Ander maat velgen

Rataplan

Forumguru
Heeft ook met gewicht te maken, denk ik. Zo passen 15" wel onder een 1.6 TDI, maar niet onder een 2.0 TDI.
Zelf heb ik een MINI 1.6 Diesel gereden; het hogere gewicht voorin door het zwaardere motorblok was goed merkbaar tov de benzine versies. Ik heb er toen remmen van een Cooper S gemonteerd, merkbaar verschil.
 

Rataplan

Forumguru
Daarvoor moet je andere zaken ook aanpassen, alhoewel beide wel een Multilink achteras hebben in tegenstelling tot de lichtere motoren en de diesels.
Die multilink achteras was de reden voor mij om te twijfelen tussen een 1.8B en de 2.0D.
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Met een simpele stage 1 tuning haal je dezelfde cijfers uit een 1.8
Duh... maar dan moet je natuurlijk wel ook een simpele simpele chiptuning doen op de RS om het weer gelijk te houden. Moet wel een eerlijke verlijking maken vind ik.
Maar de 2.0tfsi voelt toch echt wel sterker aan als een 1.8 tsi. En ik heb ze allebei gehad dus kan het uit ervaring meedelen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Duh... maar dan moet je natuurlijk wel ook een simpele simpele chiptuning doen op de RS om het weer gelijk te houden. Moet wel een eerlijke verlijking maken vind ik.
Maar de 2.0tfsi voelt toch echt wel sterker aan als een 1.8 tsi. En ik heb ze allebei gehad dus kan het uit ervaring meedelen.
Nee, mijn punt was dat je met een simpele tuning op een 1.8 tsi, dus geen hardware aanpassingen, hetzelfde vermogen en koppel kunt hebben, maar dat de remmen dan niet zijn aangepast, zoals bij een RS. Dat een RS altijd sneller is als je eenzelfde behandeling toepast op beiden, dat is evident. Motorinhoud is en blijft groter.

Overigens zal de 7DSG tov de 6DSG bij gelijke cijfers betere resultaten leveren verwacht ik, omdat de overbrengingen zorgen voor een betere verdeling en toepassing van vermogen en koppel. Of de RS moet meer toeren draaien met vergelijkbare cijfers en hetzelfde gewicht hebben......
Dat is volgens mij ook de reden dat de cijfers qua acceleratie 0-100 zo dicht bij elkaar liggen en de topsnelheid ook, ondanks het fors hogere vermogen en koppel van de RS. Dat de RS krachtiger voelt, geloof ik meteen, hij zit ook een stuk sneller op 200km/h, dat verschilt behoorlijk.
Ik ben ook erg benieuwd straks, omdat de haai een 2 x betere gewicht-pk verhouding heeft als mijn huidige voiture. Dat ga ik vast merken :jaja:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@B.Stuurder, de DSG7 uit de 1.8 heeft een droge koppeling en kan veel minder Nm aan als de DSG6 uit de 2.0 RS, daar komt bij dat de 7e gang min of meer een overdrive is, dus die betere prestaties daar geloof ik niet zo in :pieker:
 

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder, de DSG7 uit de 1.8 heeft een droge koppeling en kan veel minder Nm aan als de DSG6 uit de 2.0 RS, daar komt bij dat de 7e gang min of meer een overdrive is, dus die betere prestaties daar geloof ik niet zo in :pieker:
Dat de DSG7 een droge koppeling heeft is de reden dat het aantal Nm beperkt is, maar hoe kom je er bij dat de 7 een overdrive is? (Ik zeg niet dat het niet zo is) ik zou anders de prestaties t.o.v. de RS, die veel meer vermogen, koppel en motorinhoud heeft, niet weten te verklaren. Plus het feit dat ik weet dat de prestaties na stage 1 tuning beter zijn dan bij de RS.
Hoe verklaar jij dat dan?
 

CDK

Forumguru
Het ging hier over andere maat velgen zie ik ;)
Maar jij bedoelt met prestaties een 0-100 sprint waarschijnlijk.
 

Rataplan

Forumguru
Ik ben ook erg benieuwd straks, omdat de haai een 2 x betere gewicht-pk verhouding heeft als mijn huidige voiture. Dat ga ik vast merken :jaja:
Daarom was het "hangbuikzwijntje" ook zo in trek bij autoliefhebbers; de bijna 50:50 gewichtsverdeling, achterwielaandrijving en als er een flinke motor voorin lag was het helemaal feest. Vooral de 3 liter zes-in-lijn was een groot feest om in te rijden. Ik heb zelf een 2 liter gehad, iets minder vermogen maar de fijnste auto tot nu toe geweest.
 

B.Stuurder

Forumguru
Het ging hier over andere maat velgen zie ik ;)
Maar jij bedoelt met prestaties een 0-100 sprint waarschijnlijk.
Ja, de top ligt ook niet ver uit elkaar, alhoewel er heel veel meer kracht nodig is voor een beetje meer topsnelheid. Maar de 0-100 tijd komt die dan niet door de andere overbrenging, denk ik dan.
 

Ricky

Lid
Vandaag met de velg naar de dealer geweest. Ze hebben het remsysteem in de Octavia 3 aangepast waardoor mijn oude stalen velgen (2004) hier niet op passen ivm de dikte van het staal. De nieuwere velgen zijn dunnen,waardoor ze wel passen.

Dus op zoek naar nieuwe velgen en banden.
 

leon-cupra

Forumguru
De dealer zei vandaag ook dat het bij een RS zeker niet ging lukken ivm de remklauw.
Verder moest ik het gewoon proberen.
Verschoot mij ook een bult toen ik overlaatst mijn reservewiel(dan nog zo een "thuiskommer"wieltje) uit de koffer haalde: 17" :D
VRS is minimaal 17", anders lukt het niet met de remmen. Met het reservewiel erop had je amper plaats over icm de remmen. Een vinger geraakte er niet tussen.
 
Bovenaan Onderaan