All weather tyres onder de O 2 ?

ougie

Forumguru
Mijn O II heeft een dezer dagen nieuwe banden nodig. We gaan niet naar de sneeuw en zullen dat ook volgend jaar niet doen. Het enige waar wij in rijden is regen, vooral op dit moment veel regen. Ik heb eigenlijk geen zin om winterbanden te kopen, prijzig en extra werk met omzetting na de winter omdat dan de zomerbanden er weer op moeten, die ik dan ook weer eerst zou moeten kopen. Via internet allerlei info ingelezen en nu zit ik te denken aan all weather banden (4 seizoenen banden). Ik heb hier en daar wat offertes opgevraagd over Vredestein Quatrac 2.
-Heeft iemand ervaring met all weater banden?
-Zo ja van welk merk?
-Of moeten ze juist worden afgeraden?
 

SkodaMan

Actief lid
All-weatherbanden zijn op alle terreinen een compromis. Niet goed in de zomer en niet goed in de winter. Zomer en winterbanden hebben eigenschappen die passen bij het weer zoals de zachtheid van de compound, profielvorm- en breedte, wel of geen lamellen.
Een winterband levert al voordelen onder de 7 graden C en een als het sneeuwt is hij echt in het voordeel. Een zomerband heeft een wat hardere compound en slijt niet zo hard als een all-weatherband.

Vergelijk het maar met een jas: Een all-weatherjas is te warm in de zomer en te koud in de winter.
 
Het is een sprookje dat winterbanden alleen bruikbaar zijn op wintersport. Beneden de 7 graden doen ze het veel beter dan zomerbanden en door de aard van hun opbouw en profiel voeren ze sowieso veel beter water af.
Qua investering valt alles best mee, zeker als je bedenkt dat als je op winterbanden rijdt, je bespaart op de slijtage van je zomerbanden en vice versa.
Wel moet je éénmalig investeren in een set extra wielen. Bij de verkoop van je auto kan je dit alles vaak zeer aantrekkelijk weer kwijt via bv marktplaats.
Een all weather band is altijd een compromis. Gebruik je zomer en winterbanden dan heb je altijd een optimale situatie. Niet besparen op veiligheid als je het mij zou vragen !
 

Tallguy

Forumguru
Als je de diverse autobladen en testmagazines leest zal een verstandig persoon idd geen all-weather banden nemen, juist om de redenen die hierboven aangegeven staan. Je doet op ALLE fronten een compromis.

En wees eerlijk...hoeveel verschillende klimaten hebben we in NL? 2: de zomer en de winter. En aangezien elke auto wordt geleverd met zomerbanden is het dus raadzaam om een setje winterbanden erbij te nemen.

Voordelen winterbanden:
1. Je hebt meer grip bij temperaturen <7graden
2. Ander profiel dus in de bekende regenbuien in de winter betere waterafvoer, dus wederom meer grip
3. Je zomerbanden slijten geduren die maanden niet dus gaan (qua tijd) langer mee
4. Veiligheid heeft geen prijs en een setje 2e hands Snowtrac II is wel eens te vinden (1 seizoen oud) voor € 100 (als je mazzel hebt).
 

Dutch4x4

Senior Member
Kan met het meeste wel mee. Allweather-banden zijn in geen enkele omstandigheid echt goed. En om de kosten hoef je winterbanden niet echt te laten, want je spaart inderdaad ook je zomerbanden. Ook zo'n gebruikt setje à 100 euro is een goed idee.

Maar... toch maar weer het marketingverhaal ontkrachten dat winterbanden onder de 7 graden beter zijn. Sowieso is de grens 4 graden, maar de bandenfabrikanten nemen marge omdat mensen anders pas bij 1 graad gaan wisselen. (Bij 4 graden veranderen de eigenschappen van natuurlijk rubber, dat relatief veel in winterbanden is verwerkt en nauwelijks tot niet meer in zomerbanden.) Voordat je echt het verschil voelt, moet het weer flink wat graden kouder zijn. Pas onder het vriespunt zullen de zomerbanden echt aan grip gaan verliezen, even los van het feit dat ze al met iets hogere temperaturen niet meer zo comfortabel zijn (vooral sportbanden worden snel hard en gaan stuiteren).

