Dag allemaal,
Wij hebben een motorstoring gehad in onze Golf Variant uit 2001, 2.0 B 85 kW. Auto hield in bij koude motor (1e 10 minuten) en stottert. Gele lampje op instrum.paneel ging *knipperen*. Probleem aanwezig zelfs bij heeeeel rustig optrekken. Cylinderoverslag vlg. het storingsgeheugen. Problemen enkel bij koude motor... Na 10 minuten was het steeds over en rijdt de auto als vanouds. Geen getril, geen gestotter, ruim vermogen (echt flink doorgetrokken in 2 en 3).
Al gecheckt bij dealer:
- 1 bougie (cyl 1) vervangen (hielp niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- bougiekabels vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- lucht temp.meter vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend ging lampje *permanent* branden en liep de auto nog veel slechter).
Weer naar dealer:
- compressieverlies geconstateerd (cyl.1 goed, cyls.2+3 30%, cyl.4 slecht: nihil)
Dealer zegt nu: compressie is heel slecht, oorzaak meestal in blok, dus "waarschijnlijk een nieuwe motor nodig". "Of: kop eraf halen en hopen dat het een zuigerveer is".
Maar:
- Sinds de volgende dag (nu al 4 dagen geleden) rijdt de auto weer als 'n zonnetje, ook bij koude start.
- Geen lampjes meer gezien.
- Geen excessief brandstofverbruik
- dealer zegt desondanks dat de problemen zeker weer terug zullen komen en blijft erbij dat het probleem in het blok zit.
- En zegt: "doorrijden onverstandig: kan elk moment weer fout gaan en *zal* ook snel weer fout gaan". Baseert dit op de slechte compressie.
Dilemma:
- Wij voelen ons niet op ons gemak in deze auto (bedrijfszekerheid)
- Maar: waarom je motor uitelkaar laten halen als deze goed rijdt?
Mijn overwegingen (let op ik ben een leek):
- Als compressie permanent nul zou zijn op cylinder 4 dan zou de auto nu toch continu op 3 cylinders lopen? En dat doet hij echt niet.
- Dus compressieverlies soms wel / meestal niet en nu helemaal niet meer.
Nog gevonden door een kennis in dit forum:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=7783
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8793
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6031
Mogelijke oorzaken, met dank aan de discussie van Salvolin:
1. Bobine
2. Bougie (onwaarschijnlijk)
3. Bougiekabels (al vervangen)
4. Luchtmassa meter
5. Carter ventilatie ???
6. Defecte injectiemotor
7. Verstopping midden- en achterdemper
En op problemcar: "is het een fsi dan kan de inlaatregelklep wel eens verkeerd zitten dan krijg je ook compressie verlies zo lijkt het alleen blijft de klep open staan en loopt hij niet goed"
Ik heb geen fsi, maar zo te zien kan een defectie/verkeerd ingestelde klep ook zorgen voor compressieverlies. Klep afstellen is minder ingrijpend dan kop eraf.....
Nou ja wel even genoeg info zo lijkt me. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet Selwin
Wij hebben een motorstoring gehad in onze Golf Variant uit 2001, 2.0 B 85 kW. Auto hield in bij koude motor (1e 10 minuten) en stottert. Gele lampje op instrum.paneel ging *knipperen*. Probleem aanwezig zelfs bij heeeeel rustig optrekken. Cylinderoverslag vlg. het storingsgeheugen. Problemen enkel bij koude motor... Na 10 minuten was het steeds over en rijdt de auto als vanouds. Geen getril, geen gestotter, ruim vermogen (echt flink doorgetrokken in 2 en 3).
Al gecheckt bij dealer:
- 1 bougie (cyl 1) vervangen (hielp niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- bougiekabels vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- lucht temp.meter vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend ging lampje *permanent* branden en liep de auto nog veel slechter).
Weer naar dealer:
- compressieverlies geconstateerd (cyl.1 goed, cyls.2+3 30%, cyl.4 slecht: nihil)
Dealer zegt nu: compressie is heel slecht, oorzaak meestal in blok, dus "waarschijnlijk een nieuwe motor nodig". "Of: kop eraf halen en hopen dat het een zuigerveer is".
Maar:
- Sinds de volgende dag (nu al 4 dagen geleden) rijdt de auto weer als 'n zonnetje, ook bij koude start.
- Geen lampjes meer gezien.
- Geen excessief brandstofverbruik
- dealer zegt desondanks dat de problemen zeker weer terug zullen komen en blijft erbij dat het probleem in het blok zit.
- En zegt: "doorrijden onverstandig: kan elk moment weer fout gaan en *zal* ook snel weer fout gaan". Baseert dit op de slechte compressie.
Dilemma:
- Wij voelen ons niet op ons gemak in deze auto (bedrijfszekerheid)
- Maar: waarom je motor uitelkaar laten halen als deze goed rijdt?
Mijn overwegingen (let op ik ben een leek):
- Als compressie permanent nul zou zijn op cylinder 4 dan zou de auto nu toch continu op 3 cylinders lopen? En dat doet hij echt niet.
- Dus compressieverlies soms wel / meestal niet en nu helemaal niet meer.
Nog gevonden door een kennis in dit forum:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=7783
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8793
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6031
Mogelijke oorzaken, met dank aan de discussie van Salvolin:
1. Bobine
2. Bougie (onwaarschijnlijk)
3. Bougiekabels (al vervangen)
4. Luchtmassa meter
5. Carter ventilatie ???
6. Defecte injectiemotor
7. Verstopping midden- en achterdemper
En op problemcar: "is het een fsi dan kan de inlaatregelklep wel eens verkeerd zitten dan krijg je ook compressie verlies zo lijkt het alleen blijft de klep open staan en loopt hij niet goed"
Ik heb geen fsi, maar zo te zien kan een defectie/verkeerd ingestelde klep ook zorgen voor compressieverlies. Klep afstellen is minder ingrijpend dan kop eraf.....
Nou ja wel even genoeg info zo lijkt me. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet Selwin