Alweer remschijven krom

herbiek

Senior Member
5 maanden geleden heb ik remschijven laten vervangen omdat deze krom waren. Die zaten er toen iets meer als een half jaar op en heb daar van de garage een lichte korting op de montage gekregen. Omdat het meer als een half jaar was konden ze er geen garantie meer op geven.. Heb nu dus in iets meer dan een jaar tijd 2 keer schijfremmen laten vervangen wat een kostbare zaak is. Nu heb ik weer het idee dat de remmen niet meer vlak zijn. Als ik van een hogere snelheid de auto laat afremmen dan voel ik de remmen niet constant remmen bij een snelheid lager dan 50 km, maar het voelt alsof dat gepulseerd gaat. Ik voet dit terug in het stuur.

Ik heb een Octavia 3 combi, DSG7 1,4TSI en rijd de meeste kiliometers bijna altijd alleen en veelal snelweg km's.
Vind mezelf geen doortrapper die veelal agressief remt oid en laat de auto een stuk uitrollen als ik van het gas af ga voordat ik begin met remmen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat bij het verlaten van de snelweg, ik de auto onder aan de afrit bij een verkeerslicht op de rem moet blijven houden en deze door de verhitting daarvoor kromtrekken?

Hebben jullie daar ervaring mee of tips voor? Ik ga dinsdag de auto weer voor controle naar de garage brengen. Garage vertelde me dat ik de originele schrijfremmen heb en "deze ervaring hebben we niet eerder gezien gehad dat dit zo vaak gebeurd).
 

Maggy

Forumguru
Hmmm, kijk ff naar mijn koekblik; nu bijna 480k, en bij mij zijn de schijven nog nooit vervangen( gekocht bij 250). Veel snelweg rijden doe ik ook, maar ook stevig remmen. Wat ik wel bewust doe is het voorkomen van hotspots; ik laat, als er bij een afrit stilgestaan moet worden, voldoende ruimte om heel langzaam nog een stukje door te rollen, zodat de blokken niet op dezelfde plek blijven op de schijf. Dus ik debk dat je zelf het antwoord al hebt gegeven.
 

DinkyToy

Senior Member
" bij het verlaten van de snelweg, ik de auto onder aan de afrit bij een verkeerslicht op de rem moet blijven houden en deze door de verhitting daarvoor kromtrekken? "

Dat is 'm waarschijnlijk wel. Heb dat met verschillende VAG-wagens meegemaakt.
Misschien is er een combinatie schijven/blokken waarbij krom trekken niet zo snel optreedt. n Beetje geïnformeerde monteur zou dat kunnen weten.
Iemand?

Edit: En anders jezelf n paar rijlesjes geven en het gebruik van de handrem instuderen :jaja:
 
Laatst bewerkt:

herbiek

Senior Member
Heeft iemand ervaring met andere set schijfremmen dan? Standaard Skoda garage waar ik de auto in onderhoud heb zegt dat dit de standaard set is (er schijnt ook een soort budget set gebruikt te worden, maar die hebben ze niet gemonteerd)
Heb wel iets gelezen over keramische schijven, maar of dat beschikbaar is voor O3, niet onwijs duur wordt en uit gaat maken?
 

VAG-man

Forumguru
Garantie van een half jaar?:pieker:
Ik zou daar nooit meer terug komen!

Keramische remschijven? Ik denk dat je minimaal 10k kwijt bent, maar ze bestaan ook niet voor een O3.

Belangrijk is dat je geventileerde remschijven hebt. Ik denk dat deze er nu ook wel opzitten.

Zelf ga ik voor Zimmermann remschijven.
 

larsy

Forumguru
Gewoon belle na die garage wat ze vragen voor de nieuwe schijven ... (en welk merk ze gebruiken ) Weet je snel als ze u teveel aanrekenen . Of met welke mega winst ze gaan lopen .

Op mijn o2 had ik hele set van ridex gestoken . Op de vooras . Prijzen zijn zeer goed . Geen gepiep geen tillingen ...
gewoon de schijven bestellen en zelf monteren .
(Voor 50€ ben je klaar )
Wel letten op de diameter van u oude schijven
288mm of 312mm.
Je moet wel wat getuig hebben (ook inbus nr7 halen die zal je waarschijnlijk niet hebben ) heb je ook nodig denk ik .
Wil je van een ander merk bv: bosch , ferodo ,.... betaal je een 10€ meer
En Het monteren is 2keer niks .
4B5DD49B-B5F5-4289-B923-6AB123316270.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
" bij het verlaten van de snelweg, ik de auto onder aan de afrit bij een verkeerslicht op de rem moet blijven houden en deze door de verhitting daarvoor kromtrekken? "

Als dat je gewoonte is dan is dat inderdaad de verklaring voor het kromtrekken van de schijven. Door het remmen zijn ze warm en op het punt waar de blokken ertegenaan geklemd staan koelen ze dan niet af, terwijl de rest van de schijf wel afkoelt. Gevolg: schijven krom.
 

Antera

Donateur
Een gewoonte die je af moet leren op de rem blijven staan. Schijven kunnen daar niet zo goed tegen zoals @Rallye ook vermeld.

Ebc en Brembo schijven hebben er minder last van is mijn ervaring. De goedkope schijven vaker vanwege de andere samenstelling. Mijn advies is dan ook je gewoonte afleren :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Even ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid: als je de elektronische handrem of de Autohold gebruikt, waar grijpen die dan eigenlijk aan: op de remmen of ergens in de aandrijflijn?
In het eerste geval is het effect hetzelfde als voet-op-de-rem-houden, in het tweede geval zou dat een goed alternatief zijn...

Mochten de el. handrem en autohold inderdaad op de remmen zelf werken, dan lijkt de bak in P zetten de enige oplossing om kromme schrijven te voorkomen (als je langer dan enkele seconden moet wachten). Of zie ik iets over het hoofd?
 

brepus13

Forumguru
Je kunt ook iets ruimte voor je open laten en na een paar seconden stilstaan ietsje voorruit kruipen zodat je een ander stuk van je schijf pakt. Nadeel van kruipen is weer slippende koppeling. Bij de dsg is het juist weer handig om goed op je rem te trappen zodat hij ontkoppelt. Dus ja, wat is wijsheid.... :-)
 

Fmoon

Forumguru
Ik rij al 8 jaar in diverse skoda's met DSG en moet bekennen dat ik ook altijd te rem ingedrukt hou. Nog nooit last gehad van een kromme schijf.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Schijven krom doordat je met een DSG (langere tijd) stil hebt moeten staan voor een verkeerslicht?

Nou volgens mij moesten mijn schijven dan al zo krom als een hoepel zijn.

Ik zet bij het wachten de DSG nooit in P, dat schijnt ook niet goed voor de bak te zijn, omdat de draaiende delen van de bak dan stilgelegd of niet gesmeerd worden, daar was iets mee..

Als je door een grote plas water rijdt en daarna een tijdje op de rem moet staan, ja dan snap ik dat ze krom trekken.

Inderdaad, hoe denk je dat dat met autohold gaat, die grijpt ook op de (hand)rem aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Even los van DSG/kruipneiging of handbak, met al mijn voorgaande auto's - al tientallen jaren met minimaal schijfremmen voor - heb ik toch ongetwijfeld vaak genoeg in dezelfde situatie gestaan, mét voet op de rem. Nooit last gehad van kromme schijven.
Zou het dan aan het hedendaagse materiaal liggen, of aan de productiemethode?
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, dan blijft de P-stand over als enige methode om de auto enige tijd op zijn plek te houden.
Lijkt me niet prettig, eigenlijk... en bovendien hebben handbakrijders daar weinig aan.
 

Frnsvdw

Senior Member
Zelf nooit last van kromme schijven, zelfs niet met caravan er achter.
Misschien is anticiperen iets.
Rem zelf nooit zo heel veel, laat hem op tijd uitrollen.
 

VAG-man

Forumguru
Conclusie:
Kom niet meer terug bij de garage die maar een half jaar garantie geeft.
Ga voor een goed merk remschijf. Brembo of Zimmermann zijn aan te bevelen. Neem ook gelijk nieuwe remblokken. Dit is verstandig bij het nemen van nieuwe remschijven.
Als je een beetje handig bent kun je dit alles zelf monteren.

Als laatste. Misschien moet je naar je remstijl kijken.

Succes.
 
Bovenaan Onderaan