AutoBild Qualitätsreport 2016: VW en Skoda samen onderaan...

andrehj

Forumguru
AutoBild heeft haar kwaliteitsrapport van 2016 bekendgemaakt (sorry geen link van AB zelf): VW en Skoda staan samen helemaal onderaan:

1. Hyundai, Mazda
3. Mini
4. Kia, Toyota
6. Volvo
7. Mercedes, Opel
9. Nissan
10. Audi, BMW,Dacia
13. Ford, Renault
15. Peugeot
16. Fiat
17. Citroen, Seat
19. Skoda, VW

Gekeken is naar klanttevredenheid, betrouwbaarheid en kwaliteit op de lange termijn. Meer details staan in Autobild 50/2016 en (waarschijnlijk) binnenkort op de website van AutoBild.
AUTO-BILD-10-2012-474x316-799987353d4e79d4.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben benieuwd in hoeverre die plek te maken heeft met echt harde cijfers (pechgevallen e.d.) en in hoeverre dit te maken heeft met onderbuikgevoelens.
 

vleier

Forumguru
Ik ken meer mensen die problemen hebben gehad met hun audi van 4 jaar oud dan mensen met probleme met een skoda van dezelfde leeftijd
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Ook zéér en uitermate benieuwd.
Het zou overigens wel mijn gevoel onderbouwen, n.l. dat F3 minder lijkt te zijn dan de F1 en zelfs de F2.
Destijds moesten ze nog de markt veroveren, nu niet meer.
Simply not so clever at all!

Maar wel 'vreemd' lijkt het dat in testen door anderen de Skoda's steeds met lof [en andere groenten??] overladen worden.
 

ertromp

Forumguru
Zelfs nog onder Seat geëindigd :deuk: Ben blij dat ik overgestapt ben :deuk:

En Hundaai en Kija op 1 en 4? Die werden steevast door dat zelfde Autobild betreffende rijgedrag en bouwkwaliteit in testen altijd als matig beoordeeld
 

B.Stuurder

Forumguru
En Seat en Citroën op dezelfde hoogte. Ik rijd geen Seat, maar ken wel Citroën en ik geloof hier geen moer van. Bovendien staat Audi een aantal plaatsen hoger, terwijl daar dezelfde motoren en andere onderdelen in zitten. Betere lijm gebruikt zeker?
 

Noord26

Forumguru
Zelfs nog onder Seat geëindigd :deuk: Ben blij dat ik overgestapt ben :deuk:

En Hundaai en Kija op 1 en 4? Die werden steevast door dat zelfde Autobild betreffende rijgedrag en bouwkwaliteit in testen altijd als matig beoordeeld

Bij een rijtest gaat het meer om de beleving van het gebruikte materiaal heb ik het vermoeden. Er gaat maar weinig tot niets defect aan een Kia of Hyundai. Een test is maar een korte indruk. Een kwaliteitsrapport is over een veel langere periode?
 

sitechris

Donateur
Mss een indicatie van kwaliteit: ik heb in mijn Golf bizar veel last van steenslag. Bij het minste of geringste zit er weer een sterretje in de ruit. Gisteren was ik weer eens bij Carglass en zij gaven aan dat dit komt doordat VW dunner glas gebruikt. De Renault Megane was om die reden ook een graag geziene gast.
 

Cordoba

Forumguru
Mss een indicatie van kwaliteit: ik heb in mijn Golf bizar veel last van steenslag. Bij het minste of geringste zit er weer een sterretje in de ruit. Gisteren was ik weer eens bij Carglass en zij gaven aan dat dit komt doordat VW dunner glas gebruikt. De Renault Megane was om die reden ook een graag geziene gast.

Ik had nog niet gehoord dat ze dunner glas gebruiken, maar dat zal ook wel weer zijn om het gewicht (brandstofverbruik/emissie) te reduceren. Typisch weer een voorbeeld dat zuinige auto's slecht zijn voor het milieu (een nieuwe ruit maken, vervoeren naar bedrijven, en ritje op en neer naar de herstelbedrijven met de kapotte ruit kost meer energie dan een iets zwaardere ruit).
 

sitechris

Donateur
En irritant voor de klant. Het kost me gewoon geld, want de verzekeringsmaatschappij gaat ook maatregelen nemen als je te vaak declareert.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ook als het gemiddelde hoog ligt? Wanneer iedereen last heeft van hetzelfde euvel kun je de berijder toch iets niet aanrekenen?
 

abelsj

Forumguru
Ergens volg ik dit wel. Binnen de VAG groep zit een hiërarchie die je terugvind in dezelfde volgorde als in lijst topic, uitgezonderd VW maar die hebben als hoofdmerk te lijden onder dieselgate, ...
Wat Skoda betreft is de bouwkwaliteit toch veel minder dan VW en Audi (lees rammeltjes en kraakjes). Qua garantie is Skoda in praktijk ook zoveel minder dan Audi. Voorbeeld versnellingspook van de O3 na 1 jaar niet vervangen (schade door externe factoren volgens garage), bij de A6 van mijn vrouw na 3 jaar door de garage zelf vervangen bij een regulier onderhoud omdat de balg scheurtjes had wat volgens hun niet kon op die tijd.
Twijfel toch ook of ik nog een Skoda zou kopen (VW en Audi zijn niet zoveel duurder, alleen heeft Skoda meer uitrusting standaard).
 

