Argh, koplampsproeierafdekschermpje afgebroken!

Constant

Erelid
Argh, van mijn 2,5 jaar oude Octavia Scout is het koplampsproeierafdekschermpje afgebroken! Foetsie, pleitos, helemaal weg! :shocked:

Morgen naar de garage, eens kijken wat dit gaat kosten :1884:.

Constant

Erelid
Gratis? Fabrieksgarantie is toch maar 2 jaar?

Ik vind het trouwens wel raar dat tie er zomaar af kan vallen :confused:.

Constant

Erelid
Maar hoe kan zoiets nou zo makkelijk afbreken? Ik dacht dat alleen Alfa Romeo's dit soort euvels hebben!

Wasmachineman

Forumguru
Misschien wel door iemand eraf geramd met winkelwagentje ? Dan heb je nog mazzel dat er geen schade verder is ? Of een fietser, helemaal uit Lebbink, die de weg kwijt was met een tas vol ??
Alfa's zijn tegenwoordig topwagens hoor !

___JC___

Forumguru
Heb ik drie keer gehad met mn Octavia. Gaat opeens spontaan inderdaad. Bij mij is het opgelost door de sproeier iets minder ver in te laten trekken. Toen heb ik er geen last meer van gehad.

Ow en gratis was het in eerste instantie niet. Kapje moet besteld en in kleur gespoten, kost EUR 60. En volgens mn leasemaatschappij was het schade. Daar ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan.

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij heb ik dit probleem al vaker langs zien komen... 't blijft een verrekte hoop geld voor zo'n klein dingetje! Ik heb één keer met 120 km/u zo'n oranje plastic paaltje in de middenberm van de A12 geramd, vól op dat kapje, en wonder boven wonder is'tie niet eens kapot gegaan... :shocked:

Constant

Erelid
Ik was net bij de dealer.

Volgens de dealer mag je de koplampsproeier niet gebruiken boven de 70 km/u. Oeps, zelfs op de autobahn nog heerlijk op volle snelheid de koplampen gereinigd, dus een klein wondertje dat ze er nog zolang op hebben gezeten.

Gelijk nog twee extra gekocht als reserve, want ik plan om nog ongeveer 6-8 jaar met de auto te rijden en ik zal er nog wel een keertje eentje kwijt raken ben ik bang.

de kapjes kosten 10 Euro per stuk excl spuiten. Spuiten is iets van 23,50 Euro per stuk, ongeacht of het er eentje is of meerdere. Dealer koopt een spuitbus van een tientje en spuit er gelijk 3 voor me (maar dan mag ik niet miepen als ze niet helemaal perfect zijn :D ).

MarcoO2

Forumguru
Niet boven de 70 km/u??? Dat is nieuw voor me... als je dan op de snelweg een vieze ruit hebt, moet je eerst een parkeerplaats zoeken voordat je je ruiten kunt reinigen? Raar verhaal...

Constant

Erelid
Voor mij was het ook nieuw terwijl ik dacht de gebruiksaanwijzing uit mijn hoofd te kennen.

Dan zou je de ruitenwisser heel kort moeten indrukken, dan werkt alleen de ruitensproeier en niet de koplampsproeier. Maar volgens mij werkt die truuk niet bij de dimlicht-stand.

Fabia II Sport

Actief lid
Ik was net bij de dealer.

Volgens de dealer mag je de koplampsproeier niet gebruiken boven de 70 km/u.

Ik weet niet waar de dealer deze wijsheid (lees: :eek:nkunde) vandaan heeft ... de koplamp sproeiers gaan altijd de eerste keer aan indien je de ramen sproei.
Dus als het niet boven de 70 km/h zou mogen had de electronica maar moeten ingrijpen, zou bijna zeggen verkeerd afgesteld ... ook raar dat het geheel dan afhankelijk is van het kapje... lijkt mij dat ze hem slecht gelijmd hebben of karretje/fietstrapper .... off iemand heeft met zijn vingers er aan gezeten om de sproeier eens op te beuren ...

Constant

Erelid
Tot op heden had deze servicemedewerker altijd gelijk, dus ik zou niet durven zeggen dat hij het uit de duim heeft gezogen.

Het kapje is trouwens slecht een dun stukje plastic op een dun plastieken boompje. Het verhaal van de dealer lijkt dus te kloppen.

flip

Lid
Het is wèl een ferm scrabble-woord:koplampsproeierafdekschermpje. Toch ferme auto's, die Skoda's!

Fabia II Sport

Actief lid
Kan er niks over terugvinden in de gebruikersmanual, lijkt mij ook sterk dat er boven de 70km/h onderdelen kunnen gaan rond vliegen.

EdK

Forumguru
mocht het zo zijn dat je ze boven de 70Km niet zou mogen gebruiken, waarom is dat dan niet ingeprogrameerd in die geweldige computer die tegenwoordig in elke auto zit ?

Het tacho signaal is aanwezig dus zodra deze 70Km registreerd moet hij het sproeisinaal blokkeren ( softwarematig twee contacten die in serie staan )

Of de dealer heeft een grote duim waar hij af en toe sprookjes uit verzint !

Bovenaan Onderaan