Qua remweg vind ik zomerbanden tot aan het vriespunt beter. De koersvastheid van winterbanden neemt boven de 5 graden bovendien in rap tempo af. Je gaat zwalkend over de weg, wat ook niet echt veilig is.

Ik heb deze winter meer last dan voordeel gehad van de winterbanden, want hoe vaak is het onder nul geweest? En hoe vaak warmer dan 5 graden?

Sterker nog, nog een paar van dit soort winters en ik ben geneigd om de winterbanden maar weer te laten. Dan die paar sneeuwdagen maar gewoon thuisblijven. Want dat zomerbanden minder goed met sneeuw overweg kunnen dan vroeger (juist door de opkomst van winterbanden), dat is wel een feit.
 

Dutch4x4

Senior Member
O ja, dus over compromissen gesproken: in deze winters, met temperaturen tussen de 2 en 10 graden, maar wel af en toe een fikse regenbui of wat natte sneeuw, is elke band sowieso een compromis. Zomer(sport)banden gaan bij 2 graden stuiteren en voelen aan als bakstenen, winterbanden gaan bij 10 graden zwalken en voelen aan als kauwgomballen.

Een lekker warme zomer en een fiks koude winter (zoals in Duitsland) passen beter bij het bandenaanbod...
 

JettaFreak

Actief lid
Sorry, maar ik kan het even niet laten....

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

hoeveel verschillende klimaten hebben we in NL? 2: de zomer en de winter.

[/ QUOTE ]

Ik heb altijd geleerd dat Nederland maar 1 klimaat heeft (gematigd zeeklimaat). Zomer en winter zijn jaargetijden, en hun eigenschappen passen in ons (gematigde) zeeklimaat. Frankrijk daarentegen kent wel meerdere klimaten. Gematigd zeeklimaat (noord-west), gebergteklimaat (alpenregio), landklimaat (middenregio), Middellandse zeeklimaat (afijn...) en enkele plekken waar een relatief droog klimaat heerst.

Groet,


JettaFreak
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JettaFreak</font><hr />

Sorry, maar ik kan het even niet laten....

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

hoeveel verschillende klimaten hebben we in NL? 2: de zomer en de winter.

[/ QUOTE ]

Ik heb altijd geleerd dat Nederland maar 1 klimaat heeft (gematigd zeeklimaat). Zomer en winter zijn jaargetijden, en hun eigenschappen passen in ons (gematigde) zeeklimaat. Frankrijk daarentegen kent wel meerdere klimaten. Gematigd zeeklimaat (noord-west), gebergteklimaat (alpenregio), landklimaat (middenregio), Middellandse zeeklimaat (afijn...) en enkele plekken waar een relatief droog klimaat heerst.

Groet,


JettaFreak

[/ QUOTE ]

ot.gif
je hebt gelijk...ik bedoelde seizoenen
smile.gif


Back on-topic maar weer
koffie.gif
 
Dutch,

Ik kan echt jouw opmerkingen over zwalken, langere remweg etc. niet beamen. Ik heb nu 15.000 km op een verse set vredestein snowtrac gereden op mijn 16 inch Vega velgen en herken jouw opmerkingen niet. Misschien komt dat wel omdat ik een std onderstel heb. Kortom, rijden, remmen, sturen is netzo als in de zomer buitengewoon plezierig in mijn Octavia !

Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel meningen.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: diesel</font><hr />

Misschien komt dat wel omdat ik een std onderstel heb.

Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel meningen.

[/ QUOTE ]

Nou, wat mij betreft is het een proefondervindelijke vaststelling, hoor. Met andere woorden, geen mening, maar een feit voor mijn auto (let wel, de Fiesta).

