Allemaal je after-market xenon eruit slopen?

LenK

Forumguru
Per 1 mei zijn er wat nieuwe verkeersregels. Oa mbt Xenon.
Als je geen automatische hoogte verstelling inbouwt dan is het einde oefening:
Gasontladingslampen (xenonlampen) mogen alleen nog maar worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen. Deze armaturen zorgen ervoor dat de hoogte van de lampen automatisch wordt afgesteld, om verblinding van tegenliggers te voorkomen.

Overzicht wijzigingen verkeersregels per 01-05-2009

Aiii

Lid
Mag ik overigens wel opmerken dat ik hier heel erg blij mee ben. Eindelijk die Golf 3's met xenon van de weg, jammer dat het nog tot 1 mei duurt.

andrehj

Forumguru
Mag ik overigens wel opmerken dat ik hier heel erg blij mee ben. Eindelijk die Golf 3's met xenon van de weg, jammer dat het nog tot 1 mei duurt.

Inderdaad! Want er rijden al veel te veel van die verblindende after-market setjes rond. Goed dat daar eens een eind aan komt.:xyxthumbs:

VEEJAY

Forumguru
Ik heb een aftermarket op mijn O2, die regelt de hoogte inderdaad niet automatisch, wel met het handje.

Maar ach, bij de APK bij de Skoda dealer hebben ze laatst de standaard lampies erin gedaan voor de keuring... Bovendien ziet de polisie toch niet of ik echte of neppe xenon heb...

leander

Nieuw lid
Volgens mij zou ik ze er bij mij Superb Ambition ook zo in kunnen stoppen.
Hoogteregeling zit er op en koplampsproeiers ook.
Dus volgens mij gewoon een kwestie van lampjes vervangen.
Lijkt me sterk dat dat te controleren is voor de politie.

Constant

Erelid
Bovendien ziet de polisie toch niet of ik echte of neppe xenon heb...
Als je een tegemoet komende politie auto verblindt, dan weet men het snel genoeg. En als je goede nepperts hebt die niemand verblinden, dan vindt niemand het hopelijk erg.

MarcoO2

Forumguru
Staat er geen code op de xenon lamphuizen?
Dan is het simpel checken.

In het topic wat al over dit onderwerp liep staat een stukje over de codes in de armaturen. Controle is dus simpel.

Overigens ben ik er wel blij mee... ik heb te vaak van die blauwe bouwlampen in m'n gezicht gehad!

VEEJAY

Forumguru
Ik keur verblindende xenon idd niet goed, toch heb ik meer last van auto's met gewone lampen die niet goed afgesteld zijn... Daar mag ook eens tegen opgetreden worden...

Wasmachineman

Forumguru
Terecht ! Al die prutsers die zelf inbouwen kunnen de boel voor anderen behoorlijk verpesten met hun verkeerde afgestelde Xenonlampen.

Het is jammer, dat het nu pas verboden wordt. Ik vind het dan vooral jammer voor de mensen die er veel geld voor uitgegeven hebben, en ineen keer wordt het verboden. Weer typisch zo iets nederlands, je mag het wel verkopen maar niet aan zetten.

Dat wil niet zeggen, dat ik er niet blij mee ben, dat deze nep xenon uit het straatbeeld verdwijnt, integendeel zelfs, hadden ze veel eerder moeten doen.

Mvg Mannic

Constant

Erelid
Ik zie het minder zwart-wit. Zoals ik het begrijp kwamen veel inbouwsets niet door de APK keuring (zie ook eerder berichten van de APK keuring) en zijn daarom nu alle inbouwsets verboden. Veel mensen met inbouwsets hadden het probleem kunnen zien aankomen. Vaak zijn het liefhebbers die dondersgoed weten hoe felverblindend xeon verlichting is (want daarom kopen ze het). Ik heb daarom iets minder medelijden met de "slachtoffers", zeker als ik iets lees over fraude tijdens de APK met vervangende normale lampen.

vinshi

Lid
ik heb aftermarketxenon 6000k in mijn roomster zitten dit geeft de zelfde lichtsterkte als af fabriek ook de kleur is hetzelfde. ik heb ook halogeen projector lampen en ik heb ook nog nooit klachten gekregen van andere bestuurders zoals lichtsingalen. dus ik zie het probleem niet.gewoon 1 kwestie van lampen goed afstellen.

Constant

Erelid
En stelt jouw xenon verlichting zichzelf bij als jouw auto zwaar beladen is? Zo niet dan wordt de tegenligger alsnog verblind, zo ja dan hulde (en ben je helaas slachtoffer van andermans ellende). Je schrijft dat je eenmaal moest instellen, dus je xenon is niet gelijkwaardig aan af-fabriek.

Bovenaan Onderaan