Auto in noodloop !

Joske

Forumguru
ik begrijp je stelling niet helemaal goed, maar in ieder geval, een defecte luchtmassameter kan een noodloop veroorzaken. Maar dan zou je ook een andere foutcode gekregen hebben bij het uitlezen. P1300 als ik het mij nog goed herinner van een ander topic.
 

chris01

Senior Member
omdat de garage de lmm verdenkt van de noodloop met code p0234.
en heb hier en daar gelezen dat een slecht of niet werkende lmm geen noodloop veroorzaakt.
vandaar.
 

Joske

Forumguru
Dat laatste klopt, een nog deels werkende lmm moet je specifiek gaan testen mbhv vcds, die genereert geen foutcodes. Een uitgetrokken of echt kapotte lmm wèl.
 

chris01

Senior Member
dus met een kapotte lmm gaat hij in noodloop , maar dat zou hij dus dan meteen weer moeten doen.
of niet ?
 

Joske

Forumguru
daarom niet.. zoals ik al zei: een defecte lmm "kan" een noodloop veroorzaken

kenmerken van een defecte lmm:

-Minder vermogen (hoeft niet altijd merkbaar te zijn)
-Lagere topsnelheid
-Meer brandstofverbruik
-Meer roetuitstoot (dieselmotor)
-Motor komt slecht op toeren bij bijvoorbeeld vollast

dit heb ik van Marco zijn website gehaald (nuttige site trouwens): http://www.marcovw.nl/
 

Cordoba

Forumguru
Een LMM kan soms kuren hebben en soms dagenlang, of zelfs wekenlang gewoon goed werken, maar zal steeds vaker noodloop of totale uitval van de motor veroorzaken. Dit is in dit geval echter helemaal niet van belang: bij auto's van 15-20 jaar terug had je bij een kapotte LMM helemaal geen foutmelding en bij de iets modernere auto's heb je dan een hele andere foutcode.

Kortom een LMM kán wel deze verschijnselen veroorzaken, maar dat genereert wel een andere foutcode: conclusie het is niet de LMM.

De schoepverstelling van de turbo zit hoogstwaarschijnlijk vast, en dat betekent ook dat ie bij een bepaald toerental goed staat en dus goed zijn werk doet, en bij andere toerentallen niet.

Belangrijkste oorzaken van vast zittende (vervuilde) turboschoepverstelling:
- rijden van relatief veel korte stukjes (vooral voor een diesel)
- voorzichtige rijstijl, met eigenlijk nooit eens een keer de (warme) motor toeren laten maken.

Bij schoongemaakte turbo kun je herhaling voorkomen door:
- regelmatig ook lange ritten te maken (meer dan 100 km enkele reis)
- af en toe als de motor goed warm is, de motor wat meer toeren laten draaien. Dit hoeft niet persé door als een coureur je door het verkeer te begeven, maar kan ook door bijvoorbeeld op een stuk snelweg of buitenweg, gewoon een lagere versnelling te kiezen.

@Joske heb je onderaan de link in je post het regeltje gezien:
Adviezen: Lucas
Ik durf te wedden dat, dat Lucas van Vagtechniek is.
 

chris01

Senior Member
ik zal morgen eens in overleg gaan met wat we gaan doen, word mij zelfs nu duidelijker !:D
 

Cordoba

Forumguru
@Joske Ik weet dat Vagtechniek ook de site van Gerrit Speek sponsort, of in elk geval heeft gesponsord, dus dat maakt het ook extra waarschijnlijk.
 
Bovenaan Onderaan