Een LMM kan soms kuren hebben en soms dagenlang, of zelfs wekenlang gewoon goed werken, maar zal steeds vaker noodloop of totale uitval van de motor veroorzaken. Dit is in dit geval echter helemaal niet van belang: bij auto's van 15-20 jaar terug had je bij een kapotte LMM helemaal geen foutmelding en bij de iets modernere auto's heb je dan een hele andere foutcode.
Kortom een LMM kán wel deze verschijnselen veroorzaken, maar dat genereert wel een andere foutcode: conclusie het is niet de LMM.
De schoepverstelling van de turbo zit hoogstwaarschijnlijk vast, en dat betekent ook dat ie bij een bepaald toerental goed staat en dus goed zijn werk doet, en bij andere toerentallen niet.
Belangrijkste oorzaken van vast zittende (vervuilde) turboschoepverstelling:
- rijden van relatief veel korte stukjes (vooral voor een diesel)
- voorzichtige rijstijl, met eigenlijk nooit eens een keer de (warme) motor toeren laten maken.
Bij schoongemaakte turbo kun je herhaling voorkomen door:
- regelmatig ook lange ritten te maken (meer dan 100 km enkele reis)
- af en toe als de motor goed warm is, de motor wat meer toeren laten draaien. Dit hoeft niet persé door als een coureur je door het verkeer te begeven, maar kan ook door bijvoorbeeld op een stuk snelweg of buitenweg, gewoon een lagere versnelling te kiezen.
@
Joske heb je onderaan de link in je post het regeltje gezien:
Ik durf te wedden dat, dat Lucas van Vagtechniek is.