Allemaal je after-market xenon eruit slopen?

Wasmachineman

Forumguru
Goed punt Constant. Dit wordt nog wel eens vergeten dat je auto veranderd als de kofferbak vol ligt.
Ik sein ook niet meer naar iedereen die een verkeerde afstelling heeft van zijn koplampen....je zou een lichtsignaal ook kunnen opvatten als zijnde er een politiepost verderop staat te controleren.

SkodaMan

Actief lid
Xenonlampen verdwijnen met een paar jaar geheel van de (after)marked. Zooo ouderwets. Ledlampen.....dat is het helemaal!

Ted

Forumguru
Wat wel verandert is dat er nu bij de APK op gekeurd wordt en dat gebeurde daar voor niet!! En dat is mijns inziens nog voor te stellen.

Rallye

Forumguru
Wat wel verandert is dat er nu bij de APK op gekeurd wordt en dat gebeurde daar voor niet!! En dat is mijns inziens nog voor te stellen.

Dus al ik het goed begrijp mogen auto's van voor 2007, ook zonder automatische koplamphoogteverstelling en - sproeiers, nog steeds met xenon rijden. Nu wordt er enkel bij de keuring naar gekeken. Niets aan de hand dus.

Constant

Erelid
De APK regels gelden niet alleen tijdens de keuring, maar het gehele jaar. De APK is het meetmoment en niet het enige moment dat je aan de regels moet voldoen. En die regels zijn bedoeld om de veiligheid van iedereen op de weg te verhogen. Nu overtreden we allemaal wel eens een regeltje, maar ik zou er niet te laagdunkend over doen. Verkeerd afgestelde koplampen, met name Xenons, zijn mega irritant en gevaarlijk op donkere provinciaalse wegen.

kcj

Actief lid
Xenon-koplampen met automatische hoogteverstelling + koplampsproeiers is in België al langer verplicht.
Voor mij mag er ook een jaarlijkse "lichttest" komen (zoals in Duitsland ?) : de irritante SUV's :biggthumpdown: met hun foute afstelling / kapot mechanisme ergeren mij regelmatig :mad:.
En het zijn niet (alleen) de 'budget' SUV's : ook een Porsche Cayenne kan een foute defecte afstelling hebben.
Wanneer wordt dit ontdekt ? Pas bij de volgende onderhoudsbeurt... (mogelijk pas na 30.000 km bij moderne motoren).

Naar het schijnt : indien je zo'n automatische binnenspiegel (of electrochrome ? ) hebt, wordt een "verkeerde" lichtstraal teruggestuurd naar de auto achter je ?
Dan zie je de bestuurder achter je frutselen aan zijn koplamp hoogteverstelling :uitlachen:

Koen

higgy

Forumguru
Wat ik inmiddels helemaal kwijt ben, is: mag Xenon achteraf, nou op een auto van 2006 ja of nee?
Zeg, op een Peugeot 306 Break uit 1999...

LenK

Forumguru
Dat is dan weer jammer blijven we met die rotte Sjonnie lampen zitten.

RDW wist het op een gegeven moment ook niet meer. Er werden tegenstrijdige berichten gegeven. Maar nu schijnt er in praktijk dus eigenlijk toch geen ruk te veranderen.
Echt weer halfslachtig NL gedoe.

Als je wat "rond leest" kom je die trieste figuren allemaal tegen. Vóór de keuring illegale zaken veranderen of eraf halen en daarna weer lekker erop zetten tot de volgende keuring.
En dan niet alleen wbt verlichting maar ook met wielen e.d. Echte veiligheidszaken. Iemand zocht nog bandjes op de sloop die net genoeg profiel hadden.....

Bovenaan Onderaan