Auto in de noodloop - turbo wel/niet vervangen?

ALs het over Turbo vervangen gaat kun je het beste naar JB in Dieverbrug ben ik ook heen geweest heb gelijk de EGR laten afdoppen en wegschrijven tevens een JD Chip laten plaatsen daar.
Ik reed daar graag naartoe scheelde een boel.
Voor de Duidelijkheid ik woon in Renkum heb de auto bij Vruggink (Beste dealer van het jaar 2008, 2010, 2011, 2012 en 2013)in Halle in Onderhoud en ga voor grote reparaties naar JB in Dieverbrug.


Wat heeft dat allemaal gekost dan als ik vragen mag?
 

passatboy

Forumguru
die turbo zag er helemaal niet vuil uit op de foto's , google maar eens naar dirty turbo dan zie je pas vuile turbo's meestal ligt de fout aan een defecte vacuum klep , er zitter er maar liefst 3 in dat systeem van de 2.0tdi
ik heb al de meest gekke dingen mee gemaakt met noodloop toestanden , darmen los of kapot , vacuum klepen stuk , lek in het vacuum bediening van het egr systeem , de pot op de turbo zelf kapot , de vacuum controller kapot , das die grote blok waar al die vacuum darmen vertrekken , een turbo gaat niet snel kapot , en als ie kapot gaat dan hoor je het wel en merk je het wel door een hoop rook , er word veel te snel turbo's vervangen
en onnodig mensen op kosten gejaagd
een goede rijdende log bied al uitkomst , kijk een wat de wagen vraagt aan turbo druk en kijk dan eens hoe dat de turbo volgt ,
kun je de noodloop uitlokken door iets te doen of op een bepaalde manier te rijden
 
als ik hem op zijn staart trap dan valt die wel eens in de noodloop.
vaak zo rond en boven de 80 kilometer per uur. het maakt niet uit of het blok koud of warm is.
ze hebben hem tijdens het rijden uitgelezen, hierin kwam naar voren dat de turbo te veel druk gaf. Ze gaven aan dat dit te maken had met het variabele stuk in de turbo die open blijft staan. Ik heb er zelf geen verstand van.
 

passatboy

Forumguru
wel als ze weten dat het variabel stuk open blijft staan waarom maken ze dan niet zuiver in plaats van een nieuwe turbo te steken , die variabele schubben zijn diegene die je op de foto ziet , als die vast blijven zitten dan geeft de turbo teveel druk , dan is je turbo dus ver van stuk , gewoon vuil , maar toch heb ik mijn bedenkingen hierbij , ik zou het eerder zoeken in een vacuum probleem , is sneller geprobeerd en pak goedkoper , turbo openen daarna kan nog altijd , die vacuum kleppen kan men uittesten door ze af te koppelen en door te verbinden , ok dan krijgt men een foutmelding in dash maar als noodloop dan uitblijft dan heb je de verantwoordelijke gevonden , of ze gewoon allemaal even te swappen voor andere , de meeste diesel specialisten hebben die op voorraad voor te testen , ik sluit altijd eerst dat allemaal uit en dan pas turbo , zelfs een slechte luchtmassa meter kan noodloop triggeren
 

Cordoba

Forumguru
Als de schoepen van de turbo in een bepaalde stand vast blijven staan, of een bepaald deel van de verstelling niet kunnen gebruiken, is het niet zo dat de turbo teveel of te weinig druk levert. De clou is namelijk dat de juiste hoek voor de schoepen afhankelijk is van het toerental van de turbo in combinatie met de hoeveelheid lucht die er doorheen gaat. Als die hoek niet klopt, werkt de turbo niet, of minder, met vrijwel altijd als gevolg dat de statische druk te hoog wordt, de dynamische druk te laag, alles bloedheet wordt door dat het niet effecient werkt, vanwege loslating, wervels enz. door de verkeerde hoek. Het is precies hetzelfde principe als een vliegtuig dat vliegt, dat kan ook niet met fietssnelheid landen, als ie dat probeert valt ie als een baksteen uit de lucht.
 

Octavia32

Forumguru
Wat heeft dat allemaal gekost dan als ik vragen mag?

Ik geloof alles bij elkaar €1500 maar pin me daar niet precies op vast. Maar goed er is een compleet nieuwe turbo in gegaan de JD chip is ook niet goedkoop en de EGR afgedopt en weggeschreven, warme start opgelost.Dus alles los van elkaar was natuurlijk veel duurder.

En de service is gewoon perfect Jos neemt alle tijd voor je en denkt met je mee voor een passende oplossing, hij is niet het persoon dat je de hoofdprijs laat betalen als dat niet nodig is.
Ik zal dit uitleggen.
Toen ik mijn auto kocht stond er 152000 op de teller en bij mijn proefrit hoorde ik een fluit die kwam van de turbo.De verkoper wou hem niet vervangen en zij dat dit niet nodig was. Omdat ik op diverse fora's had gelezen over kapotte turbo's en de schade die dit kan aanrichten heb ik toch besloten om de turbo geheel te vervangen Jos zij dat dit wel vaker voorkwam dit gefluit.Een half jaar nadat alles vervangen was en getuned begon hij weer te fluiten en ik moet zeggen ik rijd er nog steeds mee inmiddels al 236000 km stand zonder problemen.
 

passatboy

Forumguru
beste cordoba , als ik zo je uitleg volg dan moet je wel een bekwaam man zijn op gebied van automechanica , wat zou jij nu allemaal eerst doen alvorens de turbo er af te vijzen , als je zo op de uitleg verder moet gaan van het noodloop verhaal
 

Cordoba

Forumguru
Sorry Passatboy, ik kom uit een andere tak van sport, waar turbo's wat ingewikkelder zijn, en al veel langer gemeengoed zijn. Ook andere zaken als verlijmde ruiten hebben zitten daar ondertussen op het 50-jarig jubileum. (met andere woorden, de auto-industrie loopt nogal achter in de techniek)

Het probleem is, dat je geen goede meetwaardes(drukken/toerentallen) hebt bij het turboverhaal. Het beste wat je kunt doen, is óf checken of er geen lekkende slangen, problemen met waste-gates, vacuumslangen enz. zijn, óf een rijdende log maken met de juiste groepen. Met zo'n rijdende log, krijg je inzicht in het verloop van bijvoorbeeld de turbodruk met het toerental, als je zaken als turbodruk, brandstofdruk, koppel e.d. uitzet tegen het toerental, kun je vaak al aardig bepalen waar het probleem zit. Ik ben geen expert op het gebied van het maken van een log (ik moet het daar hebben van logisch nadenken), maar wel op het gebied van aerodynamica, en dat is ook de reden dat ik het simpele verhaal over te hoge turbodruk corrigeerde.
 
een idee wie dat hier in het oosten kan doen?
Allemaal heel leuk en aardig maar het lost mijn probleem nog niet op:cry:
 

Joske

Forumguru
Sorry Passatboy, ik kom uit een andere tak van sport, waar turbo's wat ingewikkelder zijn, en al veel langer gemeengoed zijn. Ook andere zaken als verlijmde ruiten hebben zitten daar ondertussen op het 50-jarig jubileum. (met andere woorden, de auto-industrie loopt nogal achter in de techniek)

Het probleem is, dat je geen goede meetwaardes(drukken/toerentallen) hebt bij het turboverhaal. Het beste wat je kunt doen, is óf checken of er geen lekkende slangen, problemen met waste-gates, vacuumslangen enz. zijn, óf een rijdende log maken met de juiste groepen. Met zo'n rijdende log, krijg je inzicht in het verloop van bijvoorbeeld de turbodruk met het toerental, als je zaken als turbodruk, brandstofdruk, koppel e.d. uitzet tegen het toerental, kun je vaak al aardig bepalen waar het probleem zit. Ik ben geen expert op het gebied van het maken van een log (ik moet het daar hebben van logisch nadenken), maar wel op het gebied van aerodynamica, en dat is ook de reden dat ik het simpele verhaal over te hoge turbodruk corrigeerde.

Een vliegtuig-mechanieker dus ;)
 
Bovenaan Onderaan