Auto zwabbert en slingert in bochten

AdB

Senior Member
OK. Ik snap je verhaal. Maar ik ben een leek op dat gebied en dan blijft het lastig voor mij. Ik kan moeilijk inschatten of men in een garage de juiste apparatuur heeft (bv nooit van een momentsleutel gehoord en ik neem aan dat je keramische pasta niet op je boterham moet smeren, verder reikt mijn kennis op dit gebied niet) en of het gevraagde bedrag voor uitlijning altijd iets zegt over de kwaliteit van deze klus....?? En verder zou ik me kunnen voorstellen dat de ene monteur beter werk aflevert dan de ander (maar ook dat zie ik niet aan de kleur van zijn ogen). Ik snap je dus wel en ik geloof graag dat het vakkundig uitlijnen nogal wat kennis en ervaring vraagt maar het blijft moeilijk te beoordelen voor iemand als ik om te bepalen bij welk adres ik moet zijn..
 

ertromp

Forumguru
OK. Ik snap je verhaal. Maar ik ben een leek op dat gebied en dan blijft het lastig voor mij. Ik kan moeilijk inschatten of men in een garage de juiste apparatuur heeft (bv nooit van een momentsleutel gehoord en ik neem aan dat je keramische pasta niet op je boterham moet smeren, verder reikt mijn kennis op dit gebied niet) en of het gevraagde bedrag voor uitlijning altijd iets zegt over de kwaliteit van deze klus....?? En verder zou ik me kunnen voorstellen dat de ene monteur beter werk aflevert dan de ander is (maar ook dat zie ik niet aan de kleur van zijn ogen). Ik snap je dus wel en ik geloof graag dat het vakkundig uitlijnen nogal wat kennis en ervaring vraagt maar het blijft moeilijk te beoordelen voor iemand als ik om te bepalen bij welk adres ik moet zijn..
Mocht je er tegenaan lopen dan kan wellicht dit forum je op weg helpen met adressen.
Zo weet ik in de omgeving Apeldoorn/Deventer echt goede adressen voor dit werk. Helaas niet voor onder de 50 euri :D Maar laat resultaat gelden ipv de centen want gevolgschades (verkeerd afslijtende banden of slecht weggedrag) kunnen meer kosten en ellende tot gevolg hebben.
Hier nog een post hoe ik m'n verlaging heb aangepakt:
http://www.skodaforum.nl/forum/thre...-ps-3-banden-op-de-octavia.19899/#post-305951
 

Ronnie

Forumguru
Misschien niet onverstandig om de auto eens van onderen op te meten; Je kent immers de historie van de auto niet.
De auto kan een slecht gerepareerde schade hebben gehad.(toen ik het verhaal las, was dit het eerste waar ik aan dacht)
Belangrijk is het kruislings opmeten, meetband op het hart van onderkant voorste fuseekogel rechts, dan naar een vast punt bij achterwiel links. Afstand onthouden (of opschrijven) en dan op dezelfde meetpunten aan de andere kant meten. Hierin mag maximaal een verschil van zo'n 3 mm zitten. is het meer, dan is de auto krom en krijg je het ding nooit fatsoenlijk aan 't sturen.
Ook moet je de lengte L+R exact opmeten, hart voorwiel naar hart achterwiel; ook hier geldt hetzelfde wat betreft afwijking.
 

jalex_h

Forumguru
Ik kan een vierhoek tekenen waarbij de diagonalen wel gelijk zijn maar alle zijden ongelijk zijn (en alles dus scheef staat). Links en rechts meten is dus wel degelijk van belang!
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad zegt prijs niet alles; ook ik heb ervaring met een uitlijner (via dealer) die voor 75,- prutswerk leverde (tot 3 maal toe) en daarna eentje zelf gezocht die voor 50,- die mijn auto wel goed kreeg.

