Ik ben sinds ongeveer 3 maanden particuliere bezitter van een 1.8TSI Superb uit 2010.
Vooraf onderzoek gedaan na deze motoren. Olieverbruik werd me duidelijk. Overgegaan tot de koop, inc. garantie.
Als eerste heb ik de motor een goede flush gegeven, zodat alle rommel eruit is. Hierna heb ik de olie ververst. Zodoende, en alleen zodoende weet ik 100% zeker dat ik de juiste olie in de auto heb zitten. Natuurlijk ook filter etc. vervangen.
Met dit in orden, heb ik het olieverbruik in de gaten gehouden. Tot op heden kan ik geen verbruik constateren. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee!
Wat me wel is opgevallen:
- bij het reinigen van het inlaat traject, bