Ander merk radio

Vanenkelen

Forumguru
Leute, vraagje....

Ben met FRoomster in overleg aangezien hij wel interesse heeft in mijn Zenec. Maar ik me afvraag of het wel goed gaat werken. En ik wil iemand niet blij maken met een dode mus... Beetje jammer als het toch niet blijkt te werken.

De Roomster wordt door Zenec niet genoemd als "compatible" model, de Fabia II (waar de Roomster volgens mij op gebaseerd is) ook niet. Heb de vraag even neergelegd bij Zenec en in hun autoreply op mijn mailtje zie ik onderstaande tekst:

"The vehicle compatibility of ZENEC E> GO models is defined by information on the respective product page or the Configurator: http://configurator.zenec.com/de-de/. Vehicle models not explicitly disclosed in the respective compatibility list are considered not compatible and will not be supported for resulting CAN integration and functionality by ZENEC."

In deze configurator komen de Roomster en de Fabia II ook niet voor. De Fabia I geeft geen resultaat, dus ook niet compatible. Ik weet wel dat Zenec een heel duidelijk onderscheid maakt tussen de O2 van voor 2009 (niet compatible) en de O2FL vanaf 2009 (wel compatible).

Kortom, Zenec garandeert op geen enkele wijze dat het gaat werken. Vraag is nu, wat gaat er mis? Waarschijnlijk zullen Radio, Navigatie en Bluetooth wel werken en zal het niet mogelijk zijn om stuurwielbediening, PDC weergave, Climatronic weergave en MFD+ weergave niet mogelijk zijn. Op zich jammer, maar eventueel nog overkomelijk als FRoomster dat niet nodig vindt.

Ik heb echter ook gehoord over problemen met een leeglopende accu op het moment dat de Canbus interface niet compatible is. Heeft iemand daar meer info over?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wel als ik goed gelezen heb in ander topic dan had froomster geen knoppen op het stuur , dus maw stuurbediening valt zo en zo af
En vermoed zo dat zoals je al zegt de canbus niet zal werken, waardoor je de extra's mbt climatronic niet zal zien op venster van de Zenec
De geschakelde plus draad zit in principe niet in de iso stekker van de wagen, de Zenec in mijn Yeti word geschakeld door een canbus signaal zover ik zelf heb kunnen achterhalen.
Maw de kans op de leeglopende accu is aanwezig.
Nu heb ik in mijn Fabia 1 toendertijd ook een aftermarked radio ingebouwd en weet dat de dealer toen in de iso stekker één draad uit de stekker heeft verwijderd.
Wat je dan zou overhouden in dit geval is dat je op één of andere wijze een geschakelde plus op de Zenec moet aansluiten om deze in iedergeval uit te laten gaan zodra de sleutel uit contact word verwijderd.
 

EdZ

Donateur
Alleen moet er wel een draad zijn die de radio onder spanning houdt. Dus een continue + en een geschakelde +. Waarbij VAG het geloof ik net andersom doet dan andere merken met de rode en de gele draad.
 

Vanenkelen

Forumguru
Oké helder, Canbus functies (pdc, climatronic weergave en weergave in MFD) zullen dus zeer waarschijnlijk niet werken. Radio, navigatie en Bluetooth wel (is namelijk niet afhankelijk van Canbus). En om potentiële problemen met bijvoorbeeld de accu te voorkomen is het verstandig om een geschakelde draad te (laten) trekken naar de Zenec.

Nou Frank, zeg het maar ;)
 

EdK

Forumguru
Denk dat grootste wijsheid is om de stekker van de zenec te spiegelen naar de stekker van de auto.
en om te kijken of de kleuren en soorten draden overeen komen.

En @EdZ helaas zit er geen geschakelde plus bij bv mijn Yeti.
Zijn twee constante plussen en één word er op één of andere manier door canbus geschakeld
 

EdZ

Donateur
Nu ik erover nadenk is de geschakelde plus er bij mij ook later bij getrokken. Was geen standaard draadje in ieder geval, kwam uit de zekeringenbak.
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn Fabia I zit die geschakelde plus wel in de ISO-stekker van de auto, maar zoals al eerder in dit topic gemeld, zit dat bij de VAG-groep net andersom, geschakelde en constante plus zijn verwisseld in de ISO-stekker van de auto. Door dit te kruisen naar de radio toe, los je dit normaal op bij een aftermarket radio, en gaat de radio gewoon uit als je de sleutel uit contact haalt, en blijft er spanning op staan om het geheugen in stand te houden.

Linkje naar hoe het zit met ISO-connectoren.
 

