weinig opties, ik wil ze graag verbeteren op enkele punten.

ze heeft als cado een afstandsbediening van lux.pro gekregen om de cv te bedienen.
Aansluitschema :

http://www.cargoods.nl/images/imagebase/centrale-vergrendeling-inbouwschema-deel1.jpg

http://www.cargoods.nl/images/imagebase/centrale-vergrendeling-inbouwschema-deel2.jpg

Ik wil graag deze afstandsbediening aansluiten maar weet niet veel van de bedradingsschema van de auto.

Ik ben begonnen met het meten van de draden ; ik heb de draden zichtbaar geleged in de berstuurdersportier ( aan de A-stijl ) en ben beginnen meten met een multimeter.
Ik heb volgende draden gevonden met sleutel in de deur en openen/sluiten :
- 1 draad die een positieve spanning pulsspanning geeft van rond 10 à 12V bij OPENEN
- 1 draad die een positieve spanning pulsspanning geeft van rond 10 à 12V bij SLUITEN
- een constante +12V spanning
- een massa
- 1 draad die van 12V naar 0V gaat bij openen en de sleutel gehouden in de open stand
- 1 draad die van 12V naar 0V gaat bij sluiten en de sleutel gehouden in de sluitstand

De draden die een pulsspanning geven alsook de constante +12V draad en massa, zijn dikke draden.
De draden die van 12V-> 0V gaan, zijn dunnere draden. Ik vermoed dat deze stuurdraden die ik nodig heb ?
Kan iemand dat bevestigen ?

Is deze fabia 2 dan ook negatief geschakeld ?

Ik probeer eerst de centrale vergrendeling met de afstandsbediening werkende te krijgen.
Als dit lukt, sluit ik de elec ramen aan en pinkers aan. De ramen gaan open en dicht bij gebruik van sleutel in deurportiers bestuurders én passagierskant.
Dus dit moet ook lukken met de afstandsbediening.

Alvast bedankt voor alle tips.

VvS

Chatslet

Forumguru
Dat klinkt niet als negatief geschakeld. Negatief geschakeld betekend dat de plus permanent verbonden is en de min standaard onderbroken is. Bij het schakelen zal een relais dan de min verbinden zodat het circuit gesloten wordt en er spanning gaat lopen.
Wordt er positief geschakeld dan is de min permanent aangesloten en zal de plus door een relais verbonden worden.
De draden die van 12 naar 0 volt gaan worden waarschijnlijk onderbroken wanneer de sloten los zijn om te voorkomen dat de motortjes doorbranden als je de sleutel vast houd.
Ga er dus van uit dat er middels de 2 draden die een plus spanning geven wordt geschakeld. Nu is het alleen even de vraag of deze draden direct de motortjes in de sloten aan sturen en elders door een relais geschakeld worden. Zo ja, dan kan het zelfs zijn dat wanneer je het AB kastje hier op in prikt je maar 1 deur kont openen. Het is netter om op de schakeldraad van het relais in te prikken, dan hoeft het AB kastje niet zo veel vermogen te leveren en schakel je met de originele draden. Even de draden volgen en de boel uit elkaar slopen dus.

Sarah

Nieuw lid
Hoi,
bedankt voor de feedback.

Ik ben helemaal opnieuw begonnen. Ik heb daarbij de deuren dicht gedaan ( in het slot ) en helemaal opnieuw beginnen meten.
Want er is een verschil : met de deuren open, kun je de wagen niet dicht doen ( in het slot ).
Dit heeft 1 resultaat opgeleverd : ik heb een draad gevonden die de wagen SLUIT door het draadje aan de massa te leggen. Hiermee gaan de pinkers ook knipperen. Dit is exact dezelfde werking als met de sleutel.
Dus dat zit goed. Helaas heb ik geen draad gevonden die de wagen op dezelfde manier ( met een draad aan de massa te leggen ), de wagen opent.
Ik heb alle draden geteld, gemeten en vind geen draad, die ik aan de massa leg, de wagen opent.

Dit klinkt toch als negatief geschakeld ? Als de wagen sluit door negatief te schakelen, is de stuurdraad voor te openen ook negatief geschakeld ?
Ik heb de draadboom in de A-stijl gemeten aan bestuurderskant en op dezelfde manier aan passagierskant. Aan de passagierskant kon ik de wagen ook sluiten door het stuurdraadje aan de massa te schakelen.

Na wat opzoekingswerk over de stelmotoren, heb ik gelezen dat bij het openen/sluiten met de sleutel, er een schakelaar wordt bediend in het slot.
Indien de schakelaar contact maakt met de massa, is het negatief geschakeld. Dit heeft mij ertoe geleid in de A-stijl, de dunnen draad Blauw/geel te vinden die de centrale vergrendeling sluit zoals het hoort. Helaas vind ik op dezelfde manier, niet het draadje om te openen ;-(

Hierbij een overzicht van de draden die ik heb gemeten in de A-stijl :

Draad OPEN GESLOTEN

Dun Bl/Ge 11,22V 11,22V
Dun Bl/Wit 0V 0V
Dun Ge/Gr 0V 11,80V
Dik Bl/Ge 0V(massa) 0V (massa)
Dik Paars/Ge 0V(massa) 0V(massa)
Dik Wit/Rood 12,4V 12,4V
Dun Paars/Wit 0,51V 1,2V
Dun Paars/Bruin 6,39V 6,40V
Dun Wit/Grijs 11,70V 11,70V
Dik Bruin 0V 0V(massa)
Dik Bruin/Paars 0V 0V(massa)
Dun Zwart/Blauw 0V 0V

Ziet er iemand graten in deze lijst ?
Hoe komt het dat er spanningen zijn van 11,70V en 6,40V ?

Tips welkom.

VvS

Chatslet

Forumguru
Misschien het deurpaneel er af halen zodat je direct bij het slot kan.
De spanningen zijn wel te verklaren. Als ergens een verbruiker of diode oid tussen zit kan de spanning al snel ietsje dalen.

Sarah

Nieuw lid
ik heb het gevonden :yeah:

het is een weerstandsafhankelijke regeling. Ik heb een weerstand van 180ohm gesoldeerd op de draad voor de CV te openen en deze aangesloten op de dunne blauw/gele draad.
En it works. De wagen gaat open en op slot met de afstandsbediening.

Nu nog de raampjes en de pinkers en alles terug toe dekken :)

Wordt vervolgd ..

Chatslet

Forumguru
Ramen dicht bij sluiten kun je vergeten met dat kastje. Pinkers is het makkelijkste door ze gewoon rechtstreeks op het kastje aan te sluiten. Wel even aan beide kanten een diode er tussen.

Sarah

Nieuw lid
Waarom kun je er geen ramen mee sluiten ?
Met de sleutel lukt het wel, waarom zou het niet lukken met de AB ?

Chatslet

Forumguru
Omdat zo'n kastje dat middels een weerstandmeting doet, dus wanneer de ramen dicht zijn geeft de motor meer weerstand en schakeld het kastje uit. Bij de Fabia 2 zit daar flink wat electronica achter waar in de maximale open en sluit posities worden opgeslagen en bijvoorbeeld ook objecten tussen het raam waargenomen worden. Als er bijvoorbeeld iets tussen een sluitend raam komt gaat die vanzelf weer open. Hang je daar zo'n kastje tussen dan ga je de electronica flink ontregelen en kan de boel zelfs door fikken.

ramocan

Nieuw lid
Hoi, is er iemand een foto;s of schema aansluiten een aftermarket deurslot-afstandsbedieningssysteem?

EdK

Forumguru
Zou een PB naar Sarah sturen !!
Of ze reageert is een volgend punt want laatste keer was ze hier in 2013 op het forum

Canon-Eye

Forumguru
@jamesarcher Please note that the 10 messages you posted are of a type that is not allowed according to this forum's regulations. Also, this kind of unauthorised advertising is not at all appreciated by the forum members and consequently will not work.
Besides, according to the same regulations the language to be used here should (normally) be Dutch.
Your messages have been reported to the forum management.

Tees

Donateur
Reageren jullie altijd op bots? Je gelooft toch niet dat een weldenkend mens hier z'n (handmatige) best doet om willekeurige berichten die niets te maken hebben met auto's hier post?

Al was ik wel net op zoek naar een hypotheek voor een dakverbouwing in Amerika. Maar helaas heeft Peter al ingegrepen, nu zal ik zelf moeten zoeken :deuk:

Bovenaan Onderaan