Antenne verwijderen

Cordoba

Forumguru
In een waxlaagje blijft vuil makkelijker plakken (maar krijg je de auto wel makkelijker schoon).

Wat ik morgen ga doen: een pompsprayer vullen met 1-2 druppels autoshampoo en de rest water. Vervolgens eerst de auto van onder naar boven nat sprayen met een fijne nevel zodat het water met drupje shampoo op de lak blijft zitten en het vuil even los kan weken. Dan gewoon de tuinslang er op, en ik ben al iets van 95% van het stof/zand kwijt, op sommige plekken zoals op de motorkap zie je dan gewoon dat je het vuil er af spoelt. Dan vervolgens een gewone wasbeurt (handmatig, met 2-emmer methode).

Wat foto's zoals mijn auto er nu bij staat:

Bijlagen

• IMG_20220317_164353resized.jpg
    IMG_20220317_164353resized.jpg
    422,3 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20220317_164401resized.jpg
    IMG_20220317_164401resized.jpg
    422,2 KB · Weergaven: 18
  • IMG_20220317_164410resized.jpg
    IMG_20220317_164410resized.jpg
    518,8 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20220317_164345 resized.jpg
    IMG_20220317_164345 resized.jpg
    510,5 KB · Weergaven: 20

Eltjo

Forumguru
De HEERE heeft gegeven, en de HEERE heeft genomen; het Water des HEERE zal uw voertuig reinigen !

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb de wagen nog niet gereinigd met het water des Heeres, maar gisteren wel even de ramen van m'n huis. Viel me ook flink tegen hoeveel er nog bleef plakken na de tuinslang erop gezet te hebben! En daar zit uiteraard geen was op...
Ik ben bang dat het dus een echte wasbeurt gaat worden!

Cordoba

Forumguru
Al dat stof/zand is ook met regen naar beneden gekomen, en nu wil jij met dat water gaan wassen? :deuk:
(zal veel resultaat opleveren)

EdK

Forumguru
bezinken nog nooit van gehoord ?
En dus opgevangen water in ton aftappen , zorg dat een aftap kraantje altijd een 10 a 15 cm van bodem gemonteerd zit.
Tsja ik haal meestal de deksel er af en als er drijvend vuil op ligt schep ik dat weg en dan vul ik me emmel .....
Dus ja weet niet wat je probleem is hoor ......

Als je twijfelt: de handleiding bij je wagen heeft een eigen hoofdstuk “Aanwijzingen voor het reinigen

:lezen:
Die heb ik gevonden zojuist, bedankt! Daarin staat dat hogedruk inderdaad kan, mits je goed oplet. Maar: daarbij staat in het uitgebreide stappenplan in dit forum dat je met de hogedruk juist swirls krijgt. Wat is nu waar en hoe voorkom ik swirls bij gebruik van hogedruk?

EdK

Forumguru
hogedruk inderdaad kan, mits je goed oplet.
met hogedruk spuiten altijd de straal op gepaste afstand van object houden.
Anders spuit je vet bv uit lagers en water door pakkingen heen.

Swirls door een hogedrukspuit krijgen is voor mij nieuw.
Kan je wel veroorzaken met borstel of met spons wassen en niet het 2 emmer systeem toepassen
Maar swirls echt voorkomen is bijna onbegonnen werk

Cordoba

Forumguru
Swirls krijg je niet van een hoge drukspuit, maar van het verplaatsen van zand over de lak (bijvoorbeeld met een spons of washmitt), als je het echt netjes wil doen gebruik je met een HD eerst een foamlans om vuil los te weken en dat spoel je vervolgens weg met de HD, waarbij je de spuitmond van de HD minimaal 20-30 cm van de lak verwijderd houdt (en natuurlijk niet de vuilfrees gebruiken, dan kun je de auto opnieuw van een laklaag voorzien).

Vandaag bij een zelf-was-box uitgekomen hier in de buurt waar ik de wagen met een aparte lans zelfs kon foamen. Ik had mijn eigen spons en doeken meegenomen. Toch nog enkele vragen die ik er aan over heb gehouden:

1) zie foto voor de mogelijkheden bij deze box. Welke volgorde zouden jullie aanhouden? Ik heb het als volgt gedaan:
- foamen (actief schuim)
- spoelen met koud water
- HD wassen met shampoo
- wassen met eigen spons (portier stijlen binnenkant met doek, als laatste velgen met spons)
- naspoelen met koud water
- naspoelen met wax
- Hot wax voor lakbescherming
- gedemineraliseerd water voor vlekvrij opdrogen

2) ik merkte dat ik hem niet goed droog kreeg doordat de doek al vrij snel te nat was ondanks uitwringen. Gebruiken jullie hier ook meerdere doeken voor? Of misschien iets speciaals? Of had ik hem niet moeten afdrogen?

3) is eerst naspoelen met wax en dan nog eens hot wax dubbel op?

4) achteraf gezien lijkt het me niet slim geweest om als aller laatste het gedemineraliseerd water te gebruiken, na de wax, gezien ik dan misschien de wax er af spuit?

