Aftermarket Radio in Octavia 2 Howto?

Nou met het inbouwframe moet het wel lukken hoor. Je hebt echt de canbus adapter nodig, zonder gaat het echt niet werken. Ik vrees dat het voor die prijs er niet bij zal zitten, maar een telefoontnje naar de dealert zal de opheldering geven. Met de canbus adapter en het frame is het een kwestie van inklikken en inschuiven, echt waar.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik hou wel van een beetje knutselen, maar als ik hier naar kijk krijg ik al kippenvel op me armen.

Jeetje wat een gedoe.... 100.000 kabels, kapjes, boutjes...

Daar begin ik dus NIET snel aan...

Trouwens wel een zeer goede instructiesite!!

(ps. zal proberen niet zo actief meer te zijn hoor)
 

Toetankh

Nieuw lid
Nou, de radio is alvast binnen ;) Nu de auto nog.....

Bij het frame zit ook een kabelsetje, maar geen officiele can-bus adapter. Can bus adapter is volgens mij nodig voor:
- Geschakelde plus
- Speedinfo (voor navi, heb ik niet)
- Achteruitrij signaal (voor aansluiten camera)
- Dimmen van verlichting (is ook in te stellen op de radio)

Laatste drie vindt ik niet zo boeiend en laat nu voor de spanning een leuk foefje zijn meegeleverd met de radio, speciaal voor volkswagen en sommige opels. Ik zal eens zien hoe eea gaat werken en overleg dit natuurlijk ook nog even met de dealer. Will keep you posted, zal wel ff duren, aangezien de auto waarschijnlijk pas op 27 oktober wordt geleverd......
 

Gieliovd

Forumguru
Ik merkte net dat een beetje zat te spelen met de dashboardverlichting in het donker dat de radio (LG aftermarket ding) reageert op de verstelling.

Het licht begint te flikkeren en wordt EVEN lekker fel dat ik het eindelijk kan lezen. Dan wordt het weer heel donker.

Dit is dus een beetje jammer. Welke draad zorgt hiervoor?
 

strijk2

Nieuw lid
Dit is erg laat, maar misschien handig voor andere mensen:
Ik heb (in mijn Fabia II) een geschakelde aansluiting "gemaakt", door de lege plaatsen in het dashboardkastje door te meten, tot ik een aansluiting vond, die schakelde met het kontakt. (bij mij was het een kontakt voor navigatiespullen)
De onderkant van deze plaats was leeg in het zekeringkastje (geen draad), maar het gat was genoeg om een draad doorheen te voeren.

Dit bracht mij op een idee:
Ik nam een toepasselijke zekering (10A) van het juiste formaat en soldeerde een draad aan een van de pootjes.
Deze draad voerde ik door het gat en de zekering duwde ik op zijn plaats.

In de adapterset voor mijn radio zat een lange rode draad (schakeldraad, nu is duidelijk waarom deze zo lang is).
Deze draad heb ik aan de kant van de audo doorgeknipt en het uiteinde veilig in een kroonsteentje geschroefd.
De kant van de radio heb ik doorgevoerd naar de zekeringenkast en, wederom met een kroonsteen, verbonden aan de draad, die aan de zekering was gesoldeerd.

Voila, een schakelende draad met zekering!
 

ertromp

Forumguru
Dit is erg laat, maar misschien handig voor andere mensen:
Ik heb (in mijn Fabia II) een geschakelde aansluiting "gemaakt", door de lege plaatsen in het dashboardkastje door te meten, tot ik een aansluiting vond, die schakelde met het kontakt. (bij mij was het een kontakt voor navigatiespullen)
De onderkant van deze plaats was leeg in het zekeringkastje (geen draad), maar het gat was genoeg om een draad doorheen te voeren.

Dit bracht mij op een idee:
Ik nam een toepasselijke zekering (10A) van het juiste formaat en soldeerde een draad aan een van de pootjes.
Deze draad voerde ik door het gat en de zekering duwde ik op zijn plaats.

In de adapterset voor mijn radio zat een lange rode draad (schakeldraad, nu is duidelijk waarom deze zo lang is).
Deze draad heb ik aan de kant van de audo doorgeknipt en het uiteinde veilig in een kroonsteentje geschroefd.
De kant van de radio heb ik doorgevoerd naar de zekeringenkast en, wederom met een kroonsteen, verbonden aan de draad, die aan de zekering was gesoldeerd.

Voila, een schakelende draad met zekering!

Mijn advies is om geen "kroonsteentjes" te gebruiken in je auto!!!

De overgangsweerstand in een dergelijk blokje is groot en er kleven gevaren aan zoals losraken schroefverbinding met alle gevolgen van dien.

Beste is natuurlijk solderen of het gebruiken van de daarvoor geschikte connectors.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
Nou, de radio is alvast binnen ;) Nu de auto nog.....

Bij het frame zit ook een kabelsetje, maar geen officiele can-bus adapter. Can bus adapter is volgens mij nodig voor:
- Geschakelde plus
- Speedinfo (voor navi, heb ik niet)
- Achteruitrij signaal (voor aansluiten camera)
- Dimmen van verlichting (is ook in te stellen op de radio)

Speedinfo of snelheidspuls is niet alleen voor de navi, maar kan ook nuttig zijn voor je snelheidsafhankelijke volume-instelling...

Dimmen van verlichting geeft 's nachts een rustiger beeld en overdag een beter afleesbaar scherm.

Afhankelijk van het type (fabrieks)radio welke komt te vervallen ga je ook nog een nieuwe kunststof rand nodig hebben voor rond je radio-opening en klimaatunit..!

Eén en ander is niet moeilijk bij een Octavia II, je moet even weten hoe bepaalde onderdelen zijn los te halen.
 
Bovenaan Onderaan