Dit recent in de vakpers verschenen, verontrustende bericht van garantie-verzekeraar Autotrust, wil ik jullie niet onthouden.
TFSI-motoren kampen met buitensporig olieverbruik
Een olieverbruik dat kan oplopen tot één liter per 5 duizend kilometer en als gevolg daarvan vastlopende motoren. Volgens garantieverzekeraar Autotrust een veelvoorkomend probleem bij een aantal TFSI- en TDI-motoren van de VAG Groep. Met name 1.4 TFSI in GT en GTI-uitvoeringen van Volkswagen en de 1.8 en 2.0 TFSI die vaak in grotere Volkswagens en Audi-modellen worden toegepast zijn zeer slijtagegevoelig, meldt de verzekeraar, die hierom heeft besloten geen garantieclaims voor deze motoren te behandelen.
Autotrust verzekert tussen de 12 en 15 duizend voertuigen per jaar. 'Enkele honderden' hiervan zijn volgens de verzekeraar uitgerust met de bovengenoemde motoren. Het probleem wordt volgens Autotrust veroorzaakt door kantelende zuigers als gevolg van overmatige slijtage. Hierdoor neemt het olieverbruik langzaam aan steeds verder toe. De verzekeraar spreekt van een liter op vijf duizend kilometer. Op internetfora en onder garagisten zijn ook gevallen bekend van een liter op duizend kilometer.
Een, volgens ingewijden in 2012 door Volkswagen doorgevoerde modificatie, zou er voor moeten zorgen dat de genoemde motoren sindsdien wat zuiniger met olie omspringen. Vanwege de leeftijd van de bij Autotrust verzekerde voertuigen (tussen vier tot zes jaar oud) is het effect hiervan bij Autotrust niet bekend.
"We krijgen een keer in de twee dagen een claim voor een auto met dit defect. Dat valt niet meer te verzekeren", aldus Autotrust-directeur Gerben van Dam. De garantieverzekeraar heeft zijn 800 klanten in een brief op de hoogte gesteld van het besluit. "De brief is bedoeld als advies of waarschuwing aan onze klanten om bij de inkoop van deze auto's extra op de onderhoudshistorie te letten en een eventuele reparatie in te calculeren."