Alweer remschijven krom

Rallye

Forumguru
Kan wel een combinatie zijn: als je vlak bij de snelweg woont en elke dag hard remt en stilstaat met de voet op de rem. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat even loslaten van de rem en dus iets doorrollen al voldoende zou zijn.
 

VAG-man

Forumguru
Ja dat klopt Ed.
Je kunt zonder problemen remblokjes vervangen of "oude" remschijven, maar liever niet andersom. Een remschijf is immers van harder materiaal en dan zullen de ingesleten remblokken weer anders afslijten.
Het is geen must, maar wel een advies.
Daarbij wat kosten remblokken nou?
 

EdK

Forumguru
Hetzelfde is met ketting en tandwiel bij fiets brommer motorfiets etc
Als 1 van de onderdelen daar in was versleten dan werden deze beide vervangen !
Ook vanwege het weer op elkaar inslijten !

Doe je het niet en vervang je maar één, dan is dat vervangen deel weer veel sneller versleten..
 

Maggy

Forumguru
Is er nog 1 ding niet aan bod gekomen; de schijven zijn nu herhaaldelijk vervangen bij, ik neem aan, dezelfde garage. Heeft die garage bij montage de naaf wel goed ( en dan bedoel ik ook echt goed-) schoon gemaakt, en hebben ze de naaf ( l/r) al eens nagemeten op slingering? ( vindt dat een vakkundige garage dat op zijn minst had mogen doen om ea uit te sluiten)

edit: ik kan me herinneren dat vroeger bij Ford ( ja ja ik weet het geen skoda) je garantie kreeg op de reparatie; mocht het onderdeel dat vervangen was wederom defect gaan, dan werd dat zonder gezeur opnieuw vervangen, zo coulant is vag niet?)
 

herbiek

Senior Member
Als ik de DSG in P stand zetten moet ik de rem intrappen als ik hem weer in D zet en weg wil rijden. Vind ik zelf niet zo lekker voor een achterligger.. gaat het licht op groen gaat je voorligger op de rem staan. Sinds ik de eerste keer de remschijven (en blokken) heb laten vervangen doe ik al rustiger aan bij een afrit en laat de auto vaak het eerste stuk al uitlopen. Ook de remblokken vervangen toen ik voor de tweede keer remschijven liet vervangen maakte het onnodig duur.
De garage waar ik dit laat doen is een voormalige Skoda vakgarage die de originele remmen plaats. Zelf doen zie ik niet zitten (niet handig genoeg voor). Bij de laatste keer vervangen gaven ze aan dat ze de materialen binnen een half jaar bij de distributeur konden reclameren, maar daarna niet meer. Vandaar dat ik nu binnen een half jaar er weer naar toe ga omdat ik de schijfremmen nu toch al weer voel
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik de DSG in P stand zetten moet ik de rem intrappen als ik hem weer in D zet en weg wil rijden. Vind ik zelf niet zo lekker voor een achterligger.. gaat het licht op groen gaat je voorligger op de rem staan.
Voor die kwartseconde of minder is dat niet erg, voordat hij zich dat goed en wel realiseert rij je immers al weg. En je staat ook lang niet altijd vooraan bij het verkeerslicht, dat geeft was extra tijd om te anticiperen.

Trouwens, als achterligger vind ik het - vooral in het donker - nooit zo prettig om een halve minuut of langer tegen continu brandende remlichten in temoeten kijken. Dat is dan weer een nadeel van de Autohold, wat de elektronische handrem niet heeft.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In dit verband moet me ook van het hart dat ik anderen in het verkeer maar al te vaak onnodig zie remmen, zelfs veelal in een bocht
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, ik bedoel gewoon zonder enige echte noodzaak; helemaal als er ook maar enige regendruppels in het spel zijn. Men wacht vaak niet of niet lang genoeg af of het ook zonder te remmen lukt
 

Niels83

Forumguru
Bij onze Fabia duurde het vaak zo'n 3000km voordat ze weer krom waren, blokken, vlakken, nieuwe schijven hielp niets. want het waren steeds dezelfde schijven. dat ze het nooit eerder hebben gezien is gewoon niet waar. volgens mij uiteindelijk een wat dikkere Ate? schijf er op en bijna 180.000 geen last meer van gehad.
 

Jessedew

Senior Member
Goedbedoelde adviezen kan ik niet geven, die zijn er al genoeg geweest. Wellicht dat er iets in de naaf niet goed is idd. Mijn vrouw had vroeger een Seat Arosa (we noemden hem Artrosa, omdat er nogal wat aan kraakte, verder reed die wel lekker)

Die had ook kromme schijven, of een kromme naaf. Er zijn een keer nieuwe remschijven op gezet, maar dat hielp ook niet. Een andere garage waar ik later onderhoud liet doen dacht dat het aan de naaf zou kunnen liggen, dat daar een lichte kromming in zat. Met die Arosa was het overigens wel vrij serieus, als je met 80km/u remde, voelde je het rempedaal gewoon over de kromming heen remmen als het ware, rempedaal schokte soort van op en neer bij het intrappen.

Aangezien de remtijd wel acceptabel was en het behalve irritatie geen kwaad kon altijd maar zo gelaten verder.
Maar als het nu bij mijn Skoda zou zijn zou ik ook op zoek gaan naar de oorzaak.

En wellicht idd dat de DSG meespeelt, je moet hem anders in zijn vrij zetten. Ik hou bij verkeerslichten meestal de rem niet, of alleen licht ingetrapt, maar dat komt doordat ik een handbak heb. Aan de andere kant, dit is toch iets wat een fabrikant voorzienbaar zou moeten voorkomen? er rijden miljoenen DSG bakken rond namelijk.
 
Er zijn al een paar nuttige suggesties gedaan van mogelijk oorzaken zoals rem vasthouden bij stilstand na remactie. Naaf krom. Pasvlak velg/naaf vervuild. Matige kwaliteit remschijf.

Wat daar nog aan toegevoegd kan worden is een velg die niet netjes kruislings en op het juiste moment is vastgezet. Maar zeker ook een remklauw waarvan een plunjer klemt of waarvan de geleiding of de blokken in de zadels klemmen.

Mijn advies is om goede kwaliteit schijven en blokken te monteren als de schijven daadwerkelijk krom zijn. De plunjers in de remklauwen op gangbaarheid controleren. Eventueel reviseren. Remklauw geleiders en zadels goed schoonmaken. Blokken monteren met kopervet (spaarzaam en alleen op metalen contactdelen). Geheel inclusief wielen monteren. Stukje rijden zodat remmen zich zetten. Op de brug zetten. Controleren of er slingering op je remschijven zit. Zo ja, dan grote kans dat het je naven zijn. nb. Remmen schaven altijd iets als je je wielen ronddraait. Maar je mag geen echte zware dooie punten merken als je het wiel draait.
 

Brutus12

Actief lid
En na vervanging van schijven en blokken 'in remmen" Zoals al eerder aangegeven de remblokken moet je een kans geven om volledig op de schijf te kunnen dragen. Dus rustig inremmen.
 

jadijkstra2000

Forumguru
We hebben een Skoda Octavia met 2
Ton, dag... originele remschijven nog.

heb voor werk een superb gekregen in november van 2018 met nu 90k op de teller, toen ik hem kreeg liep hij te schudden bij het remmen, bleken de schijven krom...
Bij de achterwielen, die zijn niet geventileerd, dat is dan een reden dat ze sneller krom kunnen trekken...

Misschien inderdaad te maken met de kwaliteit van de geplaatste schijven?
 
Bovenaan Onderaan