Auto kraakt als een oud wijf.

chris01

Senior Member
onze octaaf piept en kraakt nogal als je over vluchtheuvels en zo rijdt. heb alle rubbers al eens ingespoten met vaseline maar komt toch snel weer terug. vorig jaar hebben we voor nieuwe schokbrekers laten plaatsen, dus deze zullen het niet zijn.( heeft er langer last van ).
hebben jullie enig idee ?
 

Spierings

Forumguru
Waarschijnlijk gewoon de draagarmrubbers..
Als je even wacht en de temperatuur omhoog gaat zal deze het waarschijnlijk niet meer doen...
 

Neptukker

Forumguru
IK hen een idee: geef aan om welk model(jaar) het specifiek gaat want de Octavia gaat al een tijdje mee .......
 

chris01

Senior Member
hij is van 2006 combi 1z5 1.9 tdi 248000 km op de teller.
zijn de draagarm rubbers een beetje makkelijk te vervangen ?
 

Spierings

Forumguru
Het is maar net hoe handig je bent en of je een goede pers hebt.. uitlijnen is dan ook aanbevolen..

Achterste zijn zo te wisselen en voorste moet je persen..
 

Spierings

Forumguru
Dan is het gewoon een kwestie van draagarmrubbers demonteren. Achterste rubber (blokken) wisselen en de voorste persen..

Als je het nog niet veel gedaan hebt zou ik een extra rubber voor de voorzijde bijhalen omdat ze erg strak zitten.. het nieuwe rubber goed in het bandenvet of een beetje wasmiddel zetten zodat deze er goed en soepel in glijden.. vaak moet je ze iets verder persen en dan een stukje terug zodat de rubber randjes goed zitten...
 

chris01

Senior Member
moet je dan het draagarmlager ook helemaal compleet vervangen , of pers je hier een nieuw rubber in ?
 

Spierings

Forumguru
Die blokken aan de achterzijde zijn gewoon compleet, wel even aantekeningen waar ze precies zitten want deze schuiven op hun plek..
 

chris01

Senior Member
maar bij de voorzijde, moet je deze in zijn geheel vervangen of heb je hier een los rubber voor ?
bedoel het aluminium blok met rubber er in.
 

Spierings

Forumguru
Dat aluminium blok met rubber vervang je compleet.. en er zit voor nog een kleiner rubber in de draagarmrubbers en deze vervang je los, daarom moet je persen..
 

Spierings

Forumguru
Gewoon een goed a-merk kiezen. Je hebt 3 opties.

Rubbers bij dealer halen.

Als je advies wilt kwa merk moet je bij een goede automaterialen zaak gaan. Weet je ook 100% zeker dat je de juiste onderdelen hebt.

Indien je goedkoper uit wilt zijn moet je online bestellen en mag je zelf uitzoeken wat degelijk is en/of de maten van de rubbers goed zijn. Soms staan er heel wat rubbers door elkaar heen en is het soms niet duidelijk.. Dan is het vervelend dat het niet klopt als er alles onderuit is..
 

Maggy

Forumguru
En dan heb je ook nog Lemforder(ooit gelezen dat dat eerste montage zou zijn), en Delphi(= Ap-Lockheed).
Soms weet je idd niet wat je moet kiezen. Persoonlijk zou ik geen febi monteren....slechte ervaringen mee gehad, met Delphi juist weer goede.

(Laatst een multiriemspanner vervangen aan de auto, gekozen voor die van skf: oud en nieuw naast elkaar gelegd en wat blijkt; dezelfde gietvorm is gebruikt voor zowel het originele vag onderdeel als voor de skf. Alleen bij het skf onderdeel waren het vw/audi logo en nummer, zichtbaar-) weggefreesd!)
 

Spierings

Forumguru
Pak zelf meestal orgineel, trw of febi kwa onderstelrubbers. Nooit geen problemen mee gehad.

Delphi ook wel eens tegen gekomen, maar geen super bekende volgens mij. Andere twee ken ik helemaal niet.

Natuurlijk hangt de eerste montage ook sterk van de fabrikant af, een Japanner heeft er vaak hele andere merken onder..
 
Bovenaan Onderaan