Bijlagen

• 7BAC1D1D-9FA7-4C53-9073-75372FF56DBC.jpeg
    7BAC1D1D-9FA7-4C53-9073-75372FF56DBC.jpeg
    778,8 KB · Weergaven: 14
Daarbij kan ik toevoegen dat dit het resultaat is van de wasbeurt. Ik kan het er zo vanaf vegen. Volgens mij dus nog zand? Of is dit toch van het slechte drogen? Ik heb enkel de lans gebruikt van de wasstraat. De rest mijn eigen doeken / spons.

Wie kan mij vertellen hoe dit kan en wie heeft tips over hoe dit te voorkomen?

Bijlagen

• 974E314F-14DE-4F67-A83B-744D696EAFB8.jpeg
    974E314F-14DE-4F67-A83B-744D696EAFB8.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 17
  • 5E15F244-AAD4-4F51-8E0B-97A3A773AFDD.jpeg
    5E15F244-AAD4-4F51-8E0B-97A3A773AFDD.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 16

Tees

Donateur
Dat is overduidelijk nog zand ja, er zit een roodbruine kleur aan.

Ik heb toevallig gisteren m'n eigen wagen met de hand gedaan (ik ben normaal van de wasstraat, maar met al dat zand/stof toch maar even zelf gedaan), en het viel mij op dat dat stof behoorlijk goed plakt aan de lak. Ik heb geen HD spuit, maar met de tuinslang op standje hard kwam hooguit de helft van t stof eraf, heb daarna met de washmitt en shampoo (rijk met t sopje doen, en 2 emmers gebruikt) alles gedaan en dat werkte bij mij prima. Daarna nogmaals afspoelen, dat levert dan met normaal water wat droog plekjes op, maar dat is dan wat t is.

Japanese Power

Donateur
Ik heb zaterdag beide auto's in de wasbox gedaan, ze waren echt schoon (!) maar het viel me op dat met het buitje van zondagochtend er toch weer een hele lichte laag zand is gevallen...

Timmer

Forumguru
Vind het altijd wel bizar hoe de topics hier soms kunnen ontsporen.
In het kort; de haaienvin op de combi kan je verwijderen door;
Je koffer te openen, de plastic trim van je dakbekleding los te maken, de dakbekleding voorzicht langs de koffer een beetje naar beneden drukken. Als ik zeg voorzichtig, bedoel ik ook voorzichtig, ik denk dat je max 6-7cm ruimte hebt. Je kan dan tussen het dak en de dakbekleding aan de onderkant van je antenna, daar zou je een moer moeten voelen en 2 kabeltjes. Je kan deze kabeltjes losklikken. Ik denk zo uit men hoofd dat het een 22mm socket is die je nodig hebt, dan kan je die moer losmaken. Het gat waar de antenne door steekt is een vierkant. Eens de binnenkant los is, kan je langs de buitenkant voorzichtig de antenne verwijderen. Plaatsing is omgekeerde volgorde.

Het moet natuulijk niet gezegd zijnde, maar; als je aan elektrische componenten gaat werken is het raadzaam je batterij af te koppelen en een uurtje te wachten voor je aan de werken begint. Let wel; heb je een electrische kofferklep, zet dan eerst je koffer open :D

bijkomend is dit een informatieve post, geen tutorial. Ik ben ook niet verantwoordelijk voor schade, aan jou, je omgeving, je wagen, je vrouw, vliegende koeien en lichtgevende varkens. :)

Canon-Eye

Forumguru
Effe terug naar de basis, dus:
wil ik hem een keer door de wasstraat laten gaan ivm al het Saharazand, maar dan wil ik ook graag mét antenne eruit komen
Het grote voordeel van zo'n haaievinantenne is nou juist dat die totaal ongevoelig is voor wasstraatborstels. Destijds reden voor mij om de korte spriet op mijn F2c te vervangen door een "overzet-"haaievin.
Hij hóéft er dus helemaal niet af.

EdK

Forumguru
Ik ben ook niet verantwoordelijk voor schade, aan jou, je omgeving, je wagen, je vrouw, vliegende koeien en lichtgevende varkens.
wel op deze manier dus.....

SuperBeeb

Forumguru
Als je de haaienvin eraf haalt, blijft er toch een gat over in je dak? Lijkt me geen goed idee in de wasstraat :pieker:. Ik doe m'n schuifdak ook dicht als daar doorheen ga.
Snap dus de vraag (en de antwoorden) niet :arghh:

Eltjo

Forumguru
Tsja moet je maar regenwater opvangen...... dat is nog gratis en zeer goed water om je wagen mee te wassen !
Soms was ik mijn auto met het water uit de plas achter ons huis !
Als ik dan toch de dompelpomp heb aangesloten en de slang door het huis heb liggen om de voortuin water te geven, is de volgende stap het wassen van de auto’s die naast het tuintje staan. Dat werkt prima met dat kalkvrije water zonder zeep dat maar blijft stromen. Alleen de ruiten trek ik dan wel even na.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan