Antenne permanent verwijderen

mmarechal

Actief lid
Hallo, ik heb sinds gisteren mijn nieuwe O2 (een FL dus). Hier zit een antenne op, als het ware een haaievin antenne (althans zo zit dit eruit) met daaraan een normale spriet. Ik heb de spriet verwijderd, deze kan nu op de nieuwe O2 gewoon worden losgedraaid en vind het er eigenlijk zo veel beter uit zien. Ik heb ook nog niet gemerkt dat bepaalde zaken niet of minder werken. Weet iemand zo of het kwaad kan dat ik de antenne (de spriet dus) er af laat. Een mogelijk probleem is nu wellicht dat het 'busje' waar de antenne in moet natuurlijk bloot ligt, dus wellicht kan gaan roesten als dit geen roestvrij staal is? Heeft iemand hier ervaring mee, heeft dit consequenties voor bepaalde functies?

kaggel

Lid
Er zijn hier al diverse topics over, zoek maar eens op haaievin.

Ik heb begrepen dat de spriet alleen maar voor de radio ontvangst is en in het grootste deel van Nederland voldoende ontvangst aanwezig is om zonder spriet te kunnen rijden.

In het open gat kun je een moertje draaien waarvan je de kop zwart maakt. Zo zie je er niets meer van.

mmarechal

Actief lid
Ik had gezocht op antenne, maar nog niet op haaievin inderdaad, goeie tip, evenals het moertje. Bedankt!

mmarechal

Actief lid
Oh ja, wat ik mij nog wel af vroeg is dat er, in de combi uitvoering in elk geval, in slechts één van de achterste zij ruit een paar 'draden' zitten welke ook een antenne lijken te zijn. Is dit het geval, en zo ja, wordt dit dan ook niet als radio antenne gebruikt en is dan de spriet toch al niet overbodig?

Wasmachineman

Forumguru
Die andere draden zijn voor TMC geloof ik, vorige week stond dit ergens in een ander topic vermeld hier op het forum....

mmarechal

Actief lid
:smirk: een boutje zou inderdaad wat makkelijker gaan denk ik.... :grin:. Ik ben inderdaad wel iets tegengekomen over de draadjes in het raam, maar het niet zo snel gezien dat het dan enkel voor TMC is... maar gaat TMC niet via de normale FM frequenties, dus ook via de normale antenne?

draadjes in het glas zijn voor de 2e tuner. Deze kan gebruikt worden voor betere radio ontvangst of voor het ontvangen van TMC info bij het navigeren als je TMC via een andere radio zender nodig hebt (instelbaar)

Ik heb bij de dealer gevraagd om een Superb antenne maar dat durft hij niet aan. Projectje voor als de auto geleverd is (productie in week 23) Bij aflevering krijg ik er wel een kort sprietje op :)

mmarechal

Actief lid
Hallo Bontekoe, bedankt voor je antwoord, weer wat geleerd vandaag!:xyxthumbs: Een kort sprietje zat ik ook nog aan te denken. Maar ik denk dat ik, zoals 'Kaggel' al als tip gaf er een schroef in draai. Dit is een goedkope effectieve oplossing en wanneer radio en, ook erg belangrijk, TMC ontvangst goed blijft dan blijft het zonder spriet wat mij betreft. Wanneer ontvangst toch onvoldoende blijkt, gaat de schroef er weer uit en kijk ik denk ik even bij Halfords of zo, volgens mij hebben ze daar ook wel een korte spriet.

Gershwin

Senior Member
Rij al vanaf levering met een haaivin. Nooit probelemen met ontvangst gehad; niet van de radio, niet van TMC, niet van telefoon en niet van GPS: kan het iedereen aanraden. Exacte gegevens van de vin heb ik al eens in een andere draad gepost.

mmarechal

Actief lid
Dat klinkt dan erg hoopvol voor mij. Ik heb de laatste dagen de regio Utrecht nog niet verlaten. Uitgerekend vandaag werk ik thuis, dus hoefde ik ook niet echt de weg op en heb dus niet echt het ontvangst kunnen testen.

Even een kleine tip; voordat je door de wasstraat gaat met je kleine metalen antenne van Halfords, autostyle e.d. moet je hem wel verwijderen. Mijn eerste ben ik zo binnen een dag kwijtgeraakt. Die lange flexibele spriet blijft wel zitten maar een metalen wordt er echt gewoon afgeborsteld/afgelapt.

Monteurtje

Forumguru
Haaienvin van een nieuw superb werkt wel. Zelfde effect als de spriet eraf halen. Omdat in de haaienvin geen radio antenne zit. Alleen GPS en telefoon.

kaggel

Lid
Rij al vanaf levering met een haaivin. Nooit probelemen met ontvangst gehad; niet van de radio, niet van TMC, niet van telefoon en niet van GPS: kan het iedereen aanraden. Exacte gegevens van de vin heb ik al eens in een andere draad gepost.

@Gershwin, ik zit oude topics door te zoeken en daar zie ik dat je de vin bij volkswagen hebt gevonden. Ik zit me een ongeluk te zoeken op die site maar kan niets vinden. Heb je een direct linkje?

Gershwin

Senior Member
Het spijt mij kaggel, ik heb geen direct linkje. Deze info stond op het doosje dat de monteur in de auto had laten liggen na afronding werkzaamheden. Ik denk dat iedere VAG-dealer wel zo een antenne kan leveren. Uit mijn hoofd zeg ik dat ik iets van 60 of 65 euro heb betaald, incl. alles.

ReneSkoda

Nieuw lid
Is het wel verstandig om je antenne er af te halen, ongeacht het feit dat het geen invloed heeft op de radio ontvangst?

Op die manier valt het meer op dat je een navigatie aan boord hebt, zo'n spriet kan dat nog ietwat camoufleren van een afstandje.

mmarechal

Actief lid
Ik weet niet of het verwijderen van de antenne meer risico met zich mee brengt, volgensmij hebben de huidige VW (Golf) modellen standaard al geen spriet meer en met of zonder spriet de 'haaievin' zit er toch op, wat op zich natuurlijk hetzelfde aangeeft, (mogelijk) navigatie aan boord.

Bovenaan Onderaan