Auto in de noodloop - turbo wel/niet vervangen?

dag Allemaal,

Ik ben nieuw hier.
Ben Lex kom uit het oosten van het land.
Heb sinds 4 weken een Octavia combi van 2005 2.0tdi dsg
Auto heb ik gekocht particulier en op de terug weg naar huis vloog de auto in de noodloop. Wanneer ik de auto opnieuw start is het over. Verder gaat er ook geen lampje branden.
Nu is mijn vraag is de turbo kapot of wat anders (turbodruksensor, of slagen)
Hoe kun je meten?
Geeft het uitleesprogramma aan of de sensor kapot is of de turbo? of moet je dit meten?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Heb al wel geïnformeerd wat het gaat kosten om de turbo te vervangen maar hier werd ik niet vrolijk van. Rond de 1500euro.

Graag hoor ik van jullie
 

Yank

Banned
DrukSensor eens goed schoonmaken kan een uitkomst bieden. Heb hetzelfde ooit eens mee mogen maken bij een Duitse wagen.
 

Racer-X

Actief lid
Heb ik de laatste tijd ook een paar keer gehad. Erg vervelend maar na een reset is alles weer normaal.
Ik heb er nog niet naar laten kijken door de dealer.
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier.
Kapotte slangen moet je kunnen horen. Als de auto opnieuw loopt heb je dan weer voldoende vermogen? En blijft dit vermogen dan beschikbaar of vliegt de auto weer in noodloop?
Wellicht een keer uitlezen met VCDS?
 
Welkom hier.
Kapotte slangen moet je kunnen horen. Als de auto opnieuw loopt heb je dan weer voldoende vermogen? En blijft dit vermogen dan beschikbaar of vliegt de auto weer in noodloop?
Wellicht een keer uitlezen met VCDS?


vermogen is weer beschikbaar, de ene keer blijf het goed gaan wanneer je de auto goed gebruikt en de andere keer vliegt hij weer in de noodloop echter is dit vaak pas zo rond de 80 kilometer per uur.
geeft vcds een duidelijk verhaal waar je het uit kan halen via ander programma geeft hij foutcode p0234
 

Zwapp

Forumguru
Volgens de site van gerritspeek is het een sensor of mechanische defect maar aangezien het na een kleine reset weer goed is zou ik eens naar de sensor kijken, schoonmaken of eventueel wisselen. Succes

@togtog
Je was me net voor hahaha maar jou link is mooi uitgebreid!
 

Michelv.

Forumguru
Met VCDS kan je hem rijdend uitlezen(loggen) waarbij je diverse parameters kunt opvragen, Turbo hoeft niet kapot te zijn, die ploft vaak in 1x met een grote plof, waarschijnlijk is het probleem dat de variabele schoepen van de turbo niet meer zo variabel zijn(schoepen verstelling vast gekoekt door roet).

Turbo vervangen is idd zo'n 1500 als er gebruikt gemaakt wordt van een fabrieks nieuwe, met een gereviseerde is het goedkoper maar dit wordt door meerdere specialisten niet aangeraden.

Vaak wordt het probleem verholpen door het reinigen van de turbo, dit kost afhankelijk van de gene die het doet tussen de 250 en 450 euro. Je kunt hiervoor terecht bij JB autotechniek in Dieverbrug of Vagtechniek in Nuenen, die kunnen overigens ook prima beoordelen wat er daadwerkelijk aan de hand is.
 

Cordoba

Forumguru
:stop: Waarom zou er iets mis zijn met de turbo, of met de druksensor? Dat lijkt me wel heeeeel erg voorbarig, er zijn heel wat redenen waarom een auto in noodloop kan schieten, en de turbo is daar niet de meest voorkomende oorzaak van.

Overigens áls het de turbo is, kan een grondige reinigings beurt (en het volledig demonteren van de turbo) soms al voldoende zijn. Vooral turbo's met schoepverstelling die nooit eens flink belast worden, kunnen aardig vervuilen, waardoor de schoepverstelling vast gaat zitten.

Gewoon beginnen met uitlezen, en kijken wat voor foutcode je krijgt. Dan zaken controleren om oorzaken uit te sluiten, en zo de oorzaak te vinden.

Ik zie dat Michelv. al in dezelfde richting denkt, en de adressen die hij noemt zijn inderdaad ok.
 
ik heb de auto laten uitlezen hierin kwam de code p0234 naar voren. Ben bij Hans sloot in Lochem geweest die gaven gelijk aan dat de turbo kapot was. Echter heb ik er toch een raar gevoel bij. Dit omdat de turbo in de 4weken dat ik hem heb niet extreem rookt of raar loopt onregelmatig of iets.
Ik heb het gevoel dat de turbo nog wel oke is maar ik weet zelf niet wat het wel kan zijn en hoe en waar ik dit kan meten.

Verder adviseerde ze om de turbo te vervangen en niet te reinigen.

Vind het allemaal erg lastig aangezien ik er weinig tot geen verstand van heb en afhankelijk ben van een ander
 

Michelv.

Forumguru
Normaal gesproken doen er niet veel garage's aan reinigen van een turbo, die doen gelijk een nieuwe te monteren.
Weet niet waar je vandaan komt, ik zou als ik jouw was een afspraak maken met JB autoservice in Dieverbrug, die verkoopt iig geen onzin. Dit is waarschijnlijk een van de betrouwbaarste bedrijven om je TDI naar toe te brengen, PON brengt hier zelfs auto's met problemen naar toe waar ze zelf niet uit komen.

ps;

als je toch in Lochem was had je misschien Mark van JD er even naar moeten laten kijken.
 
Die hans sloot komt van JD af en had op meerdere forums gelezen dat deze betrouwbaar is vandaar mijn keuze. ik kom zelf uit de buurt van Lochem vandaar. Had niet veel zin om heel het land door te rijden:)
 

Cordoba

Forumguru
Van deze auto, is de turbo ook schoongemaakt door Vagtechniek, en de auto heeft daarna nog zeker 50.000 km gereden op de oorspronkelijke turbo (is toen ingeruild, en weet dus niet hoeveel km's ie daarna nog heeft gereden)
Dit geeft een beetje een beeld van de kwaliteit die ultrasoon reinigen van de losse onderdelen door een professioneel bedrijf, en de levensduur daarna.

@flexuss: Dieverbrug is toch niet zover weg (JB autoservice) en voor een 1000 euro besparing lijkt het me toch wel de moeite waard.
 
en reinigen met forte dan, iemand hier ervaringen mee of is dit allemaal onzin. Lees daar namelijk ook veel over via google
 

Michelv.

Forumguru
Nee, schoonmaken is helemaal uit elkaar halen en dan schoonmaken (ultrasoon) en dan weer in elkaar zetten, dit is volgens mij het enige wat werkt.
 

Cordoba

Forumguru
forte is volgens mij voor brandstofsysteem, niet voor een turbo die vast zit door aangekoekte halfverbrande dieseil (lang leve de EGR).
 

Cordoba

Forumguru
Foto's van een turbo die door Vagtechniek is schoongemaakt, vóór en ná hoef ik er denk ik niet bij te zetten:
2hhq814.jpg
o72440.jpg
1z6xjj9.jpg
29cqv4h.jpg
2r5exyw.jpg
 

rudolfi

Forumguru
Probeer anders autodiagnose.eu even, is een collega van me en die doet ook de auto's waar de dealers en garagebedrijven niet uit komen en komt op locatie
 

Octavia32

Forumguru
ALs het over Turbo vervangen gaat kun je het beste naar JB in Dieverbrug ben ik ook heen geweest heb gelijk de EGR laten afdoppen en wegschrijven tevens een JD Chip laten plaatsen daar.
Ik reed daar graag naartoe scheelde een boel.
Voor de Duidelijkheid ik woon in Renkum heb de auto bij Vruggink (Beste dealer van het jaar 2008, 2010, 2011, 2012 en 2013)in Halle in Onderhoud en ga voor grote reparaties naar JB in Dieverbrug.
 
Bovenaan Onderaan