EdK

Forumguru
Alles goed @Cordoba maar even uit me hoofd , meen ik dat je bij de Zenec niet de mogelijkheid hebt om geel en rood te wisselen zoals vaak bij aftermarked wel het geval is met de bekende stekkers in die bedrading ( geel / rood )
Maw zoals @Vanenkelen al aangeeft, radio / navi/carkit zal het zonder meer doen maar het is volgens mij in deze niet zomaar een plug en play verhaal !
Maar bv de Tijger heeft inbouw service en die zullen zeker wel ervaring hebben met dit soort gevallen.....
 

EdK

Forumguru
Mocht het positief uitvallen bij de Tijger en ze moeten knippen in bedrading, laat ze dan een tussen stekker toepassen
Is eigenlijk een verlengkabel ( zo moet je het zien ) waar ze dan lekker in kunnen knippen en solderen
Maar op die manier blijft je orginele bekabeling van je RR en de Zenec in takt voor als je een andere wagen neemt, of dat je op garantie moet verhalen.
Zodra er geknipt en gerommeld is in orginele bekabeling zullen ze erg gauw je garantie laten vervallen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Hoe zit het eigenlijk met de Quadlock kabel in de VAG auto's? Is dat een combinatie van de iso kabels of is dat weer een andere aansluiting?
Qoadlock zitten volgens mij alle Iso stekkers in verwerkt maar ook de canbus
Volgens mij kun je de ISO modules zelfs uit de quadlock halen.
Zo kwam het bij mij in ieder geval over zonder het eigenlijk geprobeerd te hebben
 

Cordoba

Forumguru
@Vanenkelen Ik durf niet te zeggen hoe het zit met quadlock, ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept. Overigens bij VAG-auto's waar quadlock in zit, zit volgens mij ook gewoon de ISO-blokken, maar als ik het goed heb zitten niet altijd alle quadlock aansluitingen in iedere auto (isoms ontbreken daar één of twee blokken). In het linkje dat ik gegeven heb, staan de quadlock als C-connector aangegeven.

Als ik het in het linkje bekijk, zijn er weinig aansluitingen die zowel in de quadlock als de ISO-blokken voorkomen. De line out uitgangen van de quadlock zijn bijvoorbeeld bedoeld als ingang voor een versterker, terwijl de aansluitingen in de ISO-B-connector direct naar speakers moeten gaan. Mogelijk dat aansturingen voor CD-wisselaars dubbelvoorkomen, maar CD-wisselaars zijn zo achterhaald, dat het niet van belang is.
 
Laatst bewerkt:

tist

Actief lid
Nadeel van sommige dubbelfinale radio's is dat ze erg veel licht geven..

Is mijn superb had ik een dubbel din Pioneer, hierin zaten redelijk wat leds welke zelfs in de dimstand irritant veel licht gaf.

Zou hier dus wel bij opletten.
Had dat in een verder verleden ook eens voor, heb er van die verduister folie opgeplakt, was een prima, en eigenlijk niet zichtbare mooie oplossing.
 

Vanenkelen

Forumguru
Leute, vraagje....
Heb de vraag even neergelegd bij Zenec
Inmiddels ook persoonlijk antwoord gehad van Zenec.

"Sorry, that car is not possible, CAN integration is not compatible. Although basic functions might work, we can not guarantee overall functionality or unforeseen behaviour"

Vooral die laatste "unforeseen behaviour" is key hier. Komt dat verhaal van leeglopende accu's als gevolg van een incompatible CAN bus aansluiting weer om de hoek kijken en daar zit je niet op te wachten.
 

Jee13

Forumguru
Had dat in een verder verleden ook eens voor, heb er van die verduister folie opgeplakt, was een prima, en eigenlijk niet zichtbare mooie oplossing.

bij mijn pioneer kan je de dimstand gewoon zelf instellen door de mode-toets 3 sec ingedrukt te houden
 

peterrapid

Forumguru
Bij alle gekende merken van radio's van de laatste 15j kon je al dimmen :deuk: maar soms moet men de handleiding eens lezen wat ik ook regelmatig vergeet @tist
 

tist

Actief lid
Bij alle gekende merken van radio's van de laatste 15j kon je al dimmen :deuk: maar soms moet men de handleiding eens lezen wat ik ook regelmatig vergeet @tist
Handleiding lezen, ik lees al mijn handleidingen meerdere malen zelfs, daar ben je mis in, enfin dat was toen de enige oplossing, makkelijk en goed ook nog. Ik ga ze niet speciaal terug lezen, indien het display kon gedimt worden was dat in ieder geval ontoereikend.
Wil je zelf de handleiding doornemen het type is DEH-P3500MP :D
 
Bovenaan Onderaan