Airco(compressor slecht)

Eltjo

Forumguru
Bedankt voor de reacties mannen.
Het systeem was dicht en wat betreft STEK en registratie... ik zit in PL...

We hebben een 3de airco specialist geraadpleegd omdat de 2e niet meer kon repareren voor zijn vakantie.
Daar staat de auto nu waar in 3-4 uur het regelklep/ventiel wordt vervangen. Dat is 90% de oorzaak zei hij nadat hij mij aanhoorde (ik heb AC normaal uit staan, tenzij het warm of erg vochtig is).
Deze klep zit bij de compressor, die van onderaf uitgebouwd wordt.
Het vervangen van andere onderdelen vond hij niet nodig. Ook niet de condensor (waarvoor de bumper verwijderd dient te worden), die bij 260dkm door mij voorzien is van race gaas en natuurlijk al vele platte lamellen had/heeft.
Zelf heb de hele auto vanochtend nog uitgelezen met VCDS; enige fout in de HVAC was 600 km geleden een lage druk - logisch als het systeem leeg was tijdens werkzaamheden.

We gaan het straks zien of het bij de geschatte kosten van €85 incl. arbeid blijft. Gas extra hoeft niet, dat was n.l. al aangevuld en kan er uit en er weer terug in.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Idd, hoe weet jij dat? Met een stalen luizenkam, ja.

De reparatie is bijna 3x zo duur geworden! Help!

De condensor wat een is met de droger is bij nader bezien ook vervangen en maar goed ook.
Als ik een beetje van de middenprijs van Autodoc uit ga, komt het neer op;
- totaal Plz 1100 ÷ 4,7 = € 235
- regelklep € 35 - 60 ?
- condensor €80
- arbeid 3-4 uur € 120

Zo blijft zo'n grote bak nog betaalbaar.
Maandag moet ik hem nog de rest betalen en dan kom je er de 1ste keer! Goed van vertrouwen dus.

Voor de condensor ging de voorkant eraf, ook had de oude een lekspoortje op de aansluiting. Hij gaf deze hooguit nog een jaar tot die kapot zou zijn. De helft van de hoogte van de lamellen was onderaan dan ook weg en was wit aan het worden van corrosie.

Ik startte de auto die van binnen 42⁰C was, gemeten in het middelste uitstroomrooster. Meteen kwam er koude lucht uit en met 5 minuten was deze 8⁰C bij 20-22 ⁰C buitentemperatuur.

Een ander probleem ben ik helaas ook voor gewaarschuwd; waarschijnlijk lekt het tussen motor en versnellingsbak. De afdekplaat onder de motor was nat van de bruine olie.
Wordt helaas vervolgt.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Idd, hoe weet jij dat? Met een stalen luizenkam, ja.
Hoe je het wil noemen is aan jou, maar weet doordat ik wel eens met collega in de koeling een condensor van paar meter moesten opknappen in Den Helder waar hij de simulator van de Goal Keeper afkoelde.
En zodoende weet ik dit en al is het heel wat jaren terug, maar dat vergeet je niet meer.
Precies hetzelfde als het plintenleertje !
Ander verhaal maar vergeet je ook nooit meer....:koffie:
 

Eltjo

Forumguru
Aardbeientrapje, rvs magneet, doosje bougievonkjes, luchthaken, Wi-Fi kabel (was echt te koop).
 

Eltjo

Forumguru
Vijlenlijm kende ik nog niet.
Een collega zei ruim 20 jaar geleden "Je moet er eit op smeren". Toen ik vroeg wat dat was, wat het antwoord "Dat is wat de meid schijt". Jaja.

De lamellen van het plaatje van de kam herken ik wel uit zo'n top aircokoeler van een systeemkast. Maar daarmee kom je er niet met die zigzag lamellen van de condensor.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Een ander probleem ben ik helaas ook voor gewaarschuwd; waarschijnlijk lekt het tussen motor en versnellingsbak.
Dit is opgelost; in 2017 is een aspakking naar de bak vervangen en heeft men de vulplug niet (goed) aangedraaid en de ster-imbus stak zelfs nog in de plug. Met het aftappen zat er naar schatting 2 liter in de 10 liter emmer. Olie zag er goed uit. De motorafdekplaat was niet nat, de bak wel.
Er gaat volgens opgaaf 2,3 liter in en er is gevuld totdat er niets meer bij kon.
Kostte € 36 incl. schoonmaken van motorafdekplaat.
Erg blij dat het zoiets doms was en niet een lekkende pakking, keerring of zo.

Tevens had ik de gelegenheid om onder de auto door te lopen, het handremmechanisme en het heveltje van de rijhoogte te smeren.
Aan de voorkant bleek dat het bolletje met heveltje afgebroken was. De koplampen staan idd wat laag. Geen melding in VCDS. Dit moet ik voor de herfst herstellen met parkertje of misschien idem "bolletje-op-boutje" als achter. Dat fijnere werk is meer iets voor mij dan voor een automonteur.

Kan iemand in ETKA zien of dat lullige onderdeeltje te koop is?
Edit: waarschijnlijk niet... beetje naief van me.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan