Audio install in een fabia 2 combi

smutzkanone

Forumguru
Ik ben altijd nogal gek geweest van car-audio, dus nu moet de fabia 2 combi van de vrouw er ook aan geloven.
Ik wil een stealth install die (bijna) geen ruimte in neemt.
De gebruikte componenten worden: audio system x-ion 10 inch sub(300 w rms 4 ohm)
audio system f4-380 amp (4*95 w rms @ 4 ohm/2*440w rms @ 2 ohm)
Waarschijnlijk rainbow dl-c6.2 165mm compo ( 75w rms 50hz-21khz)
Nu nog een swing maar wordt een amundsen plus
hi-low converter

De sub wordt achter de linker wielkuip weggewerkt.
Mijn plan was eerst een mdf onder en voor plaat en de achter en bovenkant van polyester maken.
Toen zag ik dat er voor een 8"sub een kant en klare mdf kist te koop is .
fabia_2_more_images_.jpg

Daar gaat mijn 10"natuurlijk niet in passen.
Ik heb nu bijna een mdf kist klaar voor een 10".De inhoud is veel te klein ( audio system geeft 20 l netto op) ,zelfs met dempingswol (+10% inhoud) haal ik dat niet.
Ik ga het toch eerst proberen,en als het niet naar wens is begin ik opnieuw met poly,omdat ik daar wel alle ruimte kan gebruiken die beschikbaar is (kleiner maken kan altijd).
Verder moet ik rekening houden met het lampje,de sig aansteker en de lampunit die los moet.
Tot nu toe lijkt het allemaal te passen.
De amp kom onder de bestuurders stoel.
De deuren worden gedempt en er komen nieuwe kabels in.verder zal ik waarschijnlijk wel mdf ringen moeten maken omdat de rainbows te diep zijn.

In dit topic zal ik mijn vorderingen bijhouden en zo veel mogelijk fotoos plaatsen.
vragen of opmerkingen hoor ik graag
 

smutzkanone

Forumguru
Foto720-LLRTWRKW.jpg
2 fotoos van crappy kwaliteit van de vorderingen tot nu toe
Foto720-LYCSDNDV.jpg


Er komt een plaat voor die het hele stuk dicht maakt, en de bovenkant van de kist moet ook het hele stuk afsluiten.
De sub wordt verzonken, en ik bekleed de hele kist met zwart skai, er is dus niks van de woofer zichtbaar.
Volgend weekend de kist afmaken.

Reden van de 10"sub is dat ik 8"niet laag genoeg vind gaan,al zijn ze wel lekker snel, maar vooral dat i kdie nog had liggen.Zelfde geld voor de versterker.

Volgende stap is de compo en kabels bestellen.En dempings (loodbitumen) matten halen.

Ik trek twee 1,5 mm speaker kabels door de midden tunnel van de radio naar de ruimte onder de bestuurderstoel.Van daaruit komt er een hi-lo converter tussen en meteen 2 splitters.Zo hoef ik geen storings gevoelige en dikke rca kabel te leggen.
Onder de vloerbekleding komt op die plek een 12mm mdf plaat waar ik door de vloerbedekking heen de amp op vastschroef.Boven de amp komt een beklede "deksel".
Vanuit de amp gaat er een 4mm speakerkabel naar de sub.en twee 2,5mm speakerkabels naar de filters die ergens in/onder/achter het dashboard komen. van daaruit gaan er 1,5mm kabels naar de tweaters in de a stijlen en 2,5mm kabels naar/door de deuren naar de compo.
 

smutzkanone

Forumguru
dichtbij de accu (cm of 15) komt een zekeringhouder met een 80a glaszekering.
Ik gebruik 10mm voedingskabel. Dit lijkt vrij dun, maar omdat de afstand nog geen 2 meter is, is het voldoende dik als je het berekend.Voordeel is : A ik heb nog een stuk van 3 meter liggen en B, hoe dunner,des te makkelijker weg te werken en door te voeren.Ergens vlak bij de stoel zal vast wel een goed massapunt te vinden zijn.
Remote pak ik denk ik vanuit de zekeringkast, waar ik ook de contact spanning van de parrot vandaan haal. Deze komt ook aan de linkerkant van de auto ,samen met de voeding. Dit om storingen/dynamo ruis te voorkomen.

De tijd van de harde bassen heb ik wel gehad.
In mijn Subaru draai ik ook 140+Bb, en dat is af en toe heerlijk, maar ik wil nu gewoon een SQ geluidsbeeld, wat goed klinkt, in verhouding is maar wel een hoog volume kan halen, maar zeker niet te duur wordt.
De MP compo in mijn impreza gaat met de bekabeling en stekkers meegerekend al over de 900 euro.En dat zijn dan alleen de "voorspeakers". Dat is me voor deze auto wat te gek.
 
Laatst bewerkt:

smutzkanone

Forumguru
ipv de rainbow dl-c6.2 compo is het de audio system radion 165 geworden.
Niet dat ik perse alles audio system wil hebben,maar de filters van de audio system zijn instelbaar.De prijs was normaal iets meer maar nu net iets minder. De sets klinken allebij gewoon erg goed, al vind ik de AS net iets "krachter" maar toch nog warm en helder.
Verder kabels,dempingsmatten en een RF hi-low converter besteld.Hoop dat het spul morgen binnen komt,dan kan ik zaterdag verder gaan met inbouwen.
Ondertussen door zoeken naar een amundsen plus voor een nette prijs
 

smutzkanone

Forumguru
De bestellings is binnen:dankje:

Foto360-7UXZWFTK.jpg

Audio system radion 165. 165mm mid/kick, 3 vouding instelbare filters.
Foto360-QTVEY6NA.jpg

RF hi-low converter, 8 loodbitumen dempingsmatten en 16 meter speakerkabel.
Foto540-MGKAELOR.jpg

Audio system f4-380 versterker die ik nog had liggen.
Foto540-PLHSJZ8H.jpg

Audio system x-ion 10" sub, die ik dus ook al/nog had liggen.
Foto540-OCCGBCQQ.jpg

En het hele zooitje bij elkaar.Zoals het ligt wordt de opstelling ook ongeveer.
Kan zijn dat de scheidingsfilters onder de bijrijdersstoel komen,ivm ruimte en bereikbaarheid(instellen op).
Deuren dempen zal nog wel lastig worden.De deur construktie is vrij dicht,dus ik hoop dat met de speaker eruit en de raam omhoog ik er met mn arm ver genoeg ik kan om de matten te plakken.Ik halveer ze dan gewoon.
Maar daar kom ik vanzelf achter.

De planning is om morgen de zekeringhouder bij de accu te installeren, de voedingskabel door het schutbord heen voeren, en samen met de remotekabel via de linkerkant onder de stoel uit te laten komen.
Verder de middentunnel eruit om daar kabels te trekken.Vermoedelijk zal ook de stoel er uit moeten om onder de tappijt te kunnen komen.
 

smutzkanone

Forumguru
Vandaag de voedingskabel en de remote gelegd.
Onder de motorkap het luchtfilterhuis en die blikken plaat tegen het schutbord aan verwijderd.
Foto540-ORDWDVPH.jpg

onder/achter de ruitenwisser motor zit een 4kante doorvoer tule van de kabelboom.Daar heb ik een gaatje in/naast geprikt en de kabel door gevoerd.
Foto540-HBWYYQLI.jpg

Om de kabel te beschermen voer ik die in vijverslang.
Foto360-IKYBOFND.jpg

Alles weer terug gemonteerd en een bracket gemaakt voor de zekeringhouder.
Foto540-J3EG3R6F.jpg


12 mm mdf plaat die onder de vloerbedekking onder de bestuurdersstoel komt,waar de versterker op gemonteerd word.
Foto540-6PJ8PUN4.jpg

De kabel ligt aan de linkerzijde,als je daar wat kunstof panelen weghaalt en de tochtrubbers los trekt kun je hem daar in de kabel goot kwijt.
Plaat onder de vloerbekleding met de kabels erbij.
Foto540-Z6ZY6ONU.jpg


subwoofer behuizing afgemaakt en bevestiging gemaakt zodat ie op zn plek blijft.
Tussen de 4mm speakerkabel zitten connectors ik kan de kist er dus op elk moment zo uit pakken.
Foto540-6PM4CCLX.jpg


Op dit moment zit de woofer in de kist met dempingswol erbij,en ben ik de boel met skai aan het bekleden.
 

smutzkanone

Forumguru
De kist bekleed.
Ik had nog een paar oude eetkamerstoelen staan die naar de stort moesten.Daar had ik ff de skai vanaf getrokken om te proberen of dat wat was voor de bekledeing van de subkist.
Het begon opzich goed,maar hoe meer ik er aan trok en vreef hoe slechter het er uit ging zien,tot aan beschadigingen toe.
De streep is een druppel regenwater die is uitgesmeerd.
Foto540-VTF8LLTV.jpg

Foto540-4NGQQQIQ.jpg


rechts heb ik geprobeerd het skodalogo in te werken,maar door te weinig rek in het skai is dat niet goed gelukt.
Bovendien ,hoe meer ik er model in kreeg,hoe meer beschadigingen.
Met goed skai krijg je dit effect :
Foto1k0-4VR3DNNJ.jpg

Foto1k0-YBXM6ETG.jpg

Fotoos zijn van een installatie die ik jaren geleden in een astra heb gebouwd.

Al met al ziet de subkist er nu te rommelig uit naar mijn zin.Nu zal het in de kofferbak ook wel vrij snel beschadigen,want het blijft natuurlijk een daily driver,en mijn vrouw vind het sowieso al onzin dat er een subwoofer in 'haar"auto moet. Dus al gebruik ik de skai die ik normaal voor audio installaties gebruik ( haal ik bij een meubel bekleder) dat zal ie al snel onder de krassen zitten.
Skai is redelijk luchtdicht (in verhouding) en ik heb de woofer ermee afgedekt.Ik heb het wel geperforeerd,maar ik ben bang dat het erg gaat klapperen. Als dat het geval is gaat dit skai eraf en komt er het goede spul op, en komt de woofer in het zicht met een rooster ervoor.

Maar de "schroef"om de achterlichten los te maken is berijkbaar,alsmede de sigaretten aansteker en het lampje schijnt ook nog steeds,dus missie tot dusver geslaagd.
Nu het geluid nog afwachten.
 

smutzkanone

Forumguru
Vanmiddag weer verder gegaan aan het project (moest vanmorgen werken).
oude tweeter
Foto540-IIGNEKQU.jpg

Nieuwe tweeter
Foto540-UR4CXN6S.jpg

Ik heb de originele behuizing wat groter gefreesd,en met contactlijn de tweeter vastgelijmt in een hoek die redelijk met origineel overeenkomt.
Normaal doe je tweeters altijd richten,omdat hoge tonen veel richtingsgevoeliger zijn, maar ik wel hier gewoon de originele look bewaren.In elke andere situatie had ik gewoon van polyesther tweetershouders gemaakt voor op de a-stijlen.

De middenconsole en radio ff losgetrokken.
Foto360-RQQZQTEU.jpg

Foto360-MAV4JFKI.jpg

Foto360-R68VAUTU.jpg

3 torxparkers en de middensteun een beetje ontleden,en je kunt de middenconsole zo ver genoeg omhoog trekken om de kabels eronder te leggen.

De scheidingsfilters komen onder de bijrijdersstoel.Daar heb ik ook een mdf plaatje voor op maat gezaagd voor onder de bekleding.Misschien dat er in de toekomst nog een harde schijf naast komt.
Foto540-LWJYBRKI.jpg

Foto540-DFIVP3BI.jpg


Alle kabels ligger er nu.
Volgende keer gaan de deurpanelen eraf,ga ik daar de kabels heen voeren.de speakers losboren.De deuren dempen.Speaker ringen maken en de audisystems installeren.
 

smutzkanone

Forumguru
Ik ben weer iets verder.
Foto540-6NOBMTUL.jpg

Versterker aangesloten.
Foto540-RQEA8PBU.jpg

Afdekkap om erop te leggen.
Dit is een tijdelijk model.Deze kost vrij veel voetenruimte voor de achterpasagier,dus die wordt niet iets lager.
Foto540-HSJLSYOM.jpg

Scheidingsfilters aangesloten.
Plus en min kijk ik nooit naar,want dat moet je toch horen.je weet van te voren nooit wat in of uit fase staat van elkaar.
Foto540-FTFVIZVS.jpg

kapje erover.
T.z.t. eens kijken of ik wat stof kan vinden die met de vloerbedekking overeen komt.

Foto360-6XKBS6OC.jpg

Kabels de portieren in voeren.Ik heb 2 6mm gaten geboord in de stekkers,en daar de kabels doorgevoerd.niks van te zien als alles weer gemonteerd is.
Foto360-MIJTLNNZ.jpg


Ik heb in de rechterdeur de midkick gemoteerd.Op een 30mm mdf ring.deze staat nog niet in de grondlak en is ook nog niet vast genoeg op de deur gemoneerd.Het paneel moet er toch nog vanaf want de hele deur moet nog gedempt worden.maar door tijdgebrek nog niet aan toegekomen.
Ik denk nog 1 volle dag werken om de andere deur helemaal te doen incl dempen.
En dan de nodige uren om alles af te stellen.
 

smutzkanone

Forumguru
je kan maar een hobby hebben he.
vroeger moest alles zo opvallend mogelijk kwa audio.felle kleuren,dikke uitbouwen en gekke decoraties.
Dit was altijd de kofferbak in mijn subaru.
Foto550-MUCQ44DJ.jpg

Foto550-AF6RE6D6.jpg


de gatlin gun wordt aangedreven door een startmotor,die wordt geactiveerd door een drukknop in een landmijn.
Maar toen ik mijn motor serieus ben gaan tunen ( ruim 100 pk erbij,terwijl ik er al 60 meer had dan standaard), kon dit natuurlijk niet.veel te zwaar en veel te ver naar achteren.
Dus alle onzin is eruit gegaan,en de subwoofers zo ver mogelijk richting de achterbank verhuisd.

Ik heb echt hele gekke creaties gemaakt in autos,maar nu vind ik het veel mooier om een installatie te bouwen die je helemaal niet ziet en die zo min mogelijk plek in beslag neemt.
helaas wilde ik het reservewiel in de fabia houden,anders waren de subwoofer,de versterker en de filters daarheen verdwenen.
 
Geweldig! Goed bezig jij.:D
Dat plus min verhaal, dat maakt dus eigenlijk niet veel uit? Heb eigenlijk ook nooit echt verschil gehoord , ik probeer er wel op te letten .
 

smutzkanone

Forumguru
plus en min maakt wel degelijk uit.
Je moet er alleen niet van uitgaan dat plus op plus moet en min op min.
2 dezelfde speakers kunnen uit fase staan van elkaar of van de rest van de speakers.
Als je 2 identieke subwoofers naast elkaar hebt staan,en 1tje staat uit fase van de andere,is er zo goed als geen bas.
Zelfde geld voor de mid/kicks in de deuren, staat er 1 uit fase hoor je bijna niks meer beneden de 250 hz.
Het kan ook zijn dat alleen je sub uit fase staat ten opzichte van de rest van je speakers.dan kan je bass bijvoorbeeld te vroeg of juist te laat komen.
Veel versterkers vooral bedoeld voor subwoofers hebben een "faseknop", geld ook voor de betere aftermarket headunits.
Over het algemeen klopt het vaak wel als je plus en min aanhoud zoals ze zijn aangeven, maar ik experimenteer er graag mee.
Zelde als met de tweeter verzwakking of de flankstijlheid.
Je zet alle instellingen op de radio op 0 of midden, loudness uit.dan met het volume op 80 % (vervormingsgrens) ga je aan de gain van de versterker draaien tot je vervorming hoort,en dan net een tikkeltje terug.
Van te voren stel je of op de radio je high en lowpass in , of op de versteker, maar nooit op allebij.
En dan ga je wat spelen met de instellingen kwa laag en hoog
 
Ja ok . Nou ik ging vroeger naar Jet car hifi , heel fout maar het knalde wel . Later ging ik zelf exerimenteren , zelf een 12inch free air woofer op een 25ltr (speaker) kist monteren . Die knalde echt super , na zijn auto avontuur diende die als sub in huis heerlijke bass .
 

smutzkanone

Forumguru
afgelopen zaterdag morgen de linkerdeur gedaan.
MDF speakerring van 30 mm met 4 m5 waarmee je hem vast maakt.natuurlijk wel gelakt.
Foto540-HBVEXJGA.jpg


Aan de achterkant van het deurpaneel zit een randje ter hoogte van de speaker,en een kunstof haak waar die dat elastisch koort aan vas zit wat in je deurbak zit.Dit het ik allemaal weggefreesd om contact met de speaker te voorkomen.
Foto540-VVOMEFPN.jpg


De deuren gedempt met loodbitumen matten.
de matten zijn 25 cm hoog,dus heb ik ze in 2en gesneden, dan passen ze precies door het speakergat.
Stekkertjes aan de nieuwe kabels geknepen.
Foto540-XNJDXDUF.jpg


De MDF ring gemonteerd met de 4 m5 bouten,en daarna de speaker op de ring geschroeft.
Foto540-6JCGLNGS.jpg

Foto540-ATBPTJZD.jpg


Aan het afstellen ben ik nog niet toegekomen.
Ik ben ondertussen aan het zoeken naar een nieuwe headunit.
Ik wil het liefst een originele look.
Eerst wilde ik een amundsen plus (rond de 300 euro 2e hans), maar als ik daar een achteruitrij camera en usb stick ( heb geen mdi) en nog wat dingen wil aanluiten wordt het al erg duur.komt nog bij dat de kaartupdates ook duur zijn.
ik zit nu naar een zenec te kijken.Voor rond de 300 euro heb ik een(2ehanse) zenec nc
2010,maar ik lees overal wisselende verhalen hierover.
Ik denk dat ik beter wat maar uit kan geven en voor een zenec nc 2011 kan gaan.
Hoop dus om er eentje te vinden voor 400 euro of minder.
 
Bovenaan Onderaan