Auto zwabbert en slingert in bochten

Rob Kooistra

Nieuw lid
Beste mede Octavia rijders,

Ik heb sinds kort een Octavia uit 2008 2e hands gekocht helaas zonder garantie.
Deze Auto reed geweldig tijdens het proefrijden echter nu hij in mijn bezit is valt hij vies tegen in wegligging.

Zodra ik rechts door een bocht ga begint de auto stotend opzij te schommelen.
overigens als ik over een rechte weg ga door een kuil veert de achterkant in en bij het omhoogkomen schiet hij naar rechts vervolgens corrigeert dat onmiddelijk naar links en schommelt hij nog wat na.

Bij de koop van de auto is hij APK gekeurd en hebben ze de remschijven inclusief remblokken voor vervangen voor nieuwen en de achtersten hebben ze afgeslepen omdat die roestig waren (dus weer roestvrij geslepen (doelloos))

Voor bovenstaand probleem ben ik direct terug gegaan alleen kreeg ik (wat ik al verwachte) het antwoord dat ik geen garantie meer had en dus alles voor eigen rekening was, ik ben daarom maar naar Profile Tyre Center gegaan omdat ik het garage bedrijf voor geen cent meer vertrouwde.

Bij Profile Tyre center heb ik de auto laten uitlijnen en een complete check op het onderstel laten uitvoeren.
Helaas konden ze enkel constateren dat de banden kruislinks gemonteerd waren (michelin rechts voor 2,6Bar; continentaal links voor 2.0Bar; Michelin Links achter 2,6Bar en Continentaal rechts achter 2,0Bar.)

dit hebben ze dus gecorrigeerd maar volgende constatering was dat ze allemaal verschillend afgesleten waren. dus ik heb vervolgens op advies een andere set velgen gekocht met banden.

Helaas geen verschil.
Nu was ik tijdens het rijden zo chagarijnig geworden dat ik tijdens het rijden eens flink een aantal keer het stuur bruut heb omgegooid en nu lijkt het alsof de achterkant stuurt.

Dat wil zeggen dat als ik bijvoorbeeld rechtsom de rotonde ga dat de achterkant eerst nog even een stukje rechtdoor gaat alvorens hij mee gaat.

Auto bedrijven kunnen het probleem niet vinden en ik helaas ook niet, Nergens zit speling op en de rubbers lijken voor zover goed.

Komt trouwens ook nog bij dat zodra ik de auto bij warme motor in de achteruit zet en ik laat hem rollen en vervolgens dan op de rem trap dat ik PONG hoor, ook daar kan ik helemaal niks van terug vinden helaas

Heeft iemand op dit Forum enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik ben ten einde raad. en dit is helaas al mijn zoveelste auto met een kwaal.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Beste mede Octavia rijders,

Ik heb sinds kort een Octavia uit 2008 2e hands gekocht helaas zonder garantie.

en dit is helaas al mijn zoveelste auto met een kwaal.

Nu was ik tijdens het rijden zo chagarijnig geworden dat ik tijdens het rijden eens flink een aantal keer het stuur bruut heb omgegooid en nu lijkt het alsof de achterkant stuurt.

Niets van geleerd om garantie erbij te nemen?

Ben je al langs een dealer geweest? Die kan je er zeker meer over vertellen als een bandenboer (die je mooi een setje velgen+banden heeft aangesmeerd).
 

motomarz

Senior Member
Geen garantie? Maar als je meteen na afleveren constateert dat er iets niet klopt,
dan heb je volgens mij genoeg recht om dit op te laten lossen of de koop ongedaan te maken.
De verkoper moet natuurlijk wel leveren wat er afgesproken is,
een zwabberende auto is dat niet.

Tenzij je particulier gekocht hebt, dan heb je weinig om op terug te vallen.

Goed, als het niet aan de banden en velgen ligt (want probleem niet opgelost na monteren nieuwe),
dan zit het waarschijnlijk in de vering.
Er hoeft er maar 1 van de vier kapot te zijn om dit weggedrag te geven.
De stuurinrichting is een goede tweede om te laten controleren.
 

