Sorry Passatboy, ik kom uit een andere tak van sport, waar turbo's wat ingewikkelder zijn, en al veel langer gemeengoed zijn. Ook andere zaken als verlijmde ruiten hebben zitten daar ondertussen op het 50-jarig jubileum. (met andere woorden, de auto-industrie loopt nogal achter in de techniek)
Het probleem is, dat je geen goede meetwaardes(drukken/toerentallen) hebt bij het turboverhaal. Het beste wat je kunt doen, is óf checken of er geen lekkende slangen, problemen met waste-gates, vacuumslangen enz. zijn, óf een rijdende log maken met de juiste groepen. Met zo'n rijdende log, krijg je inzicht in het verloop van bijvoorbeeld de turbodruk met het toerental, als je zaken als turbodruk, brandstofdruk, koppel e.d. uitzet tegen het toerental, kun je vaak al aardig bepalen waar het probleem zit. Ik ben geen expert op het gebied van het maken van een log (ik moet het daar hebben van logisch nadenken), maar wel op het gebied van aerodynamica, en dat is ook de reden dat ik het simpele verhaal over te hoge turbodruk corrigeerde.