Airco werkt niet meer.

vandijk65

Nieuw lid
Sinds vorige week werkt mijn airco niet meer. Systeem leeg gehaald en er kwam 370 gram uit. Na vacumeren opnieuw afgevuld op de juiste hoeveelheid, maar werkt nog steeds niet. Spanning gecrontroleerd en compressor krijgt spanning als ik de airco inschakeld. Wat mij wel opviel is dat de magneet koppeling niet reageerd op het bedienen van de airco, betekend dit nu dat de compressor stuk is? De magneet koppeling slaat toch steeds aan en uit als de airco aanstaat? Iemand enig idee? Ik heb een octavia 1.6 tdi greenline van 2009.

Groeten Johan
 

Antera

Donateur
Als er spanning komt op de compressor kan het zomaar zijn dat idd de magneetkoppeling overleden is.
 

Sero

Lid
Mijn airco maakt momenteel ook geluid tijdens het gasgeven. Klinkt als een motor. Bij de garage vertelden ze mij dat het om de aircopomp gaat. De lagers zijn bijna overleden. Koelen gaat ook niet meer optimaal.
Repareren kan bij deze modellen niet en moet vervangen worden . Kosten ong 300 euro. Een dure grap dus.. ik kijk even hoe lang het meegaat. Begin Juli ga ik op vakantie met de auto en kijk ik daar even wat het gaat kosten..

Gaat trouwens om een Octavia || 2.0 fsi edition 100.
 

Anita963

Nieuw lid
Helaas lukt het repareren van deze airco's niet. Je moet hem helemaal vervangen en dat kost heel veel geld. Ik zou ook adviseren om het compleet te vervangen, dan weet je zeker dat je alles in 1 keer goed hebt gedaan.
 

Michelv.

Forumguru
Bij een O2 werkt de aircocompressor niet met een magneetkoppeling maar met plunjers, wordt dus niet meer aan/uit geschakeld maar de opbrengst wordt geregeld door de plunjers en compressor draait dus altijd mee(als ie aan staat uiteraard)
 

vandijk65

Nieuw lid
Dan zal het ws een nieuwe compressor worden. Als de condensor slecht is ( onderste helft achter rooster in bumper ) , kan het dan ook zijn dat de airco niet meer werkt? Condensor is niet lek. De lamellen tussen de koelleidingen zijn erg slecht. Sommige stukken zijn zelfs weg.

Grt. Johan.
 

turboturbo

Forumguru
Ja, want dan raakt het koelend vermogen van de condensor achteruit en kan de druk/temperatuur vh koudemiddel niet genoeg dalen. Voordat het weer de compressor in gaat.

Correct me if I'm wrong.
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Mocht je compressor dusdanig kapot zijn dat er gruis in zit, dan moet er ook absoluut gespoeld worden. Anders heb je niet zo lang plezier van je nieuwe compressor.
 

Michelv.

Forumguru
En dan moet sowieso de condensor vervangen worden, die is niet schoon te spoelen en moet dan vervangen worden.
 

vleier

Forumguru
Miss een beetje offtopic maar mijn airco begint gewoon echt laat. Waar kan dit mee te maken hebben.
Als ik de airco aan zet duurt het 20 minuten voordat er koude lucht uit komt. En wanneer ik de auto ongeveer 2 minuten stil heb staan dan word de airco ook weer warm.
Hij geeft geen foutmeldingen aan en de heb ook al geprobeerd de airco aan te vullen maar volgens de garage was deze nog helemaal vol. Dus daaraan kan het volgens hem niet aan liggen. Heb er al langer last van maar het word wel langzaam aan steeds erger.

Ik heb een 2009 2.0 tfsi.
 

turboturbo

Forumguru
@vleier Ik heb bovenstaande eens opgemerkt tijdens een proefrit in een occasion.

Bij die auto was het probleem dat de airco alleen koude lucht blies als de condensor voldoende gekoeld werd. En dat gebeurde alleen tijdens rijden op hogere snelheden. Lage snelheden en stilstaan en de koude lucht werd langzaam weer warm...

Ik parkeerde de auto en nam een kijkje onder de motorkap: de koelventilatoren draaiden niet!

Ik heb die auto lekker laten staan want de lak onder de motorkap vertoonde al blaasjes door uit het expansievat gesiste koelvloeistof omdat de motor kennelijk regelmatig oververhit was geraakt in het verleden.... Wat ook gebeurde toen de handelaar na terugkomst van de proefrit me even wilde demonstreren dat er niks aan de hand was: hij liet de motor 5 min op bijna max toeren draaien en dat terwijl de koelvinnen weigerden aan te slaan. Ik hoorde de compressor (?) luid gorgelen en het expansievat begon te sissen. Regelrechte marteling :banghead:
 

vleier

Forumguru
@turboturbo mijn motor raakt niet overhit. Het is wel zo dat ik een zoemend geluid hoor wanneer ik de auto start na een lange rit. Denk dat mijn monteur weer even druk word:banghead:
 
Bovenaan Onderaan