Ja dat is zo - maar dat wilt niet zeggen dat dit altijd feilloos werkt ... Reden waarom deze meer geavanceerd zijn:
- verschillende sensors
* sensor aan voorruit voor direct zonlicht
* sensors in middenconsole / dak voor warmte vooraan / achteraan en links / rechts
* sensor buiten
* sensors in rooster vooraan (luchthapper)
* sensors in de blazers zelf
- vetilatie op verschillende plekken
* voorruit - zijruit
* blazers links / midden / rechts
* blazers achterbank links / midden / rechts
- isolatiewaarde van de wagen
* glas
* carosserie
* kunststoffen
- situatie van de wagen
* in zon / schaduw
* nat / droog
* koude / warme motor (jaj - dat is ook een factor)
* inzittenden (elke inzittende is op zich een warmtebron)
* rijdend of stationair
* ...
Dit houdt dus in dat het systeem veel meer mogelijkheden hebben om iets te realiseren (afkoeling / opwarming) maar tegelijkertijd dat het ook complexer wordt (moet met heel veel factoren rekening houden, regel dat maar eens allemaal op elkaar af, en dan kunnen wij inzittenden nog eens blaasmonden sluiten en regelen - een hel voor diegene die het systeem - software - maken die dat allemaal moet regelen).
Dus ja - de airco van een wagen is zeer geavanceerd t.o.v. een airco in een huis. Deze laatste gaat meestal uit van één meting in de te koelen (op te warmen) ruimte en één (groep van) koel (warm) elementen.
Over de werking van huisverwarming / cooling is dit meestal op water / hetgeen een prachtige warmte (koelte) drager is (calorieke waarde) ... maar ook een groot geheugeneffect heeft (water koelen of warmer maken vraagt meer tijd en energie ...). Ook, de isolatiewaarde van het huis zelf is vele malen groter en dus de invloeden van andere warmte / koude bronnen is veel kleiner. Moest het thuis altijd op maximale waarde opwarmen/afkoelen van de drager (relatief groot volume water) dan zou het nadeinzen (ongewild) van afgifte (warmte) of opname (koelte) te lang duren ... in een wagen is dit van minder belang daar het meestal gaat over kleine warmte / koel elementen die snel hun temperatuur afgeven / en dus minder "geheugen" effect heeft, alsook dat hier heel sterk gespeeld wordt op geforceerde nieuwe lucht aanvoer (en lucht is snel warm / koud te maken). Dit maakt dat het inderdaad lastig is dat ze wel eens te warm blazen / te koud blazen maar dat heeft meer te maken met hoe volledig dat ze het complex systeem gemaakt hebben. Ze kunnen best de warme / koude lucht van buiten mengen met hetgeen dat door de warme/koud elementen gegaan is (twee luchtwegen die samen komen / hoeveelheid juist doseren) zodat een mengeling van juiste temp. binnen komt. Dit laatste systeem vindt je bvb. wel op de prestige merken ... (en me dunkt ook op de superb ... maar ben niet zeker). Weerom een juist programma (software en instellingen dus) maakt dat dit efficient of juist totaal falend werkt.
(Hetgeen maar eens te meer bewijst dat moderne auto's top technologie zijn van mechaniek en van software, en de kost dus ergens rechtvaardigen !!)
Denk echt niet dat het eenvoudig één motortje is dat lucht van buiten zuigt en naar binnen blaast door een warmte / koel element heen ... dat is al lang verleden tijd ...