Ander maat velgen

Ricky

Lid
Deze week krijg ik mijn nieuwe Skoda Octavia Combi III, met 16inch velgen.
Nu heb ik van mijn oude Skoda (2007) nog een set winterbanden op stalen velgen. Echter is dit 15inch met 195/65/r15 banden.
Steekmaat en ET is hetzelfde. Passen deze wielen onder mijn nieuwe auto? Of geeft dit problemen met de remmen?

Iemand ervaring?

CDK

Forumguru
15" zou wel eens te klein kunnen zijn voor de remmen aan de voorkant. Maar je kan het gewoon proberen toch? Past het dan past het, enkele millimeters speling is in principe genoeg. Is de rolomtrek van de banden ook identiek?

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Gewoon even passen, dan weet je het zeker..

Of ze passen hangt van de grote van het remsysteem af....
Stalen velgen passen soms toch met een maatje kleiner ook al is de minimale maat voor aluminium velgen 16"

andrehj

Forumguru
@Ricky : Dat hangt van je motorisering af. Bij de lichtere motoren past het wel, bij de zwaardere niet. En aangezien je niet vermeldt welke motor je nieuwe O3 heeft, kan niemand je vraag beantwoorden. Maar je kunt het zelfeenvoudig uitzoeken door je auto- en motortype even op te zoeken in dit document.

s-line

Forumguru
Ligt inderdaad aan wat voor motor je krijgt in je nieuwe Octavia. Die bepaald wat voor remmen je krijgt. Als je een 1.0 of 1.2 krijgt zal het geen probleem zijn

Ricky

Lid
Oude Skoda is een Station 1,6 MPI, 75kw, 102pk (2007)

Nieuwe ook een station 1,0 TSI DSG, 85kw, 115pk (2016)

Bolkm00d

Senior Member
Goedemorgen,
Dit past prima. Ik heb ditzelfde gedaan bij een 1.6tdi uit 2014.

Of het mooi is is een ander verhaal......
Gr.

Laatst bewerkt:

octavia-gek

Actief lid
de RS heeft remschijven van 340MM diameter en de overige model 1.0 t/m 1.8 TSI en en TDI hebben schijven van 288 MM doorsnee aan voorzijde

B.Stuurder

Forumguru
Je hebt gelijk ja, maar waarom past een 15" velg dan niet bij mij? Volgens de dealer dan. Of vergist hij zich?
Trouwens ook lekker, zo vreselijk veel in prestaties schelen de 1.8 en RS ook niet, maar wel veel kleinere remmen.

Laatst bewerkt:

Ricky

Lid
De dealer zei vandaag ook dat het bij een RS zeker niet ging lukken ivm de remklauw.
Verder moest ik het gewoon proberen.

octavia-gek

Actief lid
op papier is het verschil niet heel erg groot, in de praktijk is het een heel ander verhaal 50PK en 100 Nm meer en dat is veel
ik rij nu zelf een Golf 5 GTI 2.0 TFSI en voorheen een Golf 5 2.0 GT en op papier ook niet zo groot verschil. maar op de weg een heel andere auto met het zelfde verhaal betreft de remschijven, dikker torsiestangen en weggedrag veel strakker.
en dan het prijs verschil tussen een 1.8TSI en een RS en dat is ook bijna 11.000 euro. dat moet toch zich ergens in vertalen

Bijlagen

• DSC_0656.jpg
    DSC_0656.jpg
    27 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Met een simpele stage 1 tuning haal je dezelfde cijfers uit een 1.8, maar daarmee niet de wegligging natuurlijk.
Daarvoor moet je andere zaken ook aanpassen, alhoewel beide wel een Multilink achteras hebben in tegenstelling tot de lichtere motoren en de diesels.
Hoe kom je aan dat prijsverschil? Ik kan me niet herinneren dat het zoveel scheelde, als je twee gelijk uitgevoerde auto's pakt. Maar het zou kunnen hoor, ik weet het niet meer.
En de 230 heeft natuurlijk dat differentieel.

Bovenaan Onderaan