(Dat is ook bevestigd door een leerling roc die voor het vak voertuigdynamica een opdracht / toets had uitgevoerd adhv mijn uitlijnrapport die ik hier elders op het forum geplaatst had)
 
Laatst bewerkt:

Rob Kooistra

Nieuw lid
Ik ben automonteur geweest, ik weet gelukkig wel hoe je dingen aan moet pakken.
Ik heb het probleem overigens ook gevonden.
Het waren de rubbers van de draagarmen, dezen waren compleet gaar toen ik ze eruit haalden.
Ook in de balken die naar voren lopen en in feite alleen omhoog en naar beneden mogen scharnieren, dezen kon ik naar voren en naar achteren halen. Resultaat: een wiel die naar binnen draaide bij inveren.
Schokdempers heb ik naar een plaatselijke testbank gebracht, ze waren nog goed alleen heb ik ze toch maar vervangen.

Al met al was het een opstapeling van problemen wat de oorzaak was.

Bedankt voor de nuttige reacties waar ik mischien naar moest gaan kijken, maar waar ik mijn auto heen moet brengen was niet mijn oorspronkelijke vraag jammer dat daar dan zo op doorgehamerd word.

PS: hoe ik erachter gekomen ben dat het wiel naar binnendraait; Ik heb een plaat van 1,5 cm dik gepakt van 20cm breed ongeveer en daar gaten op steek 5x112 in gemaakt.
deze heb ik in lengte van onderkant wiel gemaakt en aan de onderkan er een stevig wieletje onder gelast.
vervolgens een stift er naast gehangen en dat op een grote onderplaat gezet (wel met handrem er stevig goed op) vervolgens de kofferbak behoorlijk diep een aantal keren naar beneden gedrukt, zodat de stift het wiel verloop tekende, en dit werd dus een halve maan.
in plaats van een rechte lijn zoals zou moeten.
 

Rob Kooistra

Nieuw lid
Ik weet overigens helaas ook de auto historie.
Mijn auto komt uit een Lease contract van Regiotaxi Zwolle. het is een EX taxi auto.
Ik vond nog de bonnenprinter in het dashboard van het merk Quipment.
Bekabeling en alles was aanwezig, toen ik verder ging zoeken vond ik ook nog een klachten kaart van deze regiotaxi.
met dat in het achterhoofd kan je dus er vanuit gaan dat de vering versleten is en daarom heb ik ook alle gascilinders en veren vervangen
 

Noord26

Forumguru
Dat had je ook kunnen zien voordat je de auto kocht toch? Tenminste, in het verleden duiken van een auto voor je hem aanschaft is een redelijke indicatie voor hoe hij gebruikt is.

Maar onder aan de streep had je die €700,- aan garantie er dus lang en breed uit gehaald?

Sorry als het nogal nors over komt, dat is absoluut niet bedoeling. Maar het zijn gewoon de feiten die ik zelf even op een rijtje heb gezet na het lezen van je verhaal.
 

Maggy

Forumguru
Fijn dat je het hebt gevonden,een zwabberende auto is niks en gevaarlijk.

In het verleden van de auto duiken voordat je hem koopt, of überhaupt in het verleden?! Vaak is behalve het adres van de verkopende partij niks te vinden en is het opvragen van gegevens vrijwel onmogelijk,en als je al gegevens boven tafel krijgt dan is het verdomde moeilijk om daar info van te krijgen is mijn ervaring. (privacy etc.....)

ehalve een service boekje heb je vaak niet veel, en dat moet je dan maar geloven. Dusss....vertel mij hoe je de geschiedenis van een auto boven water krijgt, in 9 van de 10 gevallen lukt het niet. (een leasemaatschappij zal er niets over loslaten)

(oh, btw, garantie zegt over het algemeen meer over het vertrouwen in het product, en de kennis van de koper, dan het product zelf. Ook mijn Octavia, toen met 254000km op de teller, is gekocht zonder garantie; prima ding, niks mis mee. Wat is de toegevoegde waarde van garantie?)

Bovenstaande uiteraard zonder de intentie om ook maar iemand op zijn tenen te trappen of tegen de schenen te schoppen oid.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Meestal is een onderhoudsboekje, of ergens een bedrijf wat aanwezig is op bijv nummerplaat met reclame uitstekend om mee te beginnen.

