Audio install in een fabia 2 combi

smutzkanone

Forumguru
Als je iets doet moet je het goed doen.
nieuwe update, ik heb vandaag alle stukjes afgeknipte speakerdraad en stukjes tape en uitgeboorde popnagels met de stofzuiger opgeruimd.:tegek:

Na de amundsen valt nu ook de zenec af,en waarschijnlijk wordt het een kenwood DNX520BT.
Dat is kwa vorm gewoon vag, dus geen rechthoekig dubbeldin ding wat nooit echt mooi staat ( vind ik)
Verder garmin navigatie, ingebouwde parrot, usb aansluiting,3 rca uitgangen( met aparte sub-out en waar ik erg blij mee ben, low en higpass filters), mogelijkheid voor achteruitrijcamera etc

Ik ben altijd erg gecharmeerd geweest van het bedieningsgemak van een kenwood, al is dat de laatste 6 jaar ook minder geworden.

Ik heb geen maxi-dot,en als ie de buitentemperatuur niet aangeeft vind ik dat ook geen ramp.
 

smutzkanone

Forumguru
weer eens een updeet.

ik heb een 2e hanse kenwood dnx520vbt geworden.
Foto540-64W874IN.jpg

op zn kop,dat dan weer wel.
Garmin navigatie,ingebouwde parror handsfree, dvd, usb, achterruitrijcam aansluiting etc.
Foto540-D4ESLSCH.jpg

Achterkant.
morgen krijg ik eenquadlock naar iso adapter en een dubbel fakra naar din antenne verloop.
Dus morgen 2 rca kabels trekken naar de versterker. Nu ik een aparte sub out heb en rca uitgangen met lowpass filters ga ik niet met zon hi-low converter k*tt*n.
De remote verlengen van de zekeringkast naar de radio.
De parrot eruit halen.
Ik hoop dat de lengte van de kabel van de handsfree speaker lang genoeg is om bij dat binnenverlichtings lampje te komen. Ik heb daar een roostertje gezien waar die mooi in zou kunnen. Dat is vast wel pas te maken.
Ik heb ook een achteruitrij camera besteld uit hongkong ofzo,dus dat zal nog wel een maandje duren voor die er is.

De rechterdeur moet ook nog steeds afgemaakt worden
 

smutzkanone

Forumguru
Foto540-4P7BO7FZ.jpg

Verloop kabels vanmorgen ontvangen.
Van quadlock naar iso en van dubbel fakra naar din.

Dus meteen de auto in.
Originele radio eruit (stom,vergeten de cd van mn vrouw eruit te halen, geen ramp aangezien het een gebrande cd was met k*t muziek). Toen de parrot eruit,samen met de dubbele zekeringhouder voor de geschakelde plus van de parrot, aangezien je die niet de quadlock kan pakken.
Voorste interieur verlichting eruit (eerst lampglaasje eruit wippen,en dan 2 kruiskop parkers losdraaien)
Daar had ik dus dat roostertje gezie..
Foto540-XDHDPR74.jpg

Dat witsige wat je in de donker gat ziet ( klinkt erg smutzig) is de antenneaansluiting van de voorruit.
Foto540-FUYDUZJ6.jpg

Standaard microfoontje tussen die lipjes geklemd en alles weer terug gemonteerd.
Inmiddels getest en de verstaanbaarheid is gewoon goed.

Toen de gps antenne.
Het bovenste handschoenen kastje eruit gehaald ( 2 torx parkers)

Foto540-TTFTT3MK.jpg

en daar dat plaatje met de ontvanger erop met dubbelzijdige tape vastgezet.

Foto540-H33P63EL.jpg


Toen alle kabels kwa voeding en remote voor de versterker gemaakt.
Daarna rca kabels van de versterker naar de radio doorvoeren.Middentunnel weer los.De 3 meter kabel die je overhoud ergens netjes wegwerken (wat je niet te lomp mag doen ivm ruis, nu ik dit type bedenk ik me dat ik de motor nog niet gestart heb,en het dus goed kan dat ik dynamoruis heb)
de reden dat ik rca kabels gebruik ipv de hi-low converter die ik er al in heb gemaakt is dat ik high en lowpass filters op de radio heb ,dus kunnen de filters op de versterker op full/throug.

