Andere stoelen inbouwen

Havana

Forumguru
Mijn O2 bevalt prima maar aan de stoelen kan ik niet wennen. Ik krijg snel last van m'n rug.

Nu heeft mijn buurman z'n V70 "kort gereden" (Gouds dialect). Ik mag z'n stoelen voor niks hebben. Ik vind Volvo-stoelen extreem fijn zitten.

In de categorie domme vragen...

Kan ik die stoelen in mijn O2 in (laten) bouwen? Het zijn geen elektrische stoelen overigens, dus dat scheelt. Zelf heb ik ook geen elektrische stoelen.

Ik vermoed dat de gaten niet op dezelfde plek zitten. Zijn hier oplossingen voor?

ertromp

Forumguru
Al eens gedacht aan de airbags in de stoelen? Daar zit denk ik ook een knelpunt.
Rails en zo zul je moeten (laten) lassen onder de Volvo stoelen. Gaat het betreffende de breedte wel goedkomen?

Michel-nl

Senior Member
Kan je beter op zoek gaan naar een luxe set van een VRS of ander Recaro set van een octavia. Ik vermoed dat laten ombouwen best wat gaat kosten.

Cordoba

Forumguru
De rails hoef je niet te lassen, maar het onderstel moet wel op een VAG-rails passen. Andere optie is om de Volvo-stoelen, te bevestigen op het onderstel van je eigen stoelen. Daarbij heb je wel de volgende potentiele problemen:
- stoel airbags, zullen het niet zomaar doen. Mogelijk dat het met het aanpassen van de stekker op de stoelen wel goed gaat, maar dat durf ik niet met zekerheid te stellen
- type goedkeuring bij mix van Volvo-Vag is er natuurlijk niet, dus bij een APK-keuring loop je de kans dat een oplettende keurmeester de boel afkeurt
- de stand van de pedalen en het stuur en de zithoogte zal in een V70 anders zijn, het is dus niet gezegd, dat je met de Volvo-stoel ook behoorlijk zit in de Octavia.
(stel dat je bij de Volvo een ruimte tussen dak en vloer hebt van 120 cm en bij de Octavia is dit bijvoorbeeld maar 112 cm, dan is de kans groot dat je met de Volvo stoel helemaal belabberd zit, doordat bijvoorbeeld de helling van het zitvlak niet klopt voor de Octavia).

Overigens als je een stoel pakt uit een Octavia (evt. RS-uitvoering), Superb, Seat Leon, Altea, VW Golf, Golf plus, Touran, Passat dan kunt je dat volgens mij zo overzetten.

Ik weet niet wat precies het probleem is bij de stoel van de Octavia, maar als je dat weet, kan het helpen om een betere vervanger te zoeken. (Zo heb ik in mijn Fabia stoelen uit een sportieve uitvoering van de Seat Ibiza zitten)

Havana

Forumguru
Stoel uit een andere VAG-auto lijkt me dan stukken handiger.

Probleem met de stoelen in de O2 is vooral lage rugpijn.

Ik kan natuurlijk ook mijn O2 inruilen voor een v70, maar da's een beetje een dure optie :D

Laatst bewerkt:

jonbongoofy

Forumguru
Als je een goede stoel hebt gevonden hoor ik het graag. Ik heb ook last van lage rugpijn met de stoelen in mijn superb. Had ik in mijn vorige auto's nooit last van.

skodaboy

Forumguru
ik weet niet wat voor 02 uitvoering je hebt @Havana

maar ik heb een elegance uitvoering en bij beide stoelen heb je een dus een ook een lendensteun die je kan regelen
naar wens..;)

Havana

Forumguru
Ik heeft ook een Elegance uitvoering. Die onderste knop doet weinig tot niets is mijn ervaring.

Havana

Forumguru
Update... lang zitten twijfelen de Skoda de deur uit te doen en een Volvo te kopen maar na een proefrit in een V70 kwam ik tot de conclusie dat deze niet veel beter reed dan m'n Octavia, terwijl de maandlasten wel veel hoger zijn.

Derhalve het plan om de stoelen te vervangen doorgezet. Vorige week bij Hunterparts 2 prima stoffen V70 stoelen gekocht voor 100 euro per stuk. Daarna op zoek naar iemand om ze in te bouwen. Dat viel nog niet mee! Uiteindelijk kwam ik uit bij een autoaanpassingenbedrijf (leuk woord voor Scrabble) in Hoorn. Da's 166 km rijden vanaf Groningen maar soit. Ben er vanmorgen naartoe gereden. Laptop meegenomen zodat ik wat kon werken. 3,5 uur later waren ze ingebouwd. Dat was nog een aardig klusje want de Volvo-stoelen worden normaal gezien niet op een recht chassis gemonteerd. Er moest dus een custom frame ondergezet worden. Maar uiteindelijk zit de boel er zeer strak in en het zit perfect.

[img=]http://i1255.photobucket.com/albums/hh626/havana1982/376FAA51-C9FA-44EC-9930-A9C4AD4E5176.jpg[/IMG]

frits183

Forumguru
En eeueu die gratis stoelen van je buurman dan ?

Maar mooi dat het zo gelukt is.
Ik wil die van mijn Fabia een stukje hoger zetten om te kijken of het helpt voor de rug.

Jee13

Forumguru
Ik heb een veel goedkopere oplossing, train je core stability wat beter.

Persoonlijk vind ik dit echt geen porum.
Had een RS interieur geen optie geweest?, dan had je alles nog OEM gehad

Elmarrr

Actief lid
Ik heb een veel goedkopere oplossing, train je core stability wat beter.
...

Haha ik dacht het stiekem ook :tongue: Altijd grappig om een mede fysio tegen te komen op een auto forum ;)

OnTopic: ik vind het nog niet eens heel slecht staan eigenlijk! Maar of die stoelen nou zoveel meer steun bieden..

Havana

Forumguru
Haha, ik ben fanatiek schaatser (3x per week in het seizoen) en fanatiek wielrenner (10.000 km+ per jaar) en ik doe vrijwel iedere dag core stability oefeningen dus daaraan het ligt het echt niet ;)

@ ertromp

Ik heb dummystekkers geplaatst. Daardoor krijg je geen storingslampjes op het dash. De airbags van de Volvo-stoelen laten werken kan bij mijn weten niet. Dat kan overigens ook niet als je ASS, Recaro of Scheel-stoelen plaatst. Die gebruiken ook dummystekkers.

De eerste indruk van de stoelen is heel goed. Terugweg was mede door file bijna 2 uur; geen centje pijn. In de file kon ik mooi de afstelling wat finetunen.

Morgen weer een ritje van 185 km gepland, ben benieuwd wat dat doet. Ik maak eigenlijk voornamelijk lange ritten overigens. Door de week gebruik ik m'n auto nauwelijks.

ertromp

Forumguru
Ik vind het echt niet verkeerd. De kleur lijkt goed aan te sluiten bij het antraciet van interieur zoals deurpanelen en middenarmsteun

Havana

Forumguru
Is zeker zo. En de oude stoelen houd ik gewoon en kunnen gewoon teruggezet worden zonder dat je ook maar iets ziet.

Bakkertje

Forumguru
knap opgelost! persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een stoel onderstel van een ander vag model met handmatige kantelverstelling en eventueel met een stoel met betere lendesteun verstelling. De elektrisch verstelbare stoelen hebben dat sowieso.
Desalniettemin, mooi opgelost!

Bovenaan Onderaan