En zonder garantie is prima, maar laat hem dan keuren door Dekra bijvoorbeeld. Die vertellen meteen welke kosten er aan zitten te komen; en dat is weer een prima onderhandelings-positie om de prijs naar beneden te krijgen. Die kosten haal je er altijd met gemak uit.
 

muurman

Senior Member
Rob, hoe lang had je reeds met de auto gereden voor je de problemen kreeg?
Want ook zonder garantie zou je denken dat je als verkopende partij ( ik neem aan garage ) de klant tegemoet komt als er erg kort na verkoop problemen zijn.
Maar het is makkelijk oordelen zo achter de computer.
Want wellicht heb je niet alleen de 700,- bespaard maar ook een dergelijke prijs onderhandeld zoals normaliter auto's tussen handelaren verkocht word. In dat geval vind ik het wel weer logisch als je totaal geen garantie krijgt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik krijg m niet op mn netvlies. Hoe ziet dat er uit?
Zo, bijvoorbeeld:

Vierhoek.jpg

Beide diagonalen zijn even lang - die kunnen elkaar op verschillende punten en onder verschillende hoeken kruisen en leveren aldus oneindig veel verschillende (al of niet scheve) vierhoeken op.
 
Laatst bewerkt:

Rob Kooistra

Nieuw lid
Ja ik heb dus 2 weken met de auto gereden toen het begon.
maar dat het gewoon 2 lullige rubbertjes in de ophanging waren had ik niet verwacht.
enfin het is een hele fijne auto om in te rijden en voor de rest is hij helemaal 100%.
daarom wil ik ook gewoon als ik iets vervang het gelijk goed hebben dus ik heb niet 2 rubbertjes vervangen maar ze gewoon allemaal (zijn we daar ook weer van af)

Wat de garantie betreft als je standaard Bovag garantie neemt heb je 9 van de 10 keer garantie op Motor en versnellingsbak en niet op je Onderstel of andere carrosorie delen.

daarom heb ik die 700 mooi in de broekzak gehouden omdat ik tot nu toe niks met motor en DSG bak gehad heb.

Hoe ik erachter ben gekomen en er zeker van ben dat hij van Regio Taxi zwolle is geweest is omdat ik een verborgen laatje onder het stuur open trok en daar een bonnenprinter van het merk Quipment type VP50 vond en deze deed het ook nog (apart) dus toen heb ik mijn dashboard uitelkaar gehaald en toen vond ik de originele bedrading van het Taxi systeem (inclusief GPS Antenne) dit heb ik afgekoppeld nu en eruit gehaald.
daarna kwam ik bij mijn reserve wiel een Klachten kaart tegen van dit taxi bedrijf.
Ik heb vervolgens de Centrale opgebeld en verteld dat ik een auto heb gekocht vermoedelijk een auto van hun.

Toen ik het Kenteken noemde konden ze dit bevestigen, ze konden ook vertellen dat de auto geen schade heeft gehad en voornamelijk grotere taxi ritten reed. (voordeel)
En daar komt bij dat hij prima onderhouden was. ze wisten van het schommelen en schudden achterin maar dit kwam bij hun in de laatste maand van het Leasecontract aan het daglicht dus hadden ze besloten het er bij te laten omdat het contract verliep.
 

turboturbo

Forumguru
Leuk om te lezen! Maarreh wel vreemd dat ze zoveel nog hebben laten zitten (is natuurlijk ook duurder om alles weg te halen dan alles wat je toch niet ziet te laten zitten)
 

jalex_h

Forumguru
Ik krijg m niet op mn netvlies. Hoe ziet dat er uit?
Zie bijgaande afbeelding.
Knipsel.JPG

De diagonaal B-C heeft de lengte R. De straal van de circel, die als middelpunt A heeft, heeft ook de lengte R. Zolang punt D maar op deze circel ligt, zullen beide diagonalen dezelfde lengte (namelijk R) hebben. Echter, alleen in het geval de hoek D-C-A gelijk is aan de hoek B-A-C, zijn beide lange zijden (D-C en A-B ) even lang.
Overigens: voor het gemak heb ik C-A haaks op A-B getekend. Dit is echter niet noodzakelijk, ook als de hoek tussen deze twee lijnen niet haaks is, gaat dit verhaal op.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan