Aftermarket Radio in Octavia 2 Howto?

Toetankh

Nieuw lid
Zo, de Octavia is besteld en de door mij bestelde radio wordt ook binnenkort geleverd: JVC KD-AVX33 (1-din).

Nu probeer ik te achterhalen hoe de radio ingebouwd moet gaan worden:

- Bij de dealer heb ik een inbouwset meebesteld voor 69 Euro voor inbouw van aftermarket radio's. Ik heb echter geen idee wat hierbij wordt geleverd? Bij mijn weten in ieder geval een inbouwraam met 1 din vak en een extra opbergvakje?

- Op het duitse octavia forum lees ik over een dietz adapter, de 61302, om de can-bus gegevens als geschakelde plus, etc. uit te lezen, maar ik krijg maar niet duidelijk of ik deze (dure!) adapter wel of niet nodig heb.

Uitgangspunt van het installeren moet zijn dat er niet in kabels geknipt etc. gaat worden.
Wie heeft er ervaring met de inbouw van een aftermarket radio???

Tevens vraag ik me af waar ik het beste de microfoon en usb aansluiting kan plaatsen.
- USB in handschoenenvak? Is dit makkelijk?
- Microfoon, waar zal ik die eens laten??

Gieliovd

Forumguru
Zo, de Octavia is besteld en de door mij bestelde radio wordt ook binnenkort geleverd: JVC KD-AVX33 (1-din).

Nu probeer ik te achterhalen hoe de radio ingebouwd moet gaan worden:

- Bij de dealer heb ik een inbouwset meebesteld voor 69 Euro voor inbouw van aftermarket radio's. Ik heb echter geen idee wat hierbij wordt geleverd? Bij mijn weten in ieder geval een inbouwraam met 1 din vak en een extra opbergvakje?

- Op het duitse octavia forum lees ik over een dietz adapter, de 61302, om de can-bus gegevens als geschakelde plus, etc. uit te lezen, maar ik krijg maar niet duidelijk of ik deze (dure!) adapter wel of niet nodig heb.

Uitgangspunt van het installeren moet zijn dat er niet in kabels geknipt etc. gaat worden.
Wie heeft er ervaring met de inbouw van een aftermarket radio???

Tevens vraag ik me af waar ik het beste de microfoon en usb aansluiting kan plaatsen.
- USB in handschoenenvak? Is dit makkelijk?
- Microfoon, waar zal ik die eens laten??

Lijkt me dat er wel een complete set is voor een aftermarket radio, met stekker omvormer en alle benodigde draden die zullen worden gelust tot de betreffende nieuwe locaties.

Net zoals ik dan in de Fabia heb zul je wel een soort lade krijgen als 2e DIN vak, daarboven zit gewoon een vak voor de radio, en daarnaast omdat het vak een beetje rond loopt volgens mij, opvulstukken om het vak vierkant te maken danwel rechthoekig.

Plaats voor USB lijkt me niet handig in je handschoenvakje, tenminst ligt er aan of je radio ook een soort interface heeft voor de speler die je er aan wilt koppelen. Als je het apparaatje moet bedienen op het apparaatje zelf wordt dit lastig. Dan lijkt me ergens op de middentunnel wel handig.

Microfoon moet je denken waar je het beste ontvangst hebt. Dat is toch meestal ter hoogte van het dak. Als je het dus echt goed wilt doen zul je vervallen aan montage links of in het midden bij de leesverlichting.

Je bent echter wel alles los aan het trekken om de draden te trekken.

Voor de rest moeten de O2 rijders je maar ter hulp schieten.

Veel plezier met je auto alvast.

Toetankh

Nieuw lid
Ik zal de dealer nog eens mailen om na te vragen wat er precies bij dat pakket van 69 euro wordt geleverd.
USB interface zit op de radio. Idee is dat ik hierop een usb-stick of misschien zelfs een usb-harddisk ga aansluiten. Bediening gaat dan volledig via de radio -> vandaar de zoektocht naar een bereikbare, maar onzichtbare locatie.
De microfoon maak ik me inderdaad een beetje zorgen over. Heb niet veel zin om eea meteen los te trekken, dus ik hou me aanbevolen voor tips!

Timothee

Actief lid
Waarom laat je het je dealer eigenlijk niet doen? Of heeft ie je al met andere dingen gematst? Bij mij hebben ze de radio en carkit voor me ingebouwd...daar zou ik zelf niet snel aan beginnen, met name de locatie van de microfoon bij de binnenspiegel (m.i. de beste plek zonder last van windgeruis te hebben) is lastig te bereiken.

Gieliovd

Forumguru
Dat is de beste oplossing ja, dan is het uit je handen.

Maar goed, ik begreep idd dat hij het zelf ging doen.

ad5000

Actief lid
Als ik zo een beetje meelees is de topic starter geen elektra wizzard en zou ik hem aanraden het door de dealer uit te laten voeren... Die ombouwset zal het vakje van 2-DIN naar enkel DIN zijn. Als voor dit geld de CAN-bus adapter er ook bij zit is hij spekkoper (ik vrees overigens van niet).

