alles stopt ermee

hemi24

Forumguru
Kan laag zijn, maar daarmee laadt de accu nog altijd gewoon op…
Ik denk eerder dat er niet juist gemeten is!
 

Tees

Donateur
Opladen zal ie vast doen, maar de vraag is of t voldoende is. Er is een bepaalde overspanning nodig om een accu op te laden, en de laadstroom loopt op met de spanning. Dus ik vraag me af of de dynamo wel voldoende laadstroom levert, en dus of de accu wel echt voldoende bijlaadt terwijl er ook verbruikers aanstaan.
Een spanning meten is echt heel makkelijk, daar kan heel weinig mis mee gaan. Enige vraag is waar ze gemeten hebben, op de accu of op de dynamo. Kan nog verschil maken als de bekabeling niet goed is.

Ik zou ook niet a la minute de dynamo vervangen, even aankijken wat t doet als je een goed stuk rijdt nu ie fatsoenlijk ingeleerd is (ohja, en een andere garage zoeken ;)). Maar als dan de probleem niet weg zijn, zou de dynamo wel m'n eerste verdachte zijn.
 

Pindasaus

Forumguru
Bij een wat nieuwere auto wordt door de computer bepaald wanneer de accu moet worden bijgeladen. Als je 13,3 V meet, kan dat dus ook betekenen dat de computer de ladingstoestand slechts wil handhaven en niet wil bijladen. De computer wil de accu namelijk pakweg 80 % volgeladen houden, zodat er ruimte is voor energie die tijdens het remmen / uitrollen wordt teruggewonnen. Maar als de accu niet is aangemeld, heeft de computer geen idee van de werkelijke ladingstoestand.

De eerste stap is dus om de accu aan te melden.

Ook kan het geen kwaad om de accu een keer helemaal op te laden. Een eenvoudige lader laadt een accu niet helemaal vol, een druppellader krijgt het laatste beetje er wel in. Ze de negatieve klem van de lader op het daarvoor bedoelde punt van het chassis, dus niet op de accu zelf.
 
Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
Dat verhaal van die druppellader slaat nergens op, als dat zo zou zijn mag ik 40 jaar ervaring met accu's, industriële laders, UPS systemen
en andere accu gerelateerde apparatuur overboord gooien en opnieuw beginnen.
Een druppellader is ontworpen om de zelfontlading van een accu te compenseren maar is absoluut niet in staat om een accu 100% te laden.
Mogelijk bedoel je wat anders?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Pindasaus

Forumguru
Dat verhaal van die druppellader slaat nergens op, als dat zo zou zijn mag ik 40 jaar ervaring met accu's, industriële laders, UPS systemen
en andere accu gerelateerde apparatuur overboord gooien en opnieuw beginnen.
Een druppellader is ontworpen om de zelfontlading van een accu te compenseren maar is absoluut niet in staat om een accu 100% te laden.
Mogelijk bedoel je wat anders?
Je hebt helemaal gelijk. Wat ik bedoel, is dat de loodaccu na het bulkladen nog een tijdje op 14,4 - 14,7 V wordt gehouden voor de absorptiefase. Het misverstand ontstaat doordat autoacculaders voor consumenten die dit kunnen, ook wel verkocht worden als druppelladers. In zo'n lader zit namelijk vaak een microprocessor en daarmee kan de lader óók kan druppelladen. Zie bijvoorbeeld https://www.druppellader.com/einhell-ce-bc-6-m-acculader-druppellader.html

Ik wilde het punt maken dat een simpele lader, die alleen uit een transformator en een gelijkrichter bestaat, niet de absorptiefase kan verzorgen en de accu dus niet volledig vol krijgt. Als je zo'n lader aangesloten laat na het bulkladen, blijft de spanning namelijk stijgen.


@Pindasaus Jouw opmerking "De computer wil de accu namelijk pakweg 80 % volgeladen houden, zodat er ruimte is voor energie die tijdens het remmen / uitrollen wordt teruggewonnen." zal vast opgaan voor een MHEV, maar voor een 2016 Octavia lll?
Zie onderstaande link. Het percentage van 80 is een vage herinnering en weet ik niet zeker. Je kan het zelf ervaren door de ventilator op maximaal te zetten en te luisteren hoe hard hij blaast. Als je de auto enkele seconden uit laat rollen in de versnelling, zal hij harder blazen, wat betekent dat de boordspanning is gestegen.
 
