Airco moet hard werken!

Captain Hook

Forumguru
Nee, gelukkig geen defect airco in mijn O2 (ff afkloppen).
Normaliter merk ik niet zo veel verschil in het verbruik met de airco op AUTO of op ECON stand. Maar met dit weer! :1884:

De auto had een poosje staan opwarmen op een zonnige parkeerplaats. Buiten was het 32 graden, binnen, dat wil ik niet weten. :mad:
Auto gestart, en de airco die begint me toch te blazen. Binnen enkele minuten een gletscherstormwind die hard z'n best doet de auto zo snel mogelijk koel te krijgen. En langzamerhand neemt het blaasvolume af en begint de Climatronic wat rustiger te functioneren.
Ben toch blij dat het er in zit, met dit weer! :489:

Toen eens even getest. Rijdend op de CC, met een gangetje van 50km/h. Airco op AUTO; verbruik zo rond de 1:23, met airco op ECON; verbruik zo rond de 1:35.
Gangetje van 80km/h op de CC. Airco op AUTO; verbruik zo rond de 1:20, airco op ECON; verbruik zo rond de 1:24.
Scheelt dus fors.

Andere Skoda rijders soortgelijke ervaringen?
En iemand die in een grote volumineuze auto rijdt, zoals een Superb, duurt het dan langer voordat de hele auto een beetje koel is, dan bij een wat kleinere auto zoals een Fabia hatchback?
Lijkt me ook dat donkere auto's nog verder opwarmen dan licht gekleurde auto's (?)
 

Wasmachineman

Forumguru
Hallo Captain Hook, ik test ook regelmatig via de BC het verbruik met en zonder airco en zit ongeveer wel op dezelfde verschillen!
 

corsaar

Senior Member
Captain Hook @
Interesssante gegevens grote verschillen dus dat ga ik ook even testen.
Op een ander draadje hebben ze het over aansluiten van koelboxen.
En andere stroomvretende apparaten dat moet dan toch ook veel verbruiken.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik zie dezelfde gebruiksverschillen. Daarom staat de airco zoveel mogelijk uit. Wat helpt om de temperatuur zo snel mogelijk naar beneden te krijgen is eerst even alle ramen open te zetten, en daarna met de recirculatieklep gesloten de auto te koelen. De klep moet na een minuut of 10 wel weer open, anders ga je je eigen zweet ruiken...:D
 

hemi24

Forumguru
Bij grote temperatuurverschillen tussen binnen(ingesteld) en buiten bediend de climatronic de recirculatieklep zelf.
Dit kun je ook horen: kort na het starten hoor je dat de luchtstroom (van de aangezogen lucht) wordt veranderd.

Ramen even openen kan al heel wat graadjes schelen inderdaad!!!
 

van_der_P

Senior Member
anders ga je je eigen zweet ruiken...:D
Daar heeft men dan weer een douche voor uitgevonden. Zo komt de verwende mens toch weer steeds aan zijn trekken.
Soms vraag ik mij wel eens of hoe onze opa's en oma's, dat vroeger deden. Auto's zonder airco alleen maar een klein blasertje voor wat frisse lucht. En toen draaide de wereld ook al rond.
Hoe snel ben je aan iets gewent of verwent.
 

LenK

Forumguru
Met dit weer heb ik nog niet getest, maar toen de airco dit jaar voor het eerst nodig was verbaasde ik me er over dat ik geen verschil zag (met cc - airco uit - airco aan - airco uit test).
Zal bij gelegenheid nog eens bij 30+ kijken hoe het dan gaat.
Ennuh. Jullie zetten de airco niet op 15gr neem ik aan (en hoop ik voor jullie want dat is niet echt gezond) :D
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@van_der_P: Die opa's en oma's moesten er vroeger wat vaker uit om weer even bij te komen.
Heb het zelf ook meegemaakt met m'n eerste auto's

Met airco houd je het tegenwoordig veel langer uit... ...ik zie het meer als technische vooruitgang als we blijven hangen in het verleden zouden we nu nog op hout ons eten bereiden...en ja toen draaide de wereld ook gewoon door.
 

Captain Hook

Forumguru
Op 15gr zetten zal niet lukken. Dat heet bij Skoda 'LO'. :grin:

Met deze extreme buitentemperaturen heb ik de Climatronic vrijwel altijd op 22 graden staan.
Bij minder hitte (als het buiten zo rond de 25 is) staat 'ie meestal op 20 - 20,5.

