Panorama dak = heter, want glas (broeikas effect)
De eerste posts hebben het over een handmatige climatronic, zou dat nog verschil maken met een volautomatische?
Immers een vol automatische climatronic regelt vanzelf niet alleen de uitstroom openingen (raam, boven, voeten) maar ook de stand van de recirculatie klep (open of dicht).
Ik merk in mijn O1 met volautomatische climatronic, als het te overbruggen temperatuur verschil te groot is, hoor ik af en toe de recirculatie klep sluiten.
Daarmee wordt de reeds gekoelde lucht in het interieur nog een keer gekoeld (dus dan wordt bijv temperatuur van de binnekomende lucht circa 23°C voordat die bij de verdamper van de airco is 'aangekomen' en gekoeld wordt, vs bijv lucht met temperatuur van 34°C, direct van buiten af naar binnen gezogen)
Daarmee wordt het voor de airco makkelijker om een koudere uitstroom lucht het interieur in te blazen. En af en toe op recirculatie is geen probleem zolang het niet regent (er wordt nog steeds een % verse buitenlucht aangevoerd met gesloten klep) en de airco heeft die lucht dan allang ontvochtigd...
Ps als het zo heet is als afgelopen dagen (30°C of hoger op t midden van de dag) haal ik ook alle trucjes uit de kast om de auto snel koel te krijgen, want dan heeft de airco in mijn auto het daar ook moeilijk mee: alu dekentje op het dashboard/voor de voorruit leggen tijdens parkeren, alle deuren/ramen even open zetten vlak voor vertrek en de eerste meters even zonder airco nog met alle ramen open rijden. Zodat de meest hete lucht alvast uit het interieur is.
Op vakantie legde ik zelfs witte handdoeken op de voorstoelen omdat je dan soms letterlijk van de stoel fikte na een dagje parkeren in de volle zon!