B.Stuurder

Forumguru
Ergens volg ik dit wel. Binnen de VAG groep zit een hiërarchie die je terugvind in dezelfde volgorde als in lijst topic, uitgezonderd VW maar die hebben als hoofdmerk te lijden onder dieselgate, ...
Wat Skoda betreft is de bouwkwaliteit toch veel minder dan VW en Audi (lees rammeltjes en kraakjes). Qua garantie is Skoda in praktijk ook zoveel minder dan Audi. Voorbeeld versnellingspook van de O3 na 1 jaar niet vervangen (schade door externe factoren volgens garage), bij de A6 van mijn vrouw na 3 jaar door de garage zelf vervangen bij een regulier onderhoud omdat de balg scheurtjes had wat volgens hun niet kon op die tijd.
Twijfel toch ook of ik nog een Skoda zou kopen (VW en Audi zijn niet zoveel duurder, alleen heeft Skoda meer uitrusting standaard).
Kijk en dáár zit de strategie van VAG.
Ik kies voor Skoda omdat de uitrusting rijker is en ik dat hoger plaats dan status of kwaliteit. Ik heb mijn verwachtingen dus ook dienovereenkomstig ingesteld. Op zeker moment zal kwaliteit wellicht zwaarder wegen en zal ik Audi kiezen, met het daarbij behorende verwachtingspatroon.
Dáárom vervangt de garage bij de a6 van je vrouw zelfstandig de balg en doen ze bij Skoda niks aan jouw versnellingspook. Al moet ik zeggen dat 1 jaar wel heel kort is.
 

EdK

Forumguru
Voorbeeld versnellingspook van de O3 na 1 jaar niet vervangen (schade door externe factoren volgens garage)

Externe factoren..... wel erg groot begrip.... dan mogen ze mij toch even uitleggen welke externe factor het is !

Tsja dat kan de garage wel vinden maar als het binnen de garantie periode is dan kunnen ze het gewoon kosteloos vervangen....
Heb het ook zelf met mijn gordel gehad die begon te rafelen/ pluizen in eerste jaar, ja meneer dat komt door de klitteband van uw jas ( die jas had ik net een week ) Ja en ??? staat nergens in de manual dat ik geen jassen met klitteband mag dragen dus kijk maar hoe je het oplost in garantie !
Als ik nu een APK had gehad had je het ook afgekeurd !!

Ander verhaal ( beroepsmatig ) een schakelaar / wcd firma had een lijn met RVS frontjes.
Erg mooi en prijzig, maar na een jaar zag het er niet meer uit.
Ja dat komt door de zuren in / op uw handen.......
Ja leuk maar staat nergens vermeld dat de schakelaars met fluwelen handschoenen bediend moet worden.
Wel de firma heeft een vergelijkend iets kunnen leveren ter vervanging voor deze klant (en)
En heden ten dagen voeren ze deze RVS lijn geheel niet meer.....
 

abelsj

Forumguru
Kijk en dáár zit de strategie van VAG.
Ik kies voor Skoda omdat de uitrusting rijker is en ik dat hoger plaats dan status of kwaliteit. Ik heb mijn verwachtingen dus ook dienovereenkomstig ingesteld. Op zeker moment zal kwaliteit wellicht zwaarder wegen en zal ik Audi kiezen, met het daarbij behorende verwachtingspatroon.
Dáárom vervangt de garage bij de a6 van je vrouw zelfstandig de balg en doen ze bij Skoda niks aan jouw versnellingspook. Al moet ik zeggen dat 1 jaar wel heel kort is.
Ik heb steeds Japanse wagens gehad (Nissan Almera GTI en Primera P12) en als laatste een Toyota Avensis van 2006 waarin na +200.000km niets rammelde en het interieur (zelfs het leder van de zetels) zag eruit als nieuw. Twijfel of dit bij mijn Skoda ook zo gaat zijn. Skoda is in mijn ogen een lease merk, wegdoen na 4j en iets nieuw op de oprit. Ikzelf vervang mijn auto na een 9 a 10 jaar, zullen zien hoe de RS er dan gaat voorkomen. Moest ik nu iets nieuw kopen zou ik naar Infiniti overstappen. Onderhoud van de Skoda is wel veel goedkoper dan bij de Jappen.
 
Bovenaan Onderaan