Laatst bewerkt:

skodakeii

Nieuw lid
Vandaag laten meten bij een bedrijf dat dynamo's reviseert .
Laadspanning gemeten door bedrijf . Tussen 13.4 en 13.7 laatste zonder iets aan.
Laad 10 a .
Auto daargelaten voor reviesie dynamo. En weer accu aanmelden enz.
Gr Carel.
Ps. Hartelijk dank allemaal.
 

skodakeii

Nieuw lid
Nog even een laatste update hoop ik.
Vandaag auto weer opgehaald
Dynamo geheel gereviseerd. Accu was niet goed aangemeld. Is nu goed.
Gezien de aircopomp eraf moet voordat de dynamo eraf kon heb ik de airo ook maar meteen laten nakijken en laten vullen opnieuw.
Storingen die opgeslagen waren zijn allemaal te wijten aan een te lage accu spanning alles verwijderd en nu loopt hij weer als een zonnetje.
Laadspanning nu 14.2.
Ik heb nu meteen geleerd dat je je beter bij een goed bedrijf kunt melden.
Kost wat meer maar nu wel een stuk geruster.
Nogmaals een goede les voor mij.

Gr Carel.
 

Cordoba

Forumguru
Dat een klus laten uitvoeren door een goed bedrijf meer kost, is maar net hoe je het bekijkt: een minder goed bedrijf/monteur die allemaal net-niet oplossingen doet, kost vaak meer dan wanneer het in één keer goed gebeurt.

@Pindasaus Een auto met start/stop heeft niet een echt brake energy recovery systeem, maar een wat zwaarder uitgevoerde dynamo. Bij het afremmen op de motor, wordt dan de accu bijgeladen door de dynamo, en omdat ie wat groter is, levert dat dus meer teruggewonnen energie op, en dat betekent dat de motor tijdens gewoon rijden minder hard hoeft te werken omdat de accu dan niet of minder bij hoeft te worden geladen. Het is dus een indirect energie-terugwinningssysteem.

Het aanmelden van een nieuwe accu is van belang omdat een accu naarmate ie ouder wordt slechter gaat presteren, waardoor de auto zelf automatisch geleidelijk de bijlaadvoorwaarden aanpast. Zelfs een identieke nieuwe accu is dus anders (weer volledige accucapaciteit) en om daar optimaal gebruik van te maken moet de accu dus ingeleerd worden, anders gaat dit ten koste van de levensduur van de nieuwe accu.
 

skodakeii

Nieuw lid
Nog een niet zo fijne update.
Vandaag de auto weer geheel van slag.
Alle mogelijke lampjes en systemen gingen branden en knipperen.
Op de snelweg met caravan erachter.
Motor bleef gewoon lopen.
Doorgereden en stuk verder alles weer normaal.
Bij aankomst toch anwb gebeld.
Deze is langs geweest.
Auto uitgelezen en veel canbus fout onbekend .
Verder niets te vinden.
Auto loopt weer prima. Nu maar wachten hoelang het duurt voor ik weer stilval.
Monteur zegt zoeken naar een spelt in een hooiberg.
Wie o wie kan mij op weg helpen met zoeken en waar moeten we beginnen .
 

Cordoba

Forumguru
Zijn de massakabels van accu/dynamo al eens goed gecheckt op draadbreuk en of ze ook goed contact maken met de massa? (bij voorkeur als er 1 persoon meet, en de ander probeert om de massakabel wat te bewegen (zodat je een draadbreuk of slecht contact sneller vind, doordat je dat in je plotselinge verandering in je meting ziet).
 

skodakeii

Nieuw lid
Even een update
Auto is gemaakt. De storing heb ik zelf gevonden per ongeluk.
Ik zag water over de binnenkant van de achterraam lopen bij openen van klep.
Bekleding erafgehaald en daar zat de boosdoener.
De rubber van de ruitenwisser lekte het water liep naar beneden in stekker en motor van de klepsluiting.
Alles geoxideerd
Ook de kabel had in stekker oxidatie en vocht.
Alles vervangen geen storingen meer gehadgr Carel
 

bsnline

Senior Member
Goed om te horen dat alles is opgelost. Dat hadden wij nooit voor je kunnen vinden, dus goed dat je het zelf gevonden hebt :)
 

Okki

Donateur
ik hoop niet dat de dynamo revisie dan voor niets is geweest en het probleem de hele tijd al die lekkage is geweest
 

skodakeii

Nieuw lid
Het is bijna zeker alleen de achterklep geweest. Dus de accu en dynamo zullen niet de oorzaak zijn geweest anders was het na vervangingen wel over geweest.
 
Bovenaan Onderaan