Autoblog: "Olieverbruik TFSI-motoren van VAG rijst de pan uit"

Frank C

Forumguru
Klinkt vrij ernstig, was in de veronderstelling dat problemen over waren. Rij nu mijn 2e 1.4 TSI blok maar in beide gevallen (erg) weinig olie verbruik.
 

andrehj

Forumguru
Mijn oog viel op het volgende berichtje op "Autoblog". 15 jaar geleden had ik een slechte ervaring met een 1,9 TDI blok dat nogal "in de olie" was, maar mijn laatste OCIII 1.2 TSI verbruikte heel weinig... Gelukkig...

http://www.autoblog.nl/nieuws/olieverbruik-tfsi-motoren-van-vag-rijst-de-p an-uit-76451
Dit probleem speelt ook niet bij de 1.2 en 1.4 motoren, maar bij de 1.8 en 2.0 motoren (uit 2008 - 2010, van de rest is het nog afwachten, wegens nog lage km standen).
 

SUBR

Lid
Dit recent in de vakpers verschenen, verontrustende bericht van garantie-verzekeraar Autotrust, wil ik jullie niet onthouden.

TFSI-motoren kampen met buitensporig olieverbruik

Een olieverbruik dat kan oplopen tot één liter per 5 duizend kilometer en als gevolg daarvan vastlopende motoren. Volgens garantieverzekeraar Autotrust een veelvoorkomend probleem bij een aantal TFSI- en TDI-motoren van de VAG Groep. Met name 1.4 TFSI in GT en GTI-uitvoeringen van Volkswagen en de 1.8 en 2.0 TFSI die vaak in grotere Volkswagens en Audi-modellen worden toegepast zijn zeer slijtagegevoelig, meldt de verzekeraar, die hierom heeft besloten geen garantieclaims voor deze motoren te behandelen.

Autotrust verzekert tussen de 12 en 15 duizend voertuigen per jaar. 'Enkele honderden' hiervan zijn volgens de verzekeraar uitgerust met de bovengenoemde motoren. Het probleem wordt volgens Autotrust veroorzaakt door kantelende zuigers als gevolg van overmatige slijtage. Hierdoor neemt het olieverbruik langzaam aan steeds verder toe. De verzekeraar spreekt van een liter op vijf duizend kilometer. Op internetfora en onder garagisten zijn ook gevallen bekend van een liter op duizend kilometer.

Een, volgens ingewijden in 2012 door Volkswagen doorgevoerde modificatie, zou er voor moeten zorgen dat de genoemde motoren sindsdien wat zuiniger met olie omspringen. Vanwege de leeftijd van de bij Autotrust verzekerde voertuigen (tussen vier tot zes jaar oud) is het effect hiervan bij Autotrust niet bekend.

"We krijgen een keer in de twee dagen een claim voor een auto met dit defect. Dat valt niet meer te verzekeren", aldus Autotrust-directeur Gerben van Dam. De garantieverzekeraar heeft zijn 800 klanten in een brief op de hoogte gesteld van het besluit. "De brief is bedoeld als advies of waarschuwing aan onze klanten om bij de inkoop van deze auto's extra op de onderhoudshistorie te letten en een eventuele reparatie in te calculeren."
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Dit recent in de vakpers verschenen, verontrustende bericht van garantie-verzekeraar Autotrust, wil ik jullie niet onthouden.

TFSI-motoren kampen met buitensporig olieverbruik

Een olieverbruik dat kan oplopen tot één liter per 5 duizend kilometer en als gevolg daarvan vastlopende motoren. Volgens garantieverzekeraar Autotrust een veelvoorkomend probleem bij een aantal TFSI- en TDI-motoren van de VAG Groep. Met name 1.4 TFSI in GT en GTI-uitvoeringen van Volkswagen en de 1.8 en 2.0 TFSI die vaak in grotere Volkswagens en Audi-modellen worden toegepast zijn zeer slijtagegevoelig, meldt de verzekeraar, die hierom heeft besloten geen garantieclaims voor deze motoren te behandelen.

Autotrust verzekert tussen de 12 en 15 duizend voertuigen per jaar. 'Enkele honderden' hiervan zijn volgens de verzekeraar uitgerust met de bovengenoemde motoren. Het probleem wordt volgens Autotrust veroorzaakt door kantelende zuigers als gevolg van overmatige slijtage. Hierdoor neemt het olieverbruik langzaam aan steeds verder toe. De verzekeraar spreekt van een liter op vijf duizend kilometer. Op internetfora en onder garagisten zijn ook gevallen bekend van een liter op duizend kilometer.

Een, volgens ingewijden in 2012 door Volkswagen doorgevoerde modificatie, zou er voor moeten zorgen dat de genoemde motoren sindsdien wat zuiniger met olie omspringen. Vanwege de leeftijd van de bij Autotrust verzekerde voertuigen (tussen vier tot zes jaar oud) is het effect hiervan bij Autotrust niet bekend.

"We krijgen een keer in de twee dagen een claim voor een auto met dit defect. Dat valt niet meer te verzekeren", aldus Autotrust-directeur Gerben van Dam. De garantieverzekeraar heeft zijn 800 klanten in een brief op de hoogte gesteld van het besluit. "De brief is bedoeld als advies of waarschuwing aan onze klanten om bij de inkoop van deze auto's extra op de onderhoudshistorie te letten en een eventuele reparatie in te calculeren."


Nou ik weet niet of je het zag in dit topic maar dit "nieuws" is al voorbij gekomen. En ook welkom trouwens hier op het forum!
 

SUBR

Lid
De informatie over olie verbuik al wel gezien, maar deze info van Autotrust nog niet :lezen: en het leek me wel relevant. @ertromp dank voor het welkom :D.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
2.0 TFSI in o.a. Audi Q5 heeft inderdaad een probleem, wat (soms) door Audi onder coulance verholpen wordt.
Schijnt dat er een tijdlang 'te zacht' materiaal is toegepast, waardoor de zuigerveren teveel ruimte krijgen, waarbij het verbruik exemplarisch kan oplopen tot wel meer dan 1ltr/1.000km.
 

andrehj

Forumguru
Afgelopen weekend hoorde ik van iemand die bij Audi werkt, dat er bij sommige probleemmotoren (1.8 en 2.0) een speciale reparatieset is, die inhoud dat een klep van de carterventilatie en een krukaskeerring wordt vervangen. Dit zou dan alleen kunnen als er ook een speciale software-update doorgevoerd kan worden. Zelf snap ik het verband tussen deze onderdelen en het olieverbruik niet, maar misschien dat iemand hier het uit kan leggen?
 

hemi24

Forumguru
Geen idee, de Q5 van m'n ouders heeft een grotere modificatie ondergaan, daar zijn echt even alle zuigertjes uitgenomen...
 

Monteurtje

Forumguru
Afgelopen weekend hoorde ik van iemand die bij Audi werkt, dat er bij sommige probleemmotoren (1.8 en 2.0) een speciale reparatieset is, die inhoud dat een klep van de carterventilatie en een krukaskeerring wordt vervangen. Dit zou dan alleen kunnen als er ook een speciale software-update doorgevoerd kan worden. Zelf snap ik het verband tussen deze onderdelen en het olieverbruik niet, maar misschien dat iemand hier het uit kan leggen?

Dit is bij de 1.4 TSI met compressor, die in de Fabia RS zit, ook het geval. Bij bepaalde serie moet je onderdeelnummer controleren en eventueel carterventilatie vervangen. Nu weet ik niet meer precies de reden. Misschien dat ik dat nog kan terug vinden. Software update moet dan ook idd.
Nu heb ik dat een keer bij zo'n motor vervangen maar had geen effect. Die auto zat nog in de fabrieksgarantie en is een compleet nieuw motor in gekomen. Na een olieverbruiksmeting gedaan te hebben. En meer als een liter op 1000 km verbruikte.
 

SUBR

Lid
Bij een niet goed functionerende carter ventilatie (lees; verstopte) kan er uiteindelijk overdruk in een oliecarter ontstaan, waardoor er olie, via de zuigers (en uitlaat), kan verdwijnen. Ook via een lekkende krukas keerring kan motorolie verdwijnen.
 

SUBR

Lid
Na ruim tien jaar een fijne Audi A3 Turbo Diesel te hebben gereden, zijn dit nu precies zaken die me doen twijfelen om opnieuw een VAG product (Skoda) aan te schaffen Nu één met DSG bak en benzine motor. Versleten koppelingen (DSG), rekkende kettingen, ernstig olieverbuik; het leidt allemaal tot kostbare reparaties. PON geeft vaak niet thuis, zeker in geval van coulance, terwijl het toch echt op product fabricage is terug te voeren. Het is mooie techniek (TFSi, DSG) en rijdt fantastisch, maar lijkt (te) onbetrouwbaar af fabriek..... :cry:
En ja, iedere fabrikant heeft zo z'n problemen. Maar los het, hoe dan ook, goed en ruimhartig op. Laat niet de klant opdraaien voor de (R & D) kosten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan