Amundsen, Greenline en lichtsensor

Gisteren viel me iets op in mijn Greenline, iets wat me verbaasde en waar misschien wel een logische verklaring voor is.

Ik rij in een O2 FL Combi Greenline Business, eigenlijk helemaal standaard, op de metallic lak, de trekhaak en de elektrische achterraambediening na.

Deze uitvoering heeft voor zover ik weet geen lichtsensor, want ik heb op de lichtschakelaar ook geen 'AUTO' stand, en Coming Home en Leaving home is niet in te stellen.

Gisteren reed ik overdag met licht aan, het display van de Amundsennavigatie gaat dan automatisch in de nachtstand. Vervolgens reed ik een tunnel in en zag het display langzaam aan dimmen omdat het in de tunnel donkerder was dan buiten de tunnel. Bij het verlaten van de tunnel werd de helderheid van het display automagisch weer verhoogd.

Waar haalt de Amundsen deze intelligentie vandaan en kan ik wellicht toch Leaving Home en Coming Home in (laten) stellen? (Met name Leaving Home vond ik op mijn vorige O2 heel erg prettig) Op een groot parkeerterrein heb je je auto zo terug gevonden. Moet misschien alleen de lichtschakelaar worden vervangen voor 1 met ook de 'AUTO' stand of denk ik nu te simpel.
 

hemi24

Forumguru
rechtsboven op het voorpaneel van de Amundsen zit een lichtsensor...

subn80092wk0.jpg


Voor de automatische correctie van de helderheid volgens van de lichtverhoudingen in de auto wordt een lichtsensor gebruikt die in de hoek rechtsboven in de frontpaneel is aangebracht. (volgens het boekje)
 
Zo simpel, helemaal niet aan gedacht en ook niet onthouden. En ja ik heb het boekje helemaal gelezen, maar moet dat wellicht nog eens doen. :)
 

ddejonge

Actief lid
huh?!? :confused: Ik heb eenzelfde auto in bestelling staan (berline overigens) en heb ondertussen al een leuk lijstje aan modificaties verzameld voor bij de dealer.

  • corner lights;
  • coming/leaving home;
  • ramen in één keer dicht op de ab;
  • ramen automatisch dicht bij regen
  • etc.
Moet ik echter uit bovenstaande concluderen dat veel van de modificaties niet bij een Greenline Businessline gaan werken?????

Dat zou wel een enorme domper zijn op de (korte) jubelstemming :shocked:
 
Cornerlights wilde mijn dealer niet/konden ze niet/zeiden dat het niet kon. Coming Home/Leaving Home kan volgens meerdere berichten niet op een Greenline model 2010, er is geen lichtsensor aanwezig, geen 'AUTO' stand op de verlichtingsknop. Ramen sluiten bij regen kun je via maxidot zelf instellen (RAIN CLOSING) en ramen in 1 keer dicht ben ik nooit achteraan geweest, en vind ik omhandig en gevaarlijk (Kinderen in de auto!)
 

Traktor

Nieuw lid
De meeste auto's hebben een beklemmings beveiliging. Mocht er een hand of hoofd tussen komen dan stop het raam met dicht gaan en zakt een stuk je naar beneden.
 
M

melkerbout

toch vindt ik het wel enigzins apart dat er standaard geen lichtsensor zit op de greenline en ambition business. Er zitten toch al sensoren voor de ruitenwissers en de zelf dimmende binnenspiegel. Dan zou je toch zeggen, die lichtsensor kan er dan toch ook wel bij. Maarja, helaas we kunnen niet alles hebben...
 

Evilcomputing

Senior Member
Mijn O2 GL BL komt ook binnenkort (lees 2 a 3 weken).

Ik had ongeveer hetzelfde lijstje als ddejonge.
Maar begrijp dus dat de dealer het e.e.a niet wil doen.

Ik was toch al van plan om zo'n kabeltje te kopen dat ik mijn O2 op de laptop aan te kunnen sluiten, zodat ik bovenstaande opties zelf wel kan doen.
 

ddejonge

Actief lid
@Evilcomputing

Houd je mij even op de hoogte van je vorderingen?
Zit zelf nog te dubben of ik zelf een kabeltje aanschaf, of iemand zoek met ervaring en een kabeltje...
 

ddejonge

Actief lid
Cornerlights wilde mijn dealer niet/konden ze niet/zeiden dat het niet kon. Coming Home/Leaving Home kan volgens meerdere berichten niet op een Greenline model 2010, er is geen lichtsensor aanwezig, geen 'AUTO' stand op de verlichtingsknop. Ramen sluiten bij regen kun je via maxidot zelf instellen (RAIN CLOSING) en ramen in 1 keer dicht ben ik nooit achteraan geweest, en vind ik omhandig en gevaarlijk (Kinderen in de auto!)


Is er iemand op het forum die mij kan uitleggen wat de functie van de lichtsensor is, i.c.m. coming/leaving home.
Ik snap de link even niet.

Ondertussen bij de dealer geweest en deze heeft wel voor elkaar gekregen dat het in het maxidot staat. Aanzetten heeft overigens geen nut :407:
 

Darkside

Forumguru
Bij mij werkt coming home etc pas als het donker genoeg is.
Gisteren overdag de auto open gedaan. En dan blijven de lampen uit.
Vanochtend branden de lampen wel. volgens Skoda (vag) is het dus onnodig om lampen te laten branden als het nog licht buiten is (vind ik wel logisch).
De functie zal dus met elkaar verbonden zitten en kan zonder licht sensor waarschijnlijk niet geactiveerd worden.
 

adjego

Actief lid
Wat Darkside vertelt is correct. Zo werkt het vort met Coming/leaving home. Je zou eens kunnen kijken of coming home wel werkt, door voordat je uitstapt, een keer met je groot-licht te knipperen. Het kan zijn dat dan je lampen wel even aanblijven.
 

ddejonge

Actief lid
Weet iemand waar de lichtsensor (fysiek) is geplaatst?
Update: in de binnenspiegel lees ik net in de handleiding... :-)

Kan ik waarnemen of de sensor gemonteerd is?
m.a.w. zal de sensor op alle O2 worden gemonteerd, maar afhankelijk van het uitrustingsniveau wel of niet geactiveerd worden.

Iemand?
 

adjego

Actief lid
Weet iemand waar de lichtsensor (fysiek) is geplaatst?
Update: in de binnenspiegel lees ik net in de handleiding... :-)

Kan ik waarnemen of de sensor gemonteerd is?
m.a.w. zal de sensor op alle O2 worden gemonteerd, maar afhankelijk van het uitrustingsniveau wel of niet geactiveerd worden.

Iemand?

Als je een regensensor hebt, heb je ook een lichtsensor. Het enige wat er niet is, is de lichtschakelaar met de "auto" stand. De binnenspiegel heeft een eigen lichtsensor om te bepalen of hij moet dimmen ja of de nee. Dit zijn 2 losse dingen.
 

ddejonge

Actief lid
Zou het dan misschien zoiets simpels kunnen zijn om een nieuwe lichtschakelaar te bestellen en software aanpassen, zodat coming- leaving home werkt?
 

adjego

Actief lid
@ddejonge,

Dit is inderdaad het geval.
Er moet een extra kabeltje getrokken worden van de lichtschakelaar naar de Boordnetmodule, om de "Auto" stand te kunnen gebruiken.

Ik zal nog even zoeken voor een manual.

EDIT: Je kunt heel snel kijken of de kabel al gelegd is door deze stappen te volgen:

- Zet de schakelaar in de uitstand. Druk de schakelaar in, en draai hem naar de stadslichtpositie toe. Beschreven hier: Vw Vortex.
- Verwijder de schakelaar uit de behuizing en kijk of het paarse kabeltje aanwezig is.
Zie dit plaatje:
IMG_3962.jpg


Als die paarse draad aanwezig is, hoef je alleen maar een andere lichtschakelaar te installeren, misschien coderen, en dan heb je ook vort een bruikbare lichtsensor.

Ik weet niet waar je woont, maar we kunnen een keer proberen door mijn schakelaar te gebruiken op jou auto, of het meteen werkt. Dan weet je zeker dat het na het vervangen van de schakelaar, goed is.
 

ddejonge

Actief lid
@adjego

Ik heb de lichtschakelaar even verwijderd en zo te zien zijn alle draden aangesloten (zie foto). Ik zie in ieder geval een paarse draad.

Nu nog even de schakelaar van mijn vader regelen.

IMG663.jpg
 

adjego

Actief lid
Kun je bij de connector zien in welke pin hij aangesloten zit. Dit is natuurlijk wel belangrijk. Ik denk wel dat dezelfde kleuren gebruikt zijn, aangezien ook de schakelaars en dergelijke intern identiek zijn.
 
Bovenaan Onderaan