Alweer kromme remschijven

Ja, ja de remschijven zijn alweer krom. Er komt nu de vierde set op. Heeft iemand ervaring met remschijven van bijvoorbeeld Kwikfit of ander merk. Of weet iemand of de remschijven van de nieuwe Octavia's wel van goede kwaliteit zijn. Ik kan dan mogelijk eisen dat ze die er op zetten in plaats van degeen die nog op schap liggen en waarvan ze weten dat ze van slechte kwaliteit zijn. Als het probleem daarmee is opgelost ben ik eindelijk van dit drama verlost. Dan eventueel maar een keer wat meer geld uitgeven aan een ander fabrikaat.

Ook met deze remschijven heb ik nog nauwelijks durven te remmen, altijd ruimschoots van te voren uit laten lopen zodat er zo weinig mogelijk hoeft te worden geremd, altijd voorzichtig geremd, nooit door plassen gereden, nooit abrupt geremd, nooit langdurig geremd, nooit op de handrem geparkeerd, nooit met de voet op het rempedaal bij het verkeerslicht enz, enz.... en zelfs dan trekken ze krom, net als de voorgaande keren. Het begint zo langzamerhand een trauma te worden. En Pon maar zeggen dat het geen fabrieksfout is. Ik rij al 30 jaar nieuwe auto's en heb nooit kromme remschijven gehad, ik heb er nooit op gelet zelfs om voorzichtig te zijn met de remmen, en toch werkelijk nooit problemen gehad. Wie het met zijn rijstijl voor elkaar krijgt om remschijven na 2000 km krom te krijgen daar wil ik wel eens kontakt mee hebben, maar volgens mij is dat niet mogelijk wanneer ze van een normale kwaliteit zijn.
 

Okki

Donateur
Staan de remklauwen wel goed recht gemonteerd?

(geen idee of dat kan of er iets mee te maken heeft, maar je moet toch wat?)

Zitten er niet dezelfde op als op een Golf? Wellicht op VW of Golf forum zoeken of die dezelfde problemen hebben?
 
Ja zal ik eens doen. Maar voor zover ik heb gezien heeft ook Audi en Seat er last van.

De remklauwen is al meerdere keren naar gekeken, ze kunnen niets ontdekken bij de dealer. En de dealer staat ook maar alleen want als ze Pon bellen worden ze ook niets wijzer zeggen ze want je kunt niet echt van ondersteuning spreken.
 

Remco28

Actief lid
Ja ik het weet,2x nieuwe remschijven.
2 maanden geleden weer en heb ik ze af laten draaien.
Pon zei ook tegen mij dat het geen productiefout was,heb er alles aangedaan om alles vergoed te krijgen via hun.
Ben er klaar mee,geen vag auto meer voor mij.
Ik neem aan als pon zo omgaat met klanten,en die dan weglopen,het hun meer kost dan die schijven vergoeden.
 
Inderdaad nooit meer een VAG auto, nog nooit heb ik zo'n slechte organisatie meegemaakt. Dat gaat ze echt klanten kosten maar volgens mij interesseert ze dat helemaal niets. Ze redeneren gewoon van, er blijven er altijd genoeg over om van te kunnen leven.
 

Huff

Lid
Waarom hebben jullie (en nog wel andere waarschijnlijk) er zoveel last van en vele anderen (waaronder ik) niet?

Er moet toch een oorzaak en dus ook een oplossing zijn!
Al eens bij een andere dealer geprobeerd?
 
Weet je het probleem is Pon. Die leveren bosjes remschijven die vervangen moeten worden maar zegt tegelijk dat dit probleem er niet is. Je staat toch met de rug tegen de muur.

Het schijnt wel een bepaalde serie te zijn die het heeft, begin 2005, en alle schijven die ze nog op voorraad hebben. Ja en die blijven ze vrolijk monteren want die zullen eerst op moeten.
 

Ron

Lid
Ik was laatst bij de dealer voor een beurt. Toen de monteur de wielen vastdraaide deed hij het laatste stukje met een momentsleutel. Dit had ik nog nooit een monteur zien doen bij de wielen. Toen ik vroeg waarom hij dit deed was het antwoord. Vaak worden de wielen veel te vast gedraaid en dit kan leiden tot kromme remschijven. Het is maar dat je het weet.
 

exup

Lid
Kromme schijven komt altijd door "fout" remmen, b.v. na afslag snelweg na hevig remmen de rem ingetrapt houden als je stil staat. Ook als je de rem niet ingetrapt houdt krijg je ongelijke afkoeling omdat het remschijf gedeelte tussen de remblokken heel veel minder zijn warmte kwijtraakt. Te dunne schijven versneller dit negatieve proces nog eens.

Exup
 
Kun je fout remmen dan, los van het feit dat je niet met je voet op de rem moet blijven staan nadat je net door een plas gereden hebt.
Hoe doet men dit dan bij automaten? Daar ontkom je er niet aan om op de rem te blijven staan.
Gelukkig heb ik met mijn O2 totaal geen rem problemen, was met mijn vorige auto een 307SW wel anders, daar zijn destijds ook 4 verschillende sets op gegaan.
Een remschijf kan altijd krom raken door foutief gebruik, maar zoals al eerder aangehaald is een goede montage van banden etc blijkbaar ook van levens belang...
 