Noord26

Forumguru
Duw eens flink op elke hoek van de auto aan de bovenkant naar beneden. Ik vermoed slechte vering of een kapotte demper. De auto moet meteen terug veren en zeker niet na-schommelen.
 

Rob Kooistra

Nieuw lid
Ja, de garantie heb ik niet genomen omdat ik dan 700 euro bij moest gaan betalen.
En voor ik de 700 (mischien) Overschrijd moet ik aardig wat verbouwen aan het onderstel.
De banden heb ik nagenoeg nieuw via marktplaats gekocht voor nog geen 120 euro dus dit was de fiasco nog niet en ik heb er nu een mooi setje onder zitten.

De Silent blocks kan ik inderdaad nog wel na gaan kijken en ik heb gisteravond uit frustratie de auto nog eens op de brug gezet en ik viste er een ring van een veer uit de draagarm balk.
Zou dit van erge invloed kunnen zijn op het rij gedrag?

Wanneer ik op iedere hoek van de auto duw komt hij omhoog maar de signalen voor een falende demper is niet zo scherp te merken.
 

Captain Hook

Forumguru
Misschien is het ook handig als je er bij vermeld WELK type Octavia je precies hebt gekocht?
Sedan, Combi? Benzine, Diesel? Motortype?
Ik neem aan dat het niet de auto is, die je op je forumplaatje hebt staan...:D

En je zegt dat je banden hebt gekocht via MP voor slechts 120 euro. Dat lijkt me eigenlijk al een beetje 'apart', om het maar voorzichtig uit te drukken. Wat voor een type is dat dan? Productiedatum (DOT nummer)? En zijn die netjes uitgelijnd EN gebalanceerd op jouw auto?

Een ring van een veer uit de draagarm balk? Hmmm... :( lijkt me niet goed. Lijkt meer of er iets mis is bij je achterwielophanging. Stabilisatorstang? Is de auto wellicht een keer veels te zwaar belast en door z'n veren gegaan?
Wat is je (gegarandeerde EN controleerbare) kilometerstand?

Nog iets wat me te binnen schiet: is de sporing (toespoor/uitspoor) nog wel correct?
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn O2 (ook uit 2008 overigens) zijn eens rubbers vervangen van de achterwielophanging. Nu weet k niet exact welke, maar tijdens een beurt bij de dealer was daar speling op geconstateerd. Verder zoals gezegd je schokdempers eens controleren? Volgens mij zitten die los gemonteerd (dus niet in de veerpoot) en kun je die dus eenvoudig vervangen.

Succes in ieder geval.
 

Rob Kooistra

Nieuw lid
De banden heb ik direct laten uitbalanceren, voordeel bij dezen is dat ze wat breder waren en iets platter dus stabieler. ik ging van 195x65x15 naar 215x55x16 allemaal van het merk Semperit (overigens zijn het winterbanden)
Maar zoals ik al zei na het verwisselen van de super slechte banden naar de nieuwere set is het euvel helaas niet verholpen.
Wel is hij iets stabieler geworden.

Het is een Skoda Octavia 1Z3 uit 2008 met 250,000 op de teller.

Ik kan nergens speling constateren dus ik denk dat ik dit weekend sowieso de hele achterophanging ga demonteren om zo tot een conclusie te komen.
want de auto lijkt ook te sturen achterin.

Nog ever doorzeurend over de veren, als ik de auto naar beneden druk zie ik dat als ik hem links achter naar beneden druk; rechts voor omhoog komt en bij de andere kant precies hetzelfde.
wanneer ik hem opzij duw (om te kijken of de achterkant over de wielen kan hellen) gaat hij in plaats van opzij aan de andere kant van waar ik duw naar beneden.

Ik zit er sterk aan te denken er een sportveren set onder te monteren met nieuwe gasveren.
 

Rob Kooistra

Nieuw lid
Trouwens, mijn avatar is inderdaad niet de foto van mijn auto maar ik heb de motorkap en dak wel op dezelfde manier gewrapt met Carbon folie, velgen liggen nog op het wachtlijstje
 

Jee13

Forumguru
dus je achterveer is aan 1 kant gebroken?
en je schokdempers achter zitten er al 250.000 km onder en je hebt een combi?

vervang die kapotte veer en je achterdempers en je bent al een heel eind op weg, en als je toch wilt verlagen zou een goed sportonderstel een alternatief zijn. Koop dan ook iets kwalitatiefs goed en geen goedkope baggersets.
 

muurman

Senior Member
Stap 1 in een dergelijke geval maar een afspraak bij een goede garage.
En idd eibach is prima. Maar stap 1 komt eerst. Anders laat je 1 of andere bandenhut een eibach set monteren en die kijken wellicht weer niet verder....
 

Rob Kooistra

Nieuw lid
Jaa maar dergelijk spul doe ik liever zelf.
het is alleen vervelend dat het steeds regent.
Reden waarom ik eerst bij Profile langs ging is omdat mijn bedrijf daar een contract heeft en ik daarop fikse korting krijg, ze hebben mij daarom hun uren ook niet doorberekend bij het uitlijnen en vind maar eens een garage die uitlijnt voor 50 euro.

Ik heb hem al langs een Skoda/VW Dealer gebracht maar ook hun konden het probleem niet vinden.
anders had ik hier in eerste instantie niet gepost..
 

Noord26

Forumguru
vind maar eens een garage die uitlijnt voor 50 euro.

Qua uitlijnen ben ik nogal kritisch. Dat is echt een vak appart en 9 van de 10 wil ik niet binnen komen als klant voor uitlijning. Als prijs je belangrijkste factor is, moet je bij jezelf toch vraagtekens zetten hoor.. Normale prijs voor uitlijning is €75,-.

Naar welke dealer ben je geweest voor diagnose overigens? Want ik kan mij niet voorstellen dat een dealer het probleem niet kan ontdekken die Skoda en VW hanteert.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Is niet een klus die je "effe" buiten op de stoep doet. Ten eerste goed gereedschap om zelf de voorpoten uit elkaar te kunnen halen. Als een veer losspringt door gebruik van een of ander B merk veerspanner vertel je het waarschijnlijk niet na.
Inderdaad uitlijnen is een vak apart ga daarvoor naar een specialist en niet zo'n tent als Profile of Kwik Fit.
Ik heb zelf de complete set van Eibach gemonteerd op m'n O2 en ben gelukkig voorzien van het nodige gereedschap en een garage en het uitlijnen heb ik laten doen bij een specialist. Heb nu weer een perfecte combinatie :D
Dus goed nadenken voor je begint en wees 100% ervan overtuigd dat het slingeren de oorzaak is van bijvoorbeeld kapotte veren/dempers.
 

AdB

Senior Member
@ertromp: N.a.v. je reactie een vraagje: Wie of wat noem je een 'specialist' als het aankomt op deugdelijk uitlijnen??
 

ertromp

Forumguru
@ertromp: N.a.v. je reactie een vraagje: Wie of wat noem je een 'specialist' als het aankomt op deugdelijk uitlijnen??
Allereerst een bedrijf die het tot z'n dagelijkse business rekent en niet af en toe een auto uitlijnt.
Daarnaast monteurs die weten welke specifieke zaken verstelt moeten worden.
Daarnaast de juiste apparatuur/bruggen om auto's mee uit te kunnen lijnen. Daar zit een wereld van verschil in de diverse apparatuur en zit er ook weer verschil in de diverse types waarmee dit gebeurt bijvoorbeeld van Hunter. Ook moet dergelijke apparatuur onderhouden/afgesteld worden
Echt dit is niet iets wat een garage zo maar doet of zo'n grootgrutter waar tientallen "monteurs" rondlopen die nog geen sleutel in de hand kunnen houden en niet weten op welke delen ze bijvoorbeeld keramische pasta kunnen smeren. En al amper de resultaten van een uitlijn inrichting kunnen interpreteren. Dit verklaart vellal al het tarief wat rond de €75 zal liggen.
Ik geef ze de kost die overal maar de luchtratel opzetten en niet met een momentsleutel het e.e.a. natrekken.
Ook een proefrit behoort uiteraard tot de werkzaamheden.
 
Bovenaan Onderaan