Allerlei over Skoda Octavia l

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
echter alle verlagings veren die er te koop zijn hebben een verlagings maat van 40 t/m 60 mm.

[/ QUOTE ]

Huh? Moet toch geen probleem zijn om een setje van 30mm te vinden. Eibach? H&amp;R? De huisleverancier van Skoda, MAD?

En ja, anders kun je altijd nog een schroefset nemen, maar dan val je in een heel andere prijscategorie.

De O1 RS is trouwens maar 15mm lager dan de standaard-O1, dus...
 

CoSko

Nieuw lid
Ik rij een O1 2.0 combi en heb hier al meer gelezen dat deze motor wel een paar druppels olie lust. Ik heb eerder met oliepeilen al eens gezien dat er een gelige smurrie aan de peilstok zit. Dacht aan condens omdat we vooral korte stukken rijden. Vandaag ging het lampje van de olie geel branden, en heb ik dus olie bijgevuld (10w40, semisynthetisch, is dat goed genoeg?) Toen ik de vuldop loshaalde schrok ik een beetje, ook daar had de smurrie zich opgestapeld. Ik heb het met een paar tisseus een beetje weggeveegd, maar dieper onder de vuldop zit ook troep.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik ben bang dat ik misschien met een lekke koppakking te maken heb...

Groet,
Con
 

Dutch4x4

Senior Member
Klinkt niet goed. Die gele smurrie zou inderdaad op een lekke koppakking kunnen duiden, maar het kan (afhankelijk van de precieze kleur (meer wit of meer beige?) ook 'sludge' zijn, dat duidt op veel korte afstanden rijden, waardoor de motor nooit goed op temperatuur komt en niet kan ontluchten. Meer wit duidt op koelvloeistof in de motor en dus op een lekke koppakking, meer beige is sludge.

En als je op het variabele onderhoudsschema zit (maximaal elke 30.000 km), dan heb je er ook nog de verkeerde olie in gegooid: moet volsynthetisch 0W30 longlife zijn.

Welke kleur rook komt er uit je uitlaat?

Controleer in ieder geval even je koelvloeistof. Als daar olie op drijft, is het prijs. Of eigenlijk maar meteen naar de garage...
 

MdK

Lid
Ik heb dit weekend precies hetzelfde gehad. Hele witte vieze smurrie aan de dop. Ik schrok ook nogal, en ben maandag gelijk even langs de dealer gereden.
Daar werd mij verteld dat de smurrie komt door vocht in de motor (er ontstaat een soort emulsie). Niets om je zorgen over te maken, komt vaker voor bij dit koude weer, zeker als je korte stukjes of LPG rijdt (werd mij verteld). Nou rijd ik vrijwel nooit korte stukjes, dus ik denk dat bij mij de LPG de oorzaak is.
Je hoort trouwens wel bij te vullen met 0W30 (longlife 2) olie (tenminste; bij de 1.6MPI).
 

CoSko

Nieuw lid
Bij mij was die zooi echt erg gelig, zeker niet wit. Dat zou dus sludge betekenen, das een geruststelling. Die deksel van de koelvloeistof kan ik gewoon openmaken? Zal eens checken of daar inderdaad olie in zit. De kleur van de uitlaatgassen is neutraal, die duidt volgens mij niet op extreem olieverbruik (zwart) of water in de olie (wit).

Con
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Die deksel van de koelvloeistof kan ik gewoon openmaken? Con

[/ QUOTE ]

Pas op /forum/images/graemlins/722.gif
Koelvloeistoftank staat onder behoorlijke druk, vooral bij hete motor /forum/images/graemlins/722.gif
 

guitar_billy

Senior Member
stel het is geen koelvloeistof, maar door condens van korte ritjes.

VRAAG : als er zich eenmaal zo'n smurrie heeft ontwikkeld, gaat het dan nog weer weg door een langere rit(ten) te maken en het geheel goed 'door te warmen' ??
of is het een onomkeerbaar proces en zit het eenmaal gevormd voor eens en altijd in het blok?
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
stel het is geen koelvloeistof, maar door condens van korte ritjes.

VRAAG : als er zich eenmaal zo'n smurrie heeft ontwikkeld, gaat het dan nog weer weg door een langere rit(ten) te maken en het geheel goed 'door te warmen' ??
of is het een onomkeerbaar proces en zit het eenmaal gevormd voor eens en altijd in het blok?

[/ QUOTE ]
Volgens mij is het weer verdwenen na een lekker lange rit.
 

Petter

Lid
Even voor de duidelijkheid, om wat voor Octavia gaat het, type 1 of 2? Ik heb zelf een type 1 en ik heb zelf de trekhaak gehangen, achterbumper eraf, framepje losschroeven trekhaak op zijn plaats schuiven vastbouten en klaar. Alles is voorbereid, althans bij de mijne, hoefde geen gat te boren. Elektra is erg simpel, aftakken van achterlichten met bijgeleverde elektraset. De trekhaak (wel een vaste)koste €86,45 en de elektraset €27,97 ex btw. Pak hem beet een uurtje of drie werk. En gewoon bij de Skodadealer gehaald, was veruit het goedkoopste t.o.v. andere leveranciers in de omgeving.
 

Zoef

Actief lid
Vind ik ook. I kheb Eibach Prokit (-35mm v/a) eronder in combinatie met 17"wielen. Ik vind het wel meevallen...
 

SkodaMan

Actief lid
octavia07.jpg


Dat zijn mooie achterlichten /forum/images/graemlins/shocked.gif

Zie ook: Octavia tuning
 

Zoef

Actief lid
smaken verschillen gelukkig... Ik houd wel een beetje van "pimpen", maar dit kan ik niets vinden.
Oh ,ja toch wel. Om te /forum/images/graemlins/407.gif
gr.
Sandor
 

___JC___

Forumguru
Dit vind ik dan weer helemaal niks.
Sjonnie in het kwadraat man !
GATVER /forum/images/graemlins/407.gif
 

SkodaMan

Actief lid
Dat valt me nou tegen van jullie /forum/images/graemlins/407.gif. Ik had gedacht dat jullie het wel heeeeel mooi zouden vinden.

Wat dacht je dan van dit:


oc_heck_gr.jpg



Is het niet een plaatje? /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

___JC___

Forumguru
Als je dit mooi vind is het einde zoek. /forum/images/graemlins/1761.gif
Lijkt wel een UFO.

Drommels, drommels en nog een drommels.
/forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik denk dat SkodaMan tevergeefs naar de ironie-smiley heeft gezocht... /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Bovenaan Onderaan