Kortom van goedkoop wordt het weer duurkoop en had je beter via de dealer of marktplaats/ebay een originele stream oid kunnen aanschaffen.

Toetankh

Nieuw lid
Misschien laat ik het wel door de dealer doen, maar ben van nature pietlut en heb niet altijd goede ervaringen met 'laten doen'. Tevens vind ik het niet erg om een middagje te prutsen. Houd me van de straat (of erop?)!

Gieliovd

Forumguru
Ben toch bang dat je het er niet in redt...als je het knap wilt hebben ben je echt wel even bezig als je het voor het eerst doet... klikkertje daar, schroefje hier, nokje zus... voor je het weet breekt er wat af of heb je een kras. Laat staan als je je bekabeling moet aanpassen etc.

Frankie

Actief lid
Of topic

Ff of topic en niet vervelend bedoelt ofzo, maar mij valt wel jou enorme hoeveelheid berichten op in de tijd dat je geregistreerd bent. 154 berichten nu in de 21 dagen dat je hier actief bent ?!! Dat zijn meer dan 7 berichten per dag gemiddeld ??? Wil je een record breken of is je studie zo eenvoudig dat je zoveel tijd hebt voor dit forum ;) ?

Sh*t, krijg ik zometeen weer op mijn fl*kker dat ik geen bericht heb gestuurd... excuus..

Gieliovd

Forumguru
Hahaha, wat een vraag/opmerking weer...:ahum:

Ten eerste heb ik nu vakantie, dus geen opleiding.

Ik zit nog een beetje in de fase van ik heb net een nieuwe auto en daar ben ik blij mee, goh leuk zon skoda forum.

Als ik hier wat kan leren, en ik kan misschien iemand helpen, naja dan vind ik dat leuk.

Het valt mij dan weer op dat het jou opvalt dat ik zo actief ben.

Ach ik denk maar zo laat iedereen aanrommelen, als ze dat leuk vinden....

Er is geen sprake van recordpogingen en mijn HBO studie is ook niet echt piece of cake niveau hoor.

Je laatste zin kan ik niet helemaal volgen.

"Sh*t, krijg ik zometeen weer op mijn fl*kker dat ik geen bericht heb gestuurd... excuus.."

PS. was jij nou zo in discussie laatst op het forum met iemand over dat je in Heerlen woont ofzo?

Rallye

Forumguru
Mijn microfoon zit linksboven in de A-stijl; waar het een bekledingsdeel overgaat in het andere. Desondanks is ook de bijrijder/ster (en mijn dochter vanaf de achterbank) goed te verstaan.

Ik ben van nature niet zo technisch, maar zou zelf nooit klooien met de CAN-bus. Kun je er niet bijblijven terwijl iemand anders (de dealer?) hem inbouwt? Of zouden ze daar zenuwachtig van worden?

Gieliovd

Forumguru
Mijn microfoon zit linksboven in de A-stijl; waar het een bekledingsdeel overgaat in het andere. Desondanks is ook de bijrijder/ster (en mijn dochter vanaf de achterbank) goed te verstaan.

Ik ben van nature niet zo technisch, maar zou zelf nooit klooien met de CAN-bus. Kun je er niet bijblijven terwijl iemand anders (de dealer?) hem inbouwt? Of zouden ze daar zenuwachtig van worden?

Precies, waar je dat ding plaatst maakt niet heel veel uit. Ik had hem bij een carkit die ik zelf even supersnel had ingebouwd gewoon op me telefoonhouder geplakt. Deed het ook prima! Maar dit moet gewoon netjes.

Ik weet eigenlijk niet eens wat een CAN bus is... wat doet het :S ik begreep een of andere beveiliging ergens voor. Iemand?

Bij blijven met inbouwen.. hm tja als je dat geduld zelf kan opbrengen dan heeft die garage weinig te zeuren denk? Je laat je 2e of 3e of Xe liefde van je leven achter daar! Mag je er toch bij blijven ook.

Duurt hoogstens een half uur langer omdat de inbouwer begint te zweten :tongue:

He shit, alweer een post vandaag!! Dan toch de laatste, ik ga te bed..

Frankie

Actief lid
Ik weet ook niet exact wat CANbus is, maar volgens mij is het de combinatie van stroombekabeling welke de diverse onderdelen (verlichting, radio, ramen etc etc) van spanning voorziet, maar waarover ook signalen worden getransporteerd over het functioneren ervan. Zo ziet de computer via dezelfde kabels waarmee je lampjes spanning krijgen tevens of deze nog intact zijn of niet..

Zosas

Nieuw lid
Wat een gedoe.
Bij mij huidige Leon was het gewoon een kwestie van de ISO pluggen aan elkaar sluiten en het werkte....

Als ik die link (zie vorige pagina) volg, dan moet ik de straks de halve auto openbreken om een radio aan te sluiten... :(

LenK

Forumguru
Ja het wordt nu eenmaal steeds ongrijpbaarder voor de leek zonder de goede apparatuur. Electronica en computer rule.
De tijd dat je met een schroevendraaier je motor kon afstellen is ook al lang lang geleden.

Bovenaan Onderaan