</font><blockquote><font class="small">Citaat: diesel</font><hr />
Misschien komt dat wel omdat ik een std onderstel heb.
Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel meningen.
[/ QUOTE ]
Nou, wat mij betreft is het een proefondervindelijke vaststelling, hoor. Met andere woorden, geen mening, maar een feit voor mijn auto (let wel, de Fiesta).
Je noemt wel een paar dingen die van invloed zijn op hoe je winterbanden ervaart, dus misschien moet ik toch het een en ander nuanceren.
Want het scheelt inderdaad of je toch al een vergevensgezind onderstel hebt en of je dezelfde maat winterbanden hebt als zomerbanden. In dat geval is het verschil vele malen minder, dat moet ik toegeven.
In mijn geval is er op beide auto's sprake van een sportonderstel en een kleinere maat winterbanden, met een hogere wang. (In de keus voor een smallere maat winterbanden ben ik trouwens niet de enige.) Die winterband is bovendien niet specifiek op sportief rijden afgestemd, daar waar de zomerbanden (althans,
mijn zomerbanden
) dat wel zijn. Dus ja, dan is het resultaat dat de auto tot veel meer in staat is dan de winterbanden aankunnen. En dat merk je vrij snel!
In de Skoda is het verschil overigens een stuk minder dan in de Fiesta. Een precieze verklaring heb ik niet daarvoor. Het kan aan de winterbanden zelf liggen: misschien is een Goodyear UltraGrip (Skoda) beter bestand tegen hogere temperaturen als een Toyo Snowprox (Fiesta). Het kan ook liggen aan de AWD van de Skoda. In de Fiesta heb ik nu onderstuur in de gloria met de winterbanden, maar in de Skoda kan ik simpelweg gas bijgeven om het initiële onderstuur op te heffen.
Je hoort me overigens niet klagen, hoor. Dan maar wat rustiger rijden. Maar het knaagt wel een beetje, bij 7 graden zwalken op je winterbanden terwijl je lekker strak had kunnen sturen op je zomerbanden...