Even een vraagje als autoleek, waar vind ik dat pollenfilter en kan je dat zelf nakijken?
Jawel Fabia, heel simpel.
Het pollenfilter (alleen voor Fabia's met airco) zit aan rechterkant, voor de rechter-voorstoel, tegen de middenconsole aan, onder het dashboard.
We maken wel een routebeschrijving, is misschien wat makkelijker.
Een zaklantaarn en een stofzuiger er bij is wel zo makkelijk.
Het demonteren.
Je opent de rechter voorportierdeur.
Schuif de rechtervoorstoel wat naar achteren.
Nu ga je op de knieën naast de auto zitten en leun naar binnen.
Als je richting middenconsole kijkt, *onder* het dashboard, zie je stijf tegen het middenconsole aan, twee klemmen zitten.
Dit zijn schuivende klemmen, die nu aan de uiteinde van de houder zitten.
Je schuift voorzichtig de beide klemmen naar het midden toe.
In het midden van de houder zit een klein knobbeltje, en daar schuif je de beide klemmen tegen aan.
Je trekt nu de houder voorzichtig rechtstandig naar beneden.
Als je geluk hebt komt het hele raam met filter in zijn geheel mee, maar ik denk niet dat dat gebeurd, meestal zit het raam met filter een beetje vast door het vuil/blaadjes enz.
De houder ziet er zo uit:
|
|
-------------
Even onthouden, de verricale poot komt later weer aan de kant van de rechtervoorstoel, niet richting motor.
De houder is weg en het raam met filter zit er nog.
Je pakt het (zwart-plastic) raam vast en trekt het ook weer rechtstandig voorzichtig naar beneden richting vloer.
Het is een flink rechthoekig filter en het komt bijna tot aan de vloer.
In het begin zul je even iets moeten morrelen tijdens het naar beneden trekken denk ik, want het zit wat vast door het vuil.
Als jet het raam, inclusief filter, er uit hebt, zie je dat het filter een opgevouwen harmonica-vorm heeft, net zoals de balg van een accordeon.
Aan één kant van het filter zit al het vuil, aan de kant naar je toe.
Even opletten hoe het raam er in zit, aan de onderkant van het raam zit een soort lipje.
Je pakt nu de stofzuiger, doe er het mondstuk aan met het het platte uiteinde, en als je de lamellen van het filter één voor één openvouwt, kun je het vuil er heel simpel uitzuigen.
Wel even opletten, het filter lijkt gemaakt van een soort koffiefilter-papier.
Het is wel stevig, maar het is wel papier. (denk ik)
Mocht het filter loskomen van het raam tijdens het stofzuigen, dan is het eenvoudig het geheel weer te monteren.
Op de zijkanten van het filter staan pijlen, die moeten naar de kant van de bestuurder wijzen.
Aan de onder en bovenkant van het raam zitten een soort flappen, die schuif je zo in het filter, daar zitten weer openingen voor.
Het monteren.
Het raam met filter weer voorzichtig in de opening schuiven (aan de onderkant van het raam zit dat lipje)
Goed aandrukken.
De houder, met de verticale poot naar de stoel toe, er weer indrukken.
(De verticale poot komt in een soort opening.)
De houder ook stevig aandrukken, het klikt dan.
De schuifklemmen nu vanuit het midden naar de uiteinden schuiven.
Als het niet goed wil met de schuifklemmen, de houder zelf even omhoogdrukken.
Dat was het....
Het *lijkt* een hele operatie omdat ik het erg uitgebreid omschreven heb, maar als je het één keer gedaan hebt doe je het de volgende keer bijna blindelings, écht waar...
Je staat er van te kijken hoeveel vuil er na een paar maanden in dat filter zit, en helemaal na het voorjaar met de bloesemblaadjes, en het najaar.
Ondanks dat er een rooster voor de openingen in de/het paravan zit.
Nou als er vragen zijn hoor ik het wel, en het *opereren* doet een ieder op eigen risico uiteraard....
Groeten, Gompy
(Tjemig, wát een verhaal)