Je noemt wel een paar dingen die van invloed zijn op hoe je winterbanden ervaart, dus misschien moet ik toch het een en ander nuanceren.

Want het scheelt inderdaad of je toch al een vergevensgezind onderstel hebt en of je dezelfde maat winterbanden hebt als zomerbanden. In dat geval is het verschil vele malen minder, dat moet ik toegeven.

In mijn geval is er op beide auto's sprake van een sportonderstel en een kleinere maat winterbanden, met een hogere wang. (In de keus voor een smallere maat winterbanden ben ik trouwens niet de enige.) Die winterband is bovendien niet specifiek op sportief rijden afgestemd, daar waar de zomerbanden (althans, mijn zomerbanden
grin.gif
) dat wel zijn. Dus ja, dan is het resultaat dat de auto tot veel meer in staat is dan de winterbanden aankunnen. En dat merk je vrij snel!

In de Skoda is het verschil overigens een stuk minder dan in de Fiesta. Een precieze verklaring heb ik niet daarvoor. Het kan aan de winterbanden zelf liggen: misschien is een Goodyear UltraGrip (Skoda) beter bestand tegen hogere temperaturen als een Toyo Snowprox (Fiesta). Het kan ook liggen aan de AWD van de Skoda. In de Fiesta heb ik nu onderstuur in de gloria met de winterbanden, maar in de Skoda kan ik simpelweg gas bijgeven om het initiële onderstuur op te heffen.

Je hoort me overigens niet klagen, hoor. Dan maar wat rustiger rijden. Maar het knaagt wel een beetje, bij 7 graden zwalken op je winterbanden terwijl je lekker strak had kunnen sturen op je zomerbanden...
 
onder mijn skoda zitten nu winterbanden met exact dezelfde maat als mijn zomerbanden 205/55/16...dat zwalken gebeurt als ik heel hard om rotondes rij....maar heb wel meer grip dan met de zomerbanden als het regent....zelf rij ik nu de voor de 9e keer met winterbanden...ze gaan er zo vanaf oktober tot april onder.....belangrijke reden na de veiligheid...(always safety first!) is dat mijn zomer- en winterbanden 2 maal zo lang meegaan....heb dus ook 2 sets velgen voor beide autos (auto van mijn vrouw ook)...dat betekent wel een schuur vol banden en velgen....maar ja ik vind het ook leuk om zelf de boel te verwisselen...heb ook een professionele garagekrik gekocht waarmee de auto binnen no-time omhoog en omlaag kan
grin.gif
en gelukkig ook genoeg ruimte onder mijn carport om dat te doen (als het regent blijf ik droog
wink.gif
)

ik kies: winterbanden en geen 4-seizoenen banden
xyxthumbs.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Als ik die schuur had gehad, dan had ik de winterbanden (ook een setje per auto) er pas op 7 februari 's avonds omgedaan...

Juist doordat ik die ruimte niet heb, moet ik wel 'preventief' wisselen en opslaan bij de bandenboer en er dan van half december tot half maart mee rondrijden, ook al is het 11 van de 12 weken niet nodig.

BlackO2: afgelopen najaar gingen ze er toch niet al in oktober op? Dat was waanzin geweest met die zomerse temperaturen. Qua 'safety first' creëer je dan juist een probleem.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb net een weekje op winterbanden gereden vanwege een reisje naar Zweden. Ik heb normaal Bridgestone Potenza's en de winterbanden waren Continental Wintercontacts.

Hier in Nederland met de regen en temperaturen van rond de 7 graden vond ik het nogal zompig rijden. Ik had nu niet echt het gevoel dat ik meer grip had en gigantische spoorvorming. Ze maken ook veel meer herrie maar das bekend.
In Duitsland toen de temperaturen rond het vriespunt werden en in Zweden waar het 20 graden vroor kan je gewoon niet zonder. Supergrip ondanks besneeuwde en deels smeltende wegen. Overigens aan te raden voor mensen die van autorijden houden een trip naar Zweden in de winter!

Hier in Nederland ben ik blij dat mn potenza's er weer onder zitten. Hij rijdt weer heerlijk stil en strak.

Als je in Nederland winterbanden hebt zou je ze eigenlijk in de garage moeten hebben. Zakt de temperatuur dan onder de 7 graden gooi je ze dr op, komt ie dr boven gooi je ze dr weer af. Maar een keer wisselen kan haast niet met ons huidige klimaat denk ik.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: diesel</font><hr />

Dutch,

Ik kan echt jouw opmerkingen over zwalken, langere remweg etc. niet beamen. Ik heb nu 15.000 km op een verse set vredestein snowtrac gereden op mijn 16 inch Vega velgen en herken jouw opmerkingen niet. Misschien komt dat wel omdat ik een std onderstel heb. Kortom, rijden, remmen, sturen is netzo als in de zomer buitengewoon plezierig in mijn Octavia !

Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel meningen.

[/ QUOTE ]

Ik ga met je mee wat deze mening betreft.
Ik rijd ook op Snowtrac 2 (15" weliswaar) en vind het een prima winterband.
Absoluut geen last van zwalken oid terwijl ik toch een behoorlijke doorrijder ben.
Verder heb ik ook geen last van extra herrie.
 

Dutch4x4

Senior Member
Dus is Toyo Snowprox zo'n slechte winterband of is Pirelli P-Zero Nero zo'n goeie zomerband?
grin.gif


Kijk, 't is natuurlijk allemaal relatief. Want met alle respect, de zomerbanden die om jullie 15"/16"-velgen zitten, zijn maar half zo plakkerig als een Nero. Dus dan voel je 't verschil ook niet zo.
 

JettaFreak

Actief lid
Ik kon vorige week alsnog winterbanden regelen voor mijn leaseauto (wurgcontract tussen werkgever en ING) en ze liggen erop. Michelin Alpin in de maat 225/45/17 voor op mijn Pegasus-velgen. Ik dacht altijd dat winterbanden op stalen velgen moesten maar dat hoefde niet volgens de bandenboer. Hij zag voor mij een pluspuntje aan het telkens omwisselen: De wielen worden bij elke bandenwissel opnieuw gebalanceerd, dus rij ik altijd strak in dat opzicht. Ik ben erg benieuwd, voor mij is het de eerste keer dat ik een auto rijd met winterbanden.

Groet,


JettaFreak
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Want met alle respect, de zomerbanden die om jullie 15"/16"-velgen zitten, zijn maar half zo plakkerig als een Nero.

[/ QUOTE ]

Heb ik dan al verteld welk type zomerband er bij mij onder zit
crazy.gif
icon_smile_question.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Nope, ik ging even uit van de banden die normaal gesproken af-fabriek om die maat velgen wordt gelegd. Dus als je die toevallig gewisseld hebt voor SportContacts of Pilot Sports of what have you zijn, sorry.
grin.gif


Maar als je inderdaad zulke sportzomerbanden hebt, verwondert het me echt dat je bij hogere temperaturen het verschil niet voelt.

Maar goed, de wang is natuurlijk wel sowieso hoger...
 

ougie

Forumguru
Ik denk dat ik eerst maar eens begin met Bridgestone Potenza's, volgens de ANWB een prima zomerband en zo te lezen in het verhaal van JC, geen slechte keuze. Vandaag was het bij ons achter in de tuin, uit de wind in de zon 18 graden. Niet normaal voor de tijd van het jaar, maar wel lekker. Ik wacht nog heel even voor een setje winterbanden. Bij eventuele aanschaf is dat toch inclusief stalen velg. Oh ja, natuurlijk dank voor alle info, en ga natuurlijk vooral door.
xyxthumbs.gif
 
Bovenaan Onderaan