Audio upgrade

Stoffels

Nieuw lid
Daar het een voorraad auto betrof moest ik 'genoegen nemen' met de Octavia IV BusinessLine als leasewagen. Voorheen veel autos gereden met ACC, dit wordt gelukkig eerdaags waarschijnlijk ge-retrofit. Echter stoor ik mij ook aan de audio installatie van de auto, het is zeker niets slecht maar ben gewend aan een stuk meer umpf.
https://i.ibb.co/5rctdxv/20211126-151744.jpg

In een vorige auto had ik een Audiotec Fischer Match versterker die met een Y-stekker op de bestaande radio aangesloten kon worden. Echter kan ik tot dusver geen ervaringen vinden van een Octavia 4 en een Match versterker. De importeur van Match gaf aan dat de Octavia III Facelift adapter kabel ook compatibel is met de IV, maar geeft ook aan dat ze geen ervaring hebben met de combinatie.
https://i.ibb.co/6HWfYmJ/image002.png

Kijkende naar de afbeeldingen op het internet, zie ik zo 123 geen mogelijkheid om Y-kabels aan te sluiten op de radio. Weet iemand waar de radio versterker zich bevind, ik heb deze nog niet kunnen vinden in de diverse manuals.
De achterkant van het display:
https://i.ibb.co/jhPpLn1/59.jpg

Ik heb geen aftermarket Canton systeem, wat zich normaliter in het dashboard kastje bevindt, daar zie ik wel aansluitingen:
https://i.ibb.co/Kq1B2F3/59.png

Heeft iemand ervaring met Match versterkers in de Octavia IV?

<krijg de fotos via diverse sites niet zichtbaar, vandaar maar even de directe links>
 
Laatst bewerkt:

Stoffels

Nieuw lid

Bakkertje

Forumguru
Zover ik het zo 1, 2, 3 kan vinden zou er in jouw O4 een MIB 3 unit moeten zitten (ik gok in het handschoenenkastje?)
Daar achter zitten gewoon de ISO stekkers die ook aan de bedrading van de Match versterker zit, dus dat zou in theorie gewoon moeten werken.

Maar als je verder niets aan de speaker setup gaat aanpassen lijkt het mij (behalve wat DSP foefjes en wellicht iets meer vermogen) niet zo gek veel uithalen?
Persoonlijk zou ik eerder kijken naar andere luidsprekers dan de standaard en zou ik de deuren dempen met loodbitumen.

Naar mijn idee is de eindtrap in de MIB toestellen (zelf ervaring met MIB 1 en 2) goed genoeg om te gebruiken.. ?
 

Stoffels

Nieuw lid
20211126_151646.jpg.49231abfbb62e854e6fbf21e2c4ade27.jpg

Zover ik heb kunnen herleiden behoord de MIB/versterker unit in het vakje aan de bovenzijde van het handschoenenvak te zitten. Bij Canton uitgeruste autos in ieder geval wel. Bij mij is de ruimte leeg, waar zou hij eventueel verder kunnen zitten, de manual geeft daar geen uitsluitsel over.

Het geluid is best OK, maar een subwoofer en een echte DSP kan hier nog veel meer in betekenen. Ik heb in mijn vorige auto hier zeer mooie resultaten mee weten te behalen icm een Match versterker (die ik nog heb liggen).
Wanneer ik het volume nu verder dan 2/3e opendraai, hoor je het volume inzakken wanneer er veel laag gevraagd wordt. Ik verwacht dat met het 'wegregelen' vanaf een bepaalde frequentie naar de subwoofer, dit al een beduidend strakker laag zal bewerkstellen.

Daar het een leasewagen betreft ben ik wat huiverig om bitumen te plaatsen in de deuren.
 

hemi24

Forumguru
Ik dacht dat de versterker bij auto’s met Canton meestal onder de bestuurdersstoel zit.

De unit voor de MIB3 vindt je ook niet IN het dashboardkastje, maar vlak erboven nadat je het kastje hebt uitgebouwd (7 schroeven).
 
Laatst bewerkt:

jongetje

Forumguru
Ik dacht dat de versterker bij auto’s met Canton meestal onder de bestuurdersstoel zit.
Dat kan niet altijd want bij de 1.0 etec zit de 48 naar 12 volt omvormer onder de bestuurders stoel en de batterij onder de passagiers stoel
 

mmarkvoort

Actief lid
Ik volg dit draadje even. Vind zelf ook dat het geluid wel wat meer pit kan gebruiken.
Ik heb het idee dat er in het standaard systeem wel meer zit dan dat er uit komt.

Vanaf volume net iets over de helft gebeurd er vrij weinig meer. Het systeem houdt echt in. Net of er een begrenzer op zit.

Heb zelf ook lease dus wil ook niks verbouwen, maar als er simpel wat aan te doen is zou ik dat nog wel willen proberen.
 

Berghuis

Donateur
Ik heb het idee dat er in het standaard systeem wel meer zit dan dat er uit komt.

Vanaf volume net iets over de helft gebeurd er vrij weinig meer. Het systeem houdt echt in. Net of er een begrenzer op zit.
Ik heb precies hetzelfde inderdaad. Zoals je zegt gebeurt er net over de helft niets meer en echt hard is dat nog niet eens.
 

Arnie

Actief lid
Ik ga dit ook even volgen… Mijn aanstaande plug-in RS Combi is ook een voorraad model en zonder Canton upgrade.
Deze upgrade heb ik drie jaar terug met de Superb heel bewust meegenomen dus ik ben erg benieuwd hoe het standaard systeem gaat bevallen.

In de Superb heb ik de bas setting redelijk minimaal staan aangezien ik niet een liefhebber ben van een “in your face” bas signatuur maar een subtiele basis wel kan waarderen. Ik hoop dus dat ik met de originele audio tevreden ga zijn wat betreft het geluid en de soundstage. Anders wellicht toch ergens kijken of er met een simpele ingreep verbetering te krijgen is.
 
Laatst bewerkt:

mmarkvoort

Actief lid
Ik ben het met je eens dat het wel goed klinkt.
Maar het mist gewoon wat power. Soms wil je wel eens even een tikkie harder, maar dat gaat dan dus niet.
 

Arnie

Actief lid
Eens… vooralsnog geen reden voor mij om er aan te gaan sleutelen maar wellicht kan ik hier een beter oordeel over vellen na een paar weken. Ik ben al wel blij dat men in de Octavia 4 ook al een knap basis systeem neerzet. Ik denk dat dit voor veel mensen gewoon zal worden gezien als “erg goed”. Heb in het verleden wel eens in auto’s gereden waar ik na een paar minuten al gefrustreerd was door het geluid… Dat is hier zeker niet het geval.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mmarkvoort

Actief lid
Dat ben ik zeker met je eens. Het klinkt absoluut lekker.
Alleen het volume gaat me soms niet hoog genoeg.
Het lijkt gewoon begrenst. Zou mooi zijn als je dat kon uitschakelen.
 

xplain

Forumguru
Merk toch ook wat verschil tov mijn vorige Superb bij luide meer gelaagde metal muziek die ik vaak luister als ik alleen in de auto zit. De superb kon daar beter mee om en lijkt idd wel begrensd. Ben ineens dus wel geïnteresseerd in deze simpele oplossing. Zal zo'n Match versterker dat altijd oplossen? Ook al kies je niet voor de subwoofer?
 

Bakkertje

Forumguru
@xplain ja een betere versterker gaat altijd helpen, die heeft ook meer controle over de luidsprekers en hebben wat meer reserves. Dit hoeft niet perse een match te zijn, je zou ook prima uit de voeten kunnen met een versterker met high input, alleen heb je dan geen DSP functionaliteit zoals de Match dat heeft.

Niet jouw genre wellicht, maar als je hradcore vibes van dune speelt met het stukje met de aanhoudende lage tonen dan vallen de mindere versterkers vaak door de mand.
Het wordt dan heel erg rommelig, simpelweg omdat ze niet voldoende controle hebben over de luidsprekers.
 

xplain

Forumguru
Die van Match lijkt zo wel dé referentie te zijn. Kan dat ook zonder subwoofer een meerwaarde zijn?

/edit
Antwoord gevonden op hun FAQ:

5. Do I have to connect a subwoofer to the MATCH Plug & Play amplifiers?

No, not at all, it can work without a subwoofer, but, please be aware that when you use one of our car-specific setups for the amplifier, the bass will be weaker than with the original system. This is because we relieve the original speakers of the low frequencies and pass them to the subwoofer channels.

Eerst eens proberen zonder dan om de ruimte in de koffer te behouden. Vloek nu al soms op de kleinere koffer, komende van een Superb zonder batterijen
 
Laatst bewerkt:

xplain

Forumguru
Wetende dat er geen plaats is voor een subwoofer, kies ik dan best voor het topmodel Match UP 10DSP of zal maatje kleiner volstaan?
 
Bovenaan Onderaan