@Oknot
Mijn reactie van gisteren was wat vluchtig en op een telefoon geschreven.
Uit je reactie blijkt dat jij je er wel in verdiept hebt en je bewust bent van mogelijke risico´s.
Ik probeer hier en ook op een ander auto forum waar ik actief ben zo nu en dan wat bewustwoordeing te creeren rond dit thema.
Wat mijns inziens het verschil is tussen OEM en aftermarket is de afscherming van functionaliteit. De OEM unit is fabrieks getest wat betreft de acties die op de CAN worden uitgevoerd. De commando´s en functies in de unit doen wat ze behoren te doen, niets minder maar ook niets meer. Het zou zo moeten zijn dat er geen additionele functies worden uitgevoerd en dat de unit zelf afgeschermd is maar dat is blijkt vaak niet het geval. De OEM unit heeft zeker kwetsbaarheden, maar de basis funcites kloppen in ieder geval.
De aftermarket unit is vaak reversed engineered. De acties op de CAN bus, zowel lezen als schrijven, geven volgens de makers dezelfde en in een aantal gevallen zelf meer functionaliteit dan de OEM unit. Wat je echter niet weet, is of ze lees en schrijf commando´s de juiste zijn en of er geen additionele schadelijke commando´s worden uitgevoerd om dit te bereiken.
Dan krijg je het punt van additionele apps, maar ook malware die bijvoorbeeld via email en webbrouwser binnen kunnen komen. Er is bij dit soort units geen begrenzing in de commando´s die kunnen worden uitgevoerd. Dat kan dus hele gevaarlijke situaties opleveren wanneer vitale delen voor de besturing van de auto worden beinvloed.
Een punt dat veel over het hoofd wordt gezien is privacy. Dergelijke systemen hebben toegang tot alle gegevens in de auto. Dus alle data over waar je rijd, hoe hard, hoe vaak etc. is beschikbaar en met de connectiviteit heb je geen idee waar deze data eventueel wordt heengestuurd. Koppeling van telefoon met alle contactgegevens, email, browser geschiedenis zelfde verhaal.
Koppeling van een smartphone aan de auto is al een risico, vanwege de grote hoeveelheid malware in de appstores en op telefoons. De autos zelf hebben steeds vaker Wifi, bluetooth, 3G connectiviteit, geeft leuke mogelijkheden maar de beveiliging en afscherming van infotainment t.o.v. vitale besturing is geheel afwezig of laat zeer te wensen over. Een kwetsbaar systeem dat voorheen slechts toegankelijk was met een fysieke connector, krijgt nu een gigantisch contactoppervlak met de buitenwereld. Dat is vragen om problemen en die problemen zijn er dan ook.
Het gebruik van (bluetooth) dongels op de OBDII en diagnose poort zie je veel in de hobby sfeer. Dat geeft risico´s bij verkeerd gebruik (slechte stekker uit China, verkeerde app of foutief commando). Ik ken een aantal mensen die de auto dusdanig in de war hebben gebracht dat er een dealer / specialist moest komen om de fabriekssoftware/firmware opnieuw te laden. Als je dit soort spul gebruikt, ontkoppel het na gebruik en ga er niet mee rondrijden.
Je geeft aan dat de radio geen spanning heeft als de auto niet op contact staat. Dat zou zo moeten zijn en scheelt wanneer de auto geparkeerd staat. Neemt de risico´s niet weg wanneer je aan het rijden bent. Ook zijn er steeds vaker communicatie modules in de auto´s vanuit de fabriek, die altijd onder spanning staan. Bijvoorbeeld de GPS module en van een aantal merken de security / connectivity module. De auto is daarmee ook van afstand te benaderen zonder dat het contact aan staat en zijn ook te openen / starten zonder sleutel via dergelijke modules. De auto staat nooit helemaal uit maar altijd op stand by.
Je hebt gelijk, eenmaal open is het met een simpel tooltje of door een laptop met software aan de auto te koppelen zo gebeurd. Dan kun je van alles met de auto en hebben ze vrij spel. Recent nog een
artikel van een peperdure Jag die van de parkeerplaats van de dealer werd gestolen binnen 60 seconcen.
De fabriekssystemen zijn zeker niet veilig en daar moet veel gebeuren op het gebied van beveiliging omdat te verbeteren. Er wordt naar mijn mening veel te veel aandacht gegeven aan functionalitiet en het gadget gehalte en veel te weinig aan de veiligheid. Mogelijk moeten er eerst een aantal flinke klappers volgen die aantoonbaar hieraan gerelateerd zijn om hier verandering in te brengen. Echter, de manipulatie kan zonder een spoor achter te laten dus het is maar de vraag of dat gaat gebeuren.
Ik ben geen fan van alle additionele electronica en gadgets die worden toegevoegd, zeker niet gezien de manier waarmee er met veiligheid van mensen wordt omgesprongen. Het is gerelateerd aan mijn vakgebied en zo nu en dan heb ik de behoefte om er iets over te schrijven. Het is zoals je aangeeft een stukje bewustwoording van de risico´s. Vind je het mooi spul, wil je het graag in je auto. Helemaal prima, ik veroordeel niemand maar ik vind wel dat mensen recht hebben om te weten dat er risico´s zijn en wat de risico´s zijn. Dan kun je zelf een afweging maken wat je wel en niet in je auto inbouwd en hoe je er mee omgaat. Naar mijn smaak wordt er echter veel te weinig over bericht in mainstream media en worden de risico´s ten onrechte gebagitaliseerd en geminimaliseerd wanneer de media het wel een keer oppikken.
Additionele info:
Er zijn verschillende publicaties en demonstraties geweest recent. Zowel over het van buitenaf toegang krijgen tot systemen in de auto die CAN / OBDII access hebben. Als over wat de mogelijkheden zijn wanneer je eenmaal toegang hebt op CAN / OBDII. Met name het Wired artikel is wat dat betreft interessant omdat het beide aspecten behandeld en ook in een video laat zien wat de effecten zijn. In dit geval gebruiken ze een Jeep als slachtoffer maar vrijwel alle merken zijn kwetsbaar en kunnen worden aangevallen op een vergelijkbare manier.
Interessant om te lezen en te zien:
http://fortune.com/2015/09/15/intel-car-hacking/
http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/