Radio aansluiten,en testen.heeh,hij doet het.heeh hij gaat niet uit als ik het contact uit zet.hmmmm?
Hoe zat dat ook alweer met die geschakelde plus in die quadlock? Multimeter erbij.En idd ook nu weer geen geschakelde plus te vinden ( alsof die er ineens bij gekomen zou zijn).
Dus maar weer de dubbele zekeringhouder terug plaatsen,wat stekkers aan een kabel knijpen ,en het werkt.
Verre van ideaal,want nu kun je niet de radio aanzetten zonder sleutel ( denk aan tijdens het autowassen),en doet hij het pas bij contact stand 1.
Hier vind ik nog wel iets op.
Toen die berg kabels een beetje netjes in dat dubbeldin vak proberen te stoppen,en de radio erin schroeven.
Foto540-T8NSFSJE.jpg


Conclusie tot nu toe:
-Het geluid is veeeeeel beter,zelfs onafgesteld
-het opstarten duurt veeeeel te lang ( ruim 10 seconden)
-de navigatie werkt
-de carkit werkt
-64gig usb stick werkt niet
-het skippen tussen nummers op cd gaat veel sneller nu
-het navigatie menu (garmen) is en blijft engels op de een of andere manier.
 

smutzkanone

Forumguru
Ik heb er nu een 8 gig stick in zitten die ik fat 32 heb geformateerd,en die doet het goed.
Het schijnt dat windows niet hoger dan 64 gig fat32 kan formateren,dat je daar een programma voor moet hebben.
Nou heb ik niet zo veel verstand van computers, dus ik zal het nog ff nazoeken.

Vandaag ook een mail gehad dat mn achteruitrijcamera van aliexpress ( ofzoiets) is verstuurd vanuit weet ik veel waar uit het oosten. Via chinamail ofzo, dus zal nog wel ff duren.
het is een camera geintegreerd in de kentekenplaat verlichting (zoals iedereen die heeft denk ik) met de gele tulp kabel erbij.
Op mn radio zit een kabel ,waar als er voeding op komt,hij automatisch op weergeven springt.dus die samen met de voeding van de camera op het achteruitrijlicht maken en de tulpkabel trekken.
 

smutzkanone

Forumguru
vanmiddag weer ge-hobby'd.
deze week was de achteruitrijcamera binnen gekomen van aldiexpress(ofzo)
Het is een camera die in de plaats komt van het "schakelaartje/hendeltje" waar je de achterklep mee los maakt.
Dat rubberding dat je in moet drukken is dus iets kleiner geworden,en de camera zit ernaast.
Zo heb ik geen gedoe met de kentekenplaat verlichting met verschillende kleuren lampjes of fout meldingen etc)

Foto540-BG4EGQTE.jpg


De bekleding van de achterklep losmaken (1 torx parker en de rest is losklikken)
Foto540-ZTK3SDDC.jpg

De ouwe kun je zo losklikken.Stekker los, nieuwe met camera erin klikken, en de stekker weer erin duwen.Stekker past gewoon goed.Valt me niks tegen dus.

Omdat de camera in de achterklep zit,moet de bekabeling dus eerst omhoog,dan door de tule van de andere bekabeling,en dan weer naar beneden naar de radio en de rechterachterlamp( achteruitrijlamp).
Ik wil dus nergens losse kabeltjes hebben bungelen, dus moeten er weer veel kunstof panelen los.

De tule die van de klep naar de auto gaat waar de kabels van de wissers en de kentekenplaatverlichting etc in zit bied plek voor meer kabels,maar er zitten een paar dikke stekkers in de kabels,dus het was nog heel wat werk om de kabel door de tule te krijgen.
Foto540-NGED8MUX.jpg


De voedingskabel was lang genoeg om van de camera tot net uit de hemelbekleding te komen.De tulpkabel is 5 meter,dus lang genoeg.
Ik heb dus de voedingskabel verlengd (gesoldeerd),en onder de panelen van de linkse naar de rechtse kant gevoerd.Hier heb ik de lampunit eruit gehaald en de plus en min kabel op centrale massa kabel, en op de kabel van het achteruitrijlicht gesoldeerd.

daarna de tulpkabel van achter naar voren gevoerd,onder de bekleding en de middentunnel door naar de radio.
Tulpstekker erin,en de pluskabel die in de tulpkabel zit aan de juiste kabel van de radio gestekkerd, en voila :
Foto540-7EL4AG8K.jpg


Zo gauw als je de achteruit "inschakeld zie je het beeld van de camera,en de muziek blijft gewoon storingsvrij door spelen.

Nog even een achter achtergrond erin gezet
Foto540-TJE8NKMC.jpg
 
Bovenaan Onderaan