Ik wil hier ook nog wel wat over zeggen. Een tijd terug had ik m'n kaalgesleten Continental SportContact banden laten vervangen door Goodyear Eagle F1 Assymetric 2 banden. Vanaf dat moment had ik er enorm veel last van dat m'n auto bij gas géven naar links stuurde en bij gas loslaten naar rechts ging. Ik kon de auto werkelijk met het gaspedaal besturen (O2 RS JD tuning 245PK/350NM). Ook met cruisecontrol aan is dit vermoeiend, want je bent steeds aan het corrigeren voor subtiele veranderingen in de hoeveelheid gas die wordt gegeven.
Mee naar dealer geweest, uitgelijnd banden, opnieuw gebalanceerd, voor/achter omgewisseld, zelfs nog iets in de ophanging vervangen wat een beetje versleten zou zijn maar al leek het ietsje beter te zijn (misschien wishful thinking) het probleem bleef irritant aanwezig. Er werden oorzaken als torque-steer en dergelijken voorgeschoteld, maar waarom had ik dat dan nooit met m'n Conti's ? Voor de duidelijkheid: de banden waren correct gemonteerd.
Al met al: lekker gegumd zodat er snel andere banden onder konden en 10K km later weer voor de SportContact 5 gekozen. Resultaat --> iedere vorm van richtingsverandering door gasgeven of loslaten was compleet verdwenen. Onlangs weer een setje SportContact 5 eronder laten zeggen en gelukkig wederom geen enkel probleem ondervonden.
Ik weet niet hoe het komt, maar ik hou het er maar op dat de Goodyears een wat mindere goede match waren met mijn auto, terwijl de F1's het op mijn vorige auto (Mazda 323F Fastbreak) wel prima deden. Wellicht doet het assymetrische profiel iets raars met de wegligging als er zoveel vermogen op de voorwielen komt te staan.
Overweeg bij een klacht als deze dus een ander merk/type band, bij mij heeft het in ieder geval geholpen.
My 2 cents.