Wil jij een cursus remmen geven aan mij. Als ik 30 jaar nooit kromme remschijven heb gehad en bij de Octavia elke 2000 km wie is er dan gek, ik niet. Wie krijgt het voor elkaar om met 2000 km de remschijven krom te krijgen. Zoals ik al aangaf, ik rem nauwelijks met deze auto en alles waarvan jullie zeggen wat niet mag doe ik absoluut niet. Na de 2e set schijven ben ik al abnormaal voorzichtig geworden. Dus waar je de wijsheid vandaan haalt dat het "altijd" door slecht remmen komt. Gaarne jouw commentaar hier op.
407.gif
En inderdaad, hier krijg je echt kromme tenen van.
 

LenK

Forumguru
Als Skoda remschijven slecht waren dan hadden we er allemaal wel last van of niet soms.

Dat het steeds terugkomt doordat PON een voorraad slechte schijven heeft die op moeten lijkt me ook een beetje ver gezocht. De originele kwamen immers ook niet van PON en die werden ook krom.

Lijkt op onbalans ergens in. Dat hoeft niet veel te zijn. Zodra de schijven krom beginnen te worden wordt die onbelans steeds verder versterkt. Vergelijk met een kuil in de weg, die wordt ook dieper en dieper omdat elke auto steeds erin beukt.

Erg vreemd is dat de garage steeds nieuwe blijft monteren zonder de werkelijke oorzaak te zoeken. Maar het kan natuurlijk zijn dat het een minimale afwijking is die -zie vorige alinea- met op termijn grote gevolgen.

Misschien heeft het zin verder te zoeken dan dit forum. Want het heeft niks met het merk te maken. Doet zich bij alle merken voor.
 
Dat de remschijven slecht zijn blijkt er uit dat ze al een paar keer zijn gemodificeerd, helaas zonder resultaat. Als het waar is wat je zegt dat er een andere oorzaak is dan is het toch op zijn minst vreemd dat Pon, die er telkens bij betrokken is, steeds nieuwe remschijven stuurt en verder absoluut geen advies geeft. Mijn dealer zegt, van Pon hoeven we niets te verwachten. Ja en zelf hebben ze de deskundigheid niet lijkt het. Geef eens een tip, waar kan ik dit probleem dan op laten lossen????
 

Ad_O2

Lid
Blijf toch denken aan rem cylinders die niet goed werken en of vast zitten.
Of een uitlijnings probleem tussen schijf en klauw....
 
Nou de dealer heeft mij zojuist toegezegd er niets meer aan te willen doen en is nu in overleg met Pon. Ze willen de auto voor onderzoek naar Pon sturen. Afwachten of Pon dit wel doet natuurlijk, maar mijn dealer ziet geen oplossing meer.
 

exup

Lid
Ik zit ook te denken aan wat Ad O2 zegt mbt aanlopen, een andere legering kan er ook aan bijdragen dat ze bij dezelfde manier van gebruik krom raken.

Ik rijdt al meer dan 20 jr motor en spreek remmen stevig tot heel stevig aan, ook rijdt ik al een jaar of 6 een geprepareerde Honda waar ik zowel op weg (Alpen) alswel het circuit het maximale van mijn remmen vraag.

Maar let wel ook deze jongens van € 3.250 kan ik binnen 10 min "opfikken" als ik wil, dus het is altijd zaak op de basics in acht te nemen mbt remmerij.

Laten rollen die wielen na zware rembelasting, nooit maar dan ook nooit met ingetrapte rem stil gaan staan, ook zonder het intrappen van de rem is het een doodzonde en kan de schijf gaan kromtrekken. (na een rondje Nord Schleife > 20 km rijdt ik minimaal 10 min rustig rond om de remmen te laten koelen, de motor ook, vervolgens stap ik uit en voel op +/- 1 cm de stralingswarmte van mijn schijf of spuug erop, zie je stoom, dan ga je weer rijden) Is dit eenmaal gebeurt je schijf krom, wat je merkt bij de volgende keer stevig remmen, wat trilling in je stuur geeft. Dan moet je de betreffende schijf gaan afdraaien, wat overigens alleen kan als er nog genoeg tolerantie op zit, maar echt gunstig is dit met budget schijven nooit en je moet rekenen dat het euvel weer snel de kop op steekt.

Mijn ervaring met de remmen onder mijn O1 is positief, al moet ik er wel bij vermelden dat ik de schijven voor preventief heb vervangen voor een goed Brembo type.

Exup
 
Zojuist door mijn dealer gebeld dat Pon de oplossing inmiddels heeft. Er zijn O2's geleverd met een slingerende naaf. Dit veroorzaakt het onregelmatige remmen. Er waren dus een paar juiste suggesties in dit forum, jammer dat Pon er een jaar over heeft gedaan om er achter te komen. Alhoewel, over een paar maanden weet ik pas of dit echt de oorzaak was natuurlijk.
 

LenK

Forumguru
De rem ingetrapt houden vermijdt ik ook zoveel mogelijk.
Maar als de weg niet vlak is: handrem. Die schijven worden misschien iets minder warm maar toch.
Ik kan slecht de deur opendoen en mijn voet op de grond houden
489.gif


En mensen met een automaat ontkomen er helemaal niet aan.
Het is onbegonnen werk om elke keer in P stand te schakelen.
En remschijven vervangen lijkt me toch goedkoper dan een versleten versnellingsbak (van D naar P moet je via R en dat is nogal een geklik in de meeste bakken)

Je zou haast zeggen: "doe mij achter maar weer trommelremmen", dan kan tenminste de handrem erop.
 
Bovenaan Onderaan