Alsnog een CD speler in de S3 hangen ?

Level42

Forumguru
OK.....toch iets gevonden wat me irriteert aan m'n heerlijke S3: de wegbezuinigde CD speler.

Ondanks alle digitale meuk die ik op m'n iPod heb in de auto is het toch verdraaid handig af en toe eens gewoon lekker een CD te kunnen luisteren. Dat is ons mooi ontnomen met die nep-unit in het dashboard kastje !

Ik vraag me af of hier een oplossing voor is ? Denk niet zo zeer aan een originele "drive" te zoeken (want dat zal een vermogen kosten) maar dacht eigenlijk meer, zijn er geen CD (en/of DVD) mechaniekjes die je aan de USB kunt hangen en dat het dan werkt ?

In mijn kinderlijke onschuld heb ik de CD/DVD drive die vroeger in mijn iMac zat, maar nu in een externe behuizing met USB aansluiting eens aangesloten voor de grap maar dat werkte natuurlijk niet....

Zit ook weer niet te wachten op een oude disc-man aansluiten op de analoge ingang......

Dirkmk1

Senior Member
Bij mij zit hij ook keurig in het dashboardkastje, ik draai nog heerlijk mijn "antieke" ATMOZ en ILLUSION cd's , dus wegbezuinigd of niet als optie genomen?

Aansluiten van een CD-speler/Discman, is eigenlijk geen probleem, alleen dan kom je inderdaad uit op je aux-in. of via een bluetooth oplossing. Mooier zou zijn als de Discman een digitale out heeft maar dan denk ik ook niet dat deze communiceert met de USB aansluiting van je SKODA....

Zit hier geen oplossing voor je tussen:

http://www.carinterface.nl/skoda

Laatst bewerkt:
De Columbus heeft standaard dvd. Nooit bij stil gestaan of de Amundsen dan helemaal geen schijfje slikt. Ik zou zelf wel zonder kunnen. De cd's in de kast beginnen inmiddels wat stoffig te worden en de dvd vind ik zonder vim nu niet echt een zinvolle optie. Maar als je een mooie cd verzameling hebt kan ik me voorstellen dat je dit wel mist. Helaas heb ik geen zinvolle oplossing om er één extern aan te sluiten. Je mag de mijne wel hebben, maar ik denk dat de lm het daar niet helemaal mee eens is ;)

Rallye

Forumguru
Volgens mij had de MIB1 Amundsen wel een CD-speler, maar de MIB2 niet (bij mij in ieder geval niet). Bovendien: de Amundsen leest ook Flac-bestanden (van USB en SD), dus is er inderdaad geen reden voor een CD-speler, zou ik zeggen.

Level42

Forumguru
Ligt aan de leverdatum of ie er nog in zit voor zover ik weet. Denk dat degene hier die 'm wel hebben hun S3 eerder hadden dan ik.

@Rallye ik weet dat ie van alles in digitale bestanden afspeelt, ik gebruik zelf een (oude) iPod (zo'n oud iPhone model) die mijn zoon toch niet meer gebruikte. Lekker veel geheugen en speelt alle Apple lossless files prima af. Bovendien probleemloos syncen met al m'n iTunes spul op m'n Mac.

Maar ik heb een puist aan CD's en soms is het gewoon lekker ff dat schijfje erin te doen en verder niet na te denken (= alle nummers in juiste volgorde achter elkaar luisteren, zoals de artiest het bedacht heeft).

@Peter-036 : Zoals gezegd, werkt niet. Ik heb de "Superdrive" (gewoon een standaard CD/DVD reader/writer) uit m'n iMac gehaald om er een SSD in te zetten. Het mechanisme heb ik vervolgens in een externe behuizing met USB aansluiting geplaatst (http://www.ebay.nl/itm/Apple-MacBoo...739703?hash=item2a5de25237:g:7S4AAOSw3KFWcYVR) en dan kun je de drive dus gewoon op een computer (Mac of PC) aansluiten en dat werkt prima. Maar ik denk niet dat de Amundsen de juist software heeft om een audio CD af te spelen. Heel misschien zou een CD met MP3 bestanden werken, maar dat is natuurlijk via Maastricht naar Groningen rijden...

@Superb III combi: man, denk je dat ze dat controleren ? Wisselen gewoon dat kastje in het dashboard uit, niemand die het ooit merkt... :)

Fabia 123

Forumguru
Wat een goed idee om met een externe cd speler te werken!

Ik heb een losse DVD speler liggen die ik met twee USB stekers op een notebook computer aansluit.
Weet iemand of dat werkt bij de Amundsen van een Fabia met 1 USB aansluiting?

Rallye

Forumguru
Dat is te testen door een track van een cd naar een sd card of usb stick te kopieren, maar ik ben bang dat je gelijk hebt.

De vraag is of de Amundsen de CD-speler als USB-stick beschouwt. Wav-bestanden zoals die op een CD staan kan hij vanaf een stick wel lezen.

Het deel in het dashboardkastje vervangen zou er ook voor zorgen dat je een andere hardwareversie van de Amundsen (nl. MIB1) krijgt en een SD-slot kwijtraakt......

Rallye

Forumguru
OK. Ik had me niet gerealiseerd dat alleen de MIB 2 Amundsen en niet de MIB2 Discover Media een CD-speler miste...

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet als je vandaag een Discover media geleverd krijgt of ie er dan nog inzit eerlijk gezegd. Het lijkt erop dat de toestellen nogal veranderen.
Laatst heb ik een nieuwe Touran mee gehad als leenauto en viel het me op dat het vlaggetje van het einddoel wapperde (bij staat dat ding gewoon stil). Niet dat het iets uitmaatk, maar om te illustreren dat er best wat verschillen zitten in wat op het eerste gezicht hetzelfde lijkt te zijn.

robvv

Senior Member
Bij de verkoop van mijn S3 werd expliciet gezegd, dat er een cd-speler in zou zitten.
Bij aflevering was deze afwezig. Teleurstelling.

Level42

Forumguru
Nee, schijfje gaat wel draaien dacht ik.....zal het nog eens nakijken. Maar het punt is gewoon dat het apparaat waarop je de drive aansluit (bijv. een computer, of in dit geval de Amundsen) over software moet beschikken die de drive herkent en ook de CD audio bestanden kan afspelen....denk niet dat dat het geval is bij de Amundsen.

Punt is meer of een dvd drive onder de groep "USB Mass Storage Device" valt; hier vallen alle externe opslag media onder dus ik verwacht dat ook dze dvd drive eronder zal vallen. Dat is 1. Tweede punt van werking is dan het gebruikte protocol. Een doorsnee opslag medium is FAT, FAT32 of NTFS. Even de Linux en Mac partities achterwege gelaten. Een CD daarintegen is CDFS. Jouw Amundsen moet dat wel herkennen namelijk om er iets mee te moeten kunnen.

Als CDFS word herkend dan zal het waarschijnlijk wel werken als je er een CD met MP3 bestanden zou doen. Derde punt is dan het kunnen herkennen van audio bestanden; als het systeem alleen bepaalde bestandextensies kent; wav, mp3, flac etc dan is het de vraag of het de audio-cd herkend; namelijk CDA. Alhoewel dat eigelijk geen "bestanden" zijn maar eerder een referentiepunt van wat er waar op de CD staat.

Maar het allersimpelste is om het te proberen... :)

Je kunt ook op ebay of aliexpress 1000 SD geheugenkaartjes kopen van 128/256mb voor wènag

dan kun je met behulp van een PC je CD's per stuk en 1 voor 1 opslaan ieder op zijn eigen geheugen kaart. Vervolgens stop je die in het doosje van de betreffende CD en frisbee je de CD zelf de deur uit. Leg je daarna mooi al die cd doosjes in je auto en voila; dan lijkt het tóch alsof je je cd's bij je hebt maar dan een factor 20x kleiner :maakmegek:

Level42

Forumguru
Precies dat is het hele verhaal......en ik hèb het geprobeerd en er gebeurt niks. Het gaat mij natuurlijk vooral over normale audio CDs. MP3 gebruik sowieso nauwelijks, als,ik ze al,heb staan ze op m'n iPod maar veruit het meeste daarop is Apple Lossless gecodeerd......ben een tikkie audiofiel.... ;)

robvv

Senior Member
Nu in m'n auto toch geen cd-speler blijkt te zitten, overweeg ik dan maar Spotify.... via de smartlink

Bovenaan Onderaan