Zoals ik al eerder zei. Bij 'normale' buitentemperaturen merk je vrijwel geen verschil met of zonder airco aan qua verbruik. Maar bij deze extreme hitte en zonnestraling (wordt gemeten door de sensor onderaan de voorruit) trekken de compressor en bijbehorende fan(s) er hard aan.
 

Captain Hook

Forumguru
Soms vraag ik mij wel eens of hoe onze opa's en oma's, dat vroeger deden.
Ik ben nog lang geen opa, maar ik vraag me nu idd af hoe ik jaaaaren geleden in een Peugeotje 205, in de zomer, de Stelvio pas reed. Zonder airco, zonder stuurbekrachtiging. Dat hebben we toch ook overleefd... :471:
 

bobby45

Actief lid
airco warm draaien voor je hem uit zet

Voor de airco geld dat je hem uit moet zetten dat je nog zo,n 2 3 min draait.

Warmte stuwing in dit systeem is te voor komen dus niet zo maar uitzetten en klaar.
Maar goed dat de ventilator dan aan springt de druk loopt door de temperatuur extreem op de keerkringen op de pomp en o ringen op de buisjes krijgen erig hoge druk te verwerken.

ja er zit en druk regel klep in deze gaat dan open

http://wiki.tdiclub.nl/Airco
http://www.wijnands-bcs.nl/airco-tips-bcs.htm
 

corsaar

Senior Member
nou van der p- daar hoef je geen opa voor te zijn.
Ik heb nog in een auto gereden zonder kachel.
En blij dat we waren. En koud dat ik het had !
 

Captain Hook

Forumguru
pffff :smirk: ik wou dat ik climatronic in m'n huis had...

Het is goed geïsoleerd en het heeft dagen geduurd, uiteindelijk pas vandaag werd het binnen in huis ook 25 graden. Maar het nadeel van goede isolatie is, is dat het ook weer heel langzaaaaaaaam afkoelt.

En dat enkele regenbuitje zorg ook niet echt voor verkoeling.

Kan me nog van vroeger herinneren, een reclame van een automerk (dacht dat het Nissan was) die adverteerden met mensen die rondjes gingen rijden in hun auto omdat er een heerlijke verkoelende airco in zat.
Inmiddels begin ook te verlangen naar climatronic in de slaapkamer. :yeah: Nog even en dan mag m'n O2 z'n best doen als we naar Italie gaan!
 

sunnyboy

Senior Member
@bobby45
Kan het door de druk ook gebeuren dat de pomp kapot gaat?
Ik vergeet wel eens een keer om tijdig de airco uit te zetten namelijk, kom op de plaats van bestemming gaat de motor en dus ook (dan pas) de airco uit.
 

Octavia32

Forumguru
Als je de CC (climate control)aanhebt kun je toch moeilijk iedere keer de CC uitzetten voordat je bij de plek van bestemming komt.Ik bedoel mijn CC staat meestal op 20 graden en die staat ALTIJD aan, ik geloof dat CC er niet voor gemaakt is om deze iedere keer uit te zetten want dan zouden we aan een handbediende airco ook genoeg hebben.Nee tegenwoordig moet alles luxe en zo wordt dit ook ontworpen dus CC altijd aan daar is ie voor bedoeld.
 

Captain Hook

Forumguru
Als je de CC (climate control)aanhebt kun je toch moeilijk iedere keer de CC uitzetten voordat je bij de plek van bestemming komt.
Nou, dat vinden jij en ik. Maar er was een poosje geleden een airco monteur hier op het forum. Die werd furieus als je maar niet wilde begrijpen waarom je dat zelf aan en uit moest zetten. :crazy:
En anders was het je eigen schuld als je airco ging stinken en/of naar z'n mallemoer ging.

Dus tja...:945:
Wellicht dat 'monteurtje' hier nog een zinnige opmerking over kan maken?
 

Captain Hook

Forumguru
Het ging erom dat je een paar minuten VOORdat je je motor uitzette je airco al uitzette. Dan zou er zich geen condensvorming meer kunnen voordoen en dientengevolge schimmelvorming op langere termijn.
 
Bovenaan Onderaan