Aircolucht stinkt

OctaviaWest

Actief lid
Even terug dit onderwerp oprakelen, met aanvulling van mijn ervaringen sindsdien. Nadat 3,5 jaar geleden mijn airco begon te stinken heb ik 'm dus laten reinigen bij de dealer (dat was met inspuiten van een schuim op de condensor). En vorig jaar ook nog een keer in een merkloze garage hier in de buurt, waar ze een Hella-systeem gebruikten waarbij een reinigingsmiddel zeer fijn werd verneveld en langs de vervuilde condensor geleid. Beide van deze werkwijzen hebben ertoe geleid dat de stank een tijd weg was, maar hij is twee keer teruggekeerd.

Heel toevallig is de stank deze zomer op natuurlijke wijze verdwenen. En hoe kwam dat? Naar het einde van juli toe was het hier 41 graden warm. Mijn Octavia stond toen bij mijn vriendin in de garage (we waren met haar nieuwe auto op reis). Het was dus al 41 graden, daarbij heeft de garage ook nog eens een groot raam aan de zonnekant en ook nog lichtkoepels op het dak. Die garage heeft de neiging om in de zomer soms ondraaglijk warm te zijn. Ik weet niet hoe warm het is geworden (ik zat in Frankrijk toen) maar ik denk los boven de 50 graden. En daar heeft mijn auto dus in gestaan en werd ie langdurig gebakken, slow cooking zeg maar. Zo ook de schimmels op de condensor. We zijn nu twee maanden verder en ik heb geen enkel geurtje meer waargenomen, mijn airco is terug als nieuw!

Dus vraag ik me nu af of het verwarmen (evt met een haardroger) van de condensor (door de verluchtingsgaten naar binnen blazen, omgekeerde richting van de koude lucht) een optie is. Mijn haardroger haalt al snel 65 graden, dus dacht ik, als ik dit ooit nog een keer heb, zou ik op die manier de schimmels op de condensor kunnen doden door eens flink lang de boel op te warmen met mijn haardroger van 2000 Watt? Het is maar een vraag...

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Interessant. Zou hetzelfde effect bereikt kunnen worden door de climatronic op max / hi te zetten en dan de recirculatie aan?

Laatst bewerkt:

OctaviaWest

Actief lid
Mogelijks wel, dat was wat een mecanicien van de garage me eens voorstelde. Maar dat is mij nooit gelukt, ik kon niet zo lang in die warmte blijven.

Fmoon

Forumguru
Had in Nederland vlak voor mijn vakantie ook een ranzige lucht. Spul van motip erin gedaan, koude lucht in laten werken..week later stonk het weer. In Italië een schuimbus gekocht en deze ingespoten, daarna moest die op warmste stand 10 minuten blazen. Heb er nu al 6 weken geen last meer van.

Bovenaan Onderaan