Antenne

ronald_j

Actief lid
Vraagje. hebben Alle Fabias zo een versterkte antenne, of is dat een optie-deel?

In mijn Combi Elegance zit gewoon een standaard antenne aansluiting. Die blauwe stekker herken ik niet. Wel vind ik de ontvangst zwak. Ik kan wel heet nodige ontvangen, maar op miojn vorige auto was dat beter.

Glenn

Actief lid
Er zin vele antennes die passen van van andere merken en veen korter zijn zal eens moeten op zoeken welke mijn is van een honda s2000 goede ontvangst ( toyota corola vw charan denk ik )

Ronnie

Forumguru
Vraagje. hebben Alle Fabias zo een versterkte antenne, of is dat een optie-deel?

In mijn Combi Elegance zit gewoon een standaard antenne aansluiting. Die blauwe stekker herken ik niet. Wel vind ik de ontvangst zwak. Ik kan wel heet nodige ontvangen, maar op miojn vorige auto was dat beter.
VW/Skoda's hebben standaard een antenneversterker in de autoantennevoet die gevoed wordt door de VW/Skoda radio via de antennekabel.
bouw je een aftermarket radio in, moet je een "fantomspeisung" tussen de antennekabel zetten en dan is het ook goed. (Dealer/Automaterialenzaak)

ronald_j

Actief lid
Aha, zijn die dingen altijd 20 euro, of zijn er nog goedkopere opties?
(Meestal heb je op dit soort dingen standaard 500% marge).

Het wordt op deze manier trouwens wel erg druk achter de radio. Ik hoop dat ik die dradenbos op een of andere manier achter het radiovakje gepropt krijg.

Bakkertje

Forumguru
Ik heb ook nog een fantoomvoeding vraagje. Mijn dealer weet blijkbaar niet dat in een skoda een fantoomvoeding nodig is voor de antenne. Aan de afgeknipte bedrading van de columbus zijn nu iso stekkers gemonteerd, die weer via een omgekeerde splitter met iso in de JVC gestoken zitten. Ik ben dus op zoek naar een iso - iso fantoom adapter. Weet iemand of die er zijn en of deze op Internet te bestellen zijn? Bij de automaterialenzaak konden ze me niet helpen. Daar hebben ze enkel iso - fakra adapters.

Alvast bedankt!

Ronnie

Forumguru
Kun je dan niet de geschakelde stroomdraad(iso stekker zwart, pin 4) aftappen voor de voeding?

Bakkertje

Forumguru
De bronspanning is het probleem niet, het moet via een isostekker de antenne kabel in. Daarvoor heb ik een iso-iso+voeding adapter nodig.

Ronnie

Forumguru
Denk dat ik het niet helemaal begrijp, normaal gaat 1 ant. kabel van de adapter achter in de radio en de autoant. gaat in de adapter. Voor de columbus (met 2 antennes) is er een dietz adapter nodig (gelezen op duits forum)Of zit ik nu helemaal fout?

Bakkertje

Forumguru
Denk dat ik het niet helemaal begrijp, normaal gaat 1 ant. kabel van de adapter achter in de radio en de autoant. gaat in de adapter. Voor de columbus (met 2 antennes) is er een dietz adapter nodig (gelezen op duits forum)Of zit ik nu helemaal fout?

Dat klopt helemaal, maar de mensen van de dievenbende zijn zo vriendelijk geweest om die conenctoren af te knippen... nu is er dus een losse aftermarket standaard iso stekker aan de originele antennekabel geschroeft.

ronald_j

Actief lid
Ik snap het nog steeds niet.

Bij mij zit er ook een gewone ISO aan, maar het ziet er niet uit alsof eraan geknutseld is.

Als ik op zoek ga naar die adapters zie ik telkens een blauwe stekker die ik niet herken en nog nergens anders gezien heb.

http://www.tomacarparts.nl/Downloads/11a.pdf

Hier bijvoorbeeld.
Betekent dat dan dat ik er misschien toch niet zo een versterker in heb (maar toch matige ontvangst) of wat is hier aan de hand? Een verloopje om spanning in te voegen op een gewonen ISO connector heb ik nog niet gevonden.

Bakkertje

Forumguru
Ik snap het nog steeds niet.

Bij mij zit er ook een gewone ISO aan, maar het ziet er niet uit alsof eraan geknutseld is.

Als ik op zoek ga naar die adapters zie ik telkens een blauwe stekker die ik niet herken en nog nergens anders gezien heb.

http://www.tomacarparts.nl/Downloads/11a.pdf

Hier bijvoorbeeld.
Betekent dat dan dat ik er misschien toch niet zo een versterker in heb (maar toch matige ontvangst) of wat is hier aan de hand? Een verloopje om spanning in te voegen op een gewonen ISO connector heb ik nog niet gevonden.

Adapter 11.1500-06 moet het dan zijn volgens mij (ik heb dezelfde nodig). Ik heb de firma inmiddels een mailtje gestuurd met de vraag of je als particulier kunt bestellen.

ronald_j

Actief lid
De Skoda dealer bij mij in de buurt zegt dat hij ze gewoon op voorraad heeft.

Kost ca 13 euro. Ik ga er maandagochtend heen.

Als je interesse hebt kan ik er evt. een extra meenemen en in een bubbelenvelop opsturen. Dat is, als je geen Skoda dealer in de buurt hebt.

cvegreen

Forumguru
In mijn fabia had ik ook een aftermarket radio en heb toen ook een fantoom voeding bij de antenne moeten stoppen . Dat was gewoon een verloop antenne met nog een extra stroom draadje erbij , ergens bijpluggen in de iso stekker en klaar is kees. Poepsimpel . Maar ik heb ook een tijdje moeten zoeken naar zo'n voeding hoor . Ik heb dat op een tweedehands site gekocht . Weet wel niet meer waar .

ronald_j

Actief lid
de Skoda dealer in Heemstede had ze gewoon liggen. 14,50 euro.

En het werkt super.

Met alle verloopjes (ook voor carkit ed) ben ik er nog steeds niet in geslaagd om de radio helemaal tot achterin te schuiven. Maar de ontvangst is prima.

Ronnie

Forumguru
Kijk aan, komt het allemaal toch nog goed!

Ik kwam bij m'n dubbeldin navi ook een beetje ruimte tekort, je kunt met een (ijzer)zaagblad zo een stukje uit de achterwand van de radioruimte zagen en daar de draden enzo achter wegwerken.

ronald_j

Actief lid
Tja, ik vind het zo zonde. Alles ziet er nog zo nieuw uit.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet exact waar het mis gaat. Het kunnen de tulpstekers zijn, of de ISO connectoren, of de klont draad. Maar ook het connectortje van de stuurbediening die ik niet gebruik.

phantoom powered antenna's zitten op de VW,skoda,peugeot en seats. en zie je steeds meer. er zit een ingebouwde versterker in de antenne voet op het dak. de meeste radio's die niet fabriek standaard zijn ondersteunen geen phantoom voeding op de antenne kabel. wat is dat?

op de "mantel" van de antenne kabel wordt een 12V gezet die de versterker in de antenne voet gebruikt als voediging.

Oplossing ? koop een tussenstukje die het versterkt: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=379648

werkt het nog niet goed? dan zal je de hele antenne van het dak moeten halen en er een nieuwe opzetten met een voet zonder versterking. de antenne versterker die niet is aangesloten zou namelijk veel signaal dempen.

Bovenaan Onderaan