Amundsen Navigatie SD-kaart stuk?

heusinkveldb

Forumguru
vandaag wou ik de nieuwe update doen ECE 2015/2016
Alles gedownload en de originele SD-kaart uit de auto gehaald. Daarop de gedownloade bestanden gezet.
In de auto kreeg ik de melding dat er geen geldige kaarten gevonden waren.

Nu vind ik de update procedure een beetje vaag omschreven. Moet je nu de Skoda SD-kaart gebruiken of een eigen? Hoe dan ook.... Als ik de SD-kaart nu in mijn auto doe zegt ie dat ie geformatteerd moet worden. Ik kan er dus niks meer mee.:cry:

Is de kaart nu stuk en wordt het een bezoekje aan de dealer of valt het nog te redden?

Ik hoop dat iemand me hierop een verlossend antwoord kan geven.

cali05

Forumguru
Ik heb hetzelfde gehad. Je moet hoe dan ook de Skoda SD-kaart gebruiken. Via je setup in amundsen netjes de kaart verwijderen kiezen en daarna de kaart er weer in doen. Soms is het wat klooien met het aan en uit doen van het systeem en op een gegeven moment pakt tie de kaarten weer. Succes

heusinkveldb

Forumguru
Ik heb hetzelfde gehad. Je moet hoe dan ook de Skoda SD-kaart gebruiken. Via je setup in amundsen netjes de kaart verwijderen kiezen en daarna de kaart er weer in doen. Soms is het wat klooien met het aan en uit doen van het systeem en op een gegeven moment pakt tie de kaarten weer. Succes

Dank @cali05

gelukkig is het inmiddels gelukt. Ik kon de SD-kaart niet geformatteerd krijgen.
Het bleek aan mijn interne SD-kaart lezer in mijn laptop te liggen. Die deed het niet goed meer, hij zag de kaart wel netejs maar meer dus niet. Heb nu een externe losse lezer gebruikt.
Nu kon ik hem wel formatteren en de kaart erop kopiëren. Nieuwe kaart wordt netjes gezien en werkt gelukkig weer.

Was al even bang dat het me weer geld ging kosten bij de dealer om een nieuwe SD-kaart te krijgen.

heusinkveldb

Forumguru
@heusinkveldb

Wees voorzichtig met formatteren!
Je zal niet de eerste zijn die zijn SD kaartje onbruikbaar gemaakt heeft.
Lees voor de zekerheid onderstaande link voor je de volgende keer gaat updaten.

http://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-colubus-update-o3.23792/#post-471690
Bedankt @AndreM
Mooie uitleg ik heb het kaartje inderdaad snel geformatteerd en de nieuwe data erop gezet. Maar vind wel dat de beschrijving op de Skoda site en handleiding zeer summier zijn. Kunnen ze beter die van jouw plaatsen

yesRS@

Forumguru
Wanneer je de sd kaart formatteerd, mag je dit niet via ntcs doen.
De sd kaart is van het type FAT16 en moet met het fat systeem geformatteerd worden anders is hij inderdaad onleesbaar voor het Amundsen systeem. Dit moet je normaal op je pc kunnen kiezen.
Eigenlijk is formatteren niet nodig, je kan de oude versie gewoon verwijderen en op je pc bewaren.
Heb een jaar geleden hetzelfde gehad en er toen een uur of 6:facepalm: mee bezig geweest.

AndreM

Forumguru
Een aanvulling op wat @yesRS@ meld.

Beste mensen.........

Waarom wil iedereen zo graag formatteren als je bijna dezelfde data er weer op je SD card terug zet?
Ja, met mijn werk moet ik wel mijn USB stick formatteren anders heb ik een probleem met updaten van een andere machine omdat er een verborgen bestandje erop blijft staan.

Haal gewoon heel simpel en niets anders de data van je SD card af en zet de nieuwe er weer heel simpel op. :jaja: En leesje link die ik eerder heb gepost!

Zoek je een probleem, ga dan lekker formatteren en je komt er vanzelf achter wat de kosten zullen zijn. :banghead:

Laatst bewerkt:

frankbl51

Senior Member
Normaal gesproken, ga je eerst naar Skoda.nl en vind je deze info:

• For the operating system, Mac OS and UNIX please use the following procedure.
    1. Download data to a folder on your computer. We recommend that you create a new folder (eg .: map updates). With new browsers interrupted downloads can establish at the point where it was stopped. Therefore there is no loss of data already downloaded.
    2. Delete all data on the SD card or format the card.
    3. Insert the card into your computer
    4. Open the first file in the folder with the downloaded data and extract into the SD card.
    5. Remove the SD card from your computer
Dan werkt de navigatie niet meer en zoek je op dit forum: hoe-kan-dit?
En lees je dat formatteren niet mag...

Maandag de expert bij de dealer bellen.
Of direct naar Radar? :mad:

AndreM

Forumguru
@frankbl51 ik denk dat jou probleem gezocht moet worden omdat jij een Mac gebruikt.
Ik heb eerder gelezen over problemen met formatteren en met het plaatsen van nieuwe data op een SD card met een Mac.
Kijk eens of het fat 16 is geformatteerd en een andere optie is het op een Windows pc te proberen. :thumbsup:

frankbl51

Senior Member
Ik kan alles met de Mac, zelfs FAT16, dit uitzonderlijke format middels Terminal. Maar ik pak de Windhoos-PC er eens bij.
Maar zijn er door het formatteren dan toch geen "koppel"-bestandjes verloren gegaan?

AndreM

Forumguru
Maar zijn er door het formatteren dan toch geen "koppel"-bestandjes verloren gegaan?

Volgens mijn dealer zitten er verborgen bestandjes op een SD kaartje waardoor je navi het kaartje herkend.
Zij hebben mij op geattendeerd niet te formatteren omdat het kaartje dan niet meer bruikbaar is voor de navi.

Ik ben het met je eens dat de handleiding van Skoda het tegendeel beweerd door wel te formatteren!

Print de link van post #4 even uit, dan weet je het voor de volgende keer. :jaja:

EdK

Forumguru
Was het ook niet zo dat een appel PC verborgen bestandjes op de SD kaart neerzette en waar dan de NAVI over struikelde ?

frankbl51

Senior Member
Dat klopt, maar die heb ik verwijderd.
Trouwens, die staan ook op de SD kaart in het linker kaartslot, waar de POI's (flitspalen) op staan.
Daar heeft het navigatiesysteem blijkbaar geen last van.

frankbl51

Senior Member
Zojuist de kaart FAT16 geformatteerd. Moest wel even zoeken hoe dat ook alweer moest...
Maar ja, dat gaat toch niet goed, want... FAT16 kan niet meer aan dan 2 Gb.
Terwijl de navi-kaart "slechts" 14 Gb is.

EdK

Forumguru
Volgens mij is het gewoon FAT32 maar dan wel de volle format en niet de snelle !
Bij laatste markeert hij alleen maar , maar word er niet werkelijk geformateerd !

frankbl51

Senior Member
Nou, alles werkt weer. Dankzij de dealer, die gratis (!) de nieuwe kaart op de SD kaart heeft gezet.
En hij deed het net zo als ik, alleen hij had een recente Win PC en ik een oudje.
Daarom baal ik wel een beetje, dat het mij zelf niet is gelukt :(
Ik ga toch die kaart nog eens low-level bekijken, het verschil moet toch te vinden zijn.
En...formatteren sloopt dus niet de Skoda SD-kaart, zoals hier-en-daar wordt gesuggereerd.

Rosinfield

† In Memoriam
Die verborgen bestandjes vormen met Mac idd de bottleneck. Op zich makkelijk op te lossen met progje Clean my drive 2 (gratis). Maar wat speurwerk leert me dat het ook dan lang niet altijd zonder problemen gaat. Even bij mijn dealer nagevraagd en daar doet men het graag voor me als ik er toch moet zijn voor een beurt e.d. En aangezien ik die toch om de 15 000 km ga laten doen, zal het wel loslopen met de veroudering. En ik heb gelukkig mijn oude trouwe Nuvi nog ;)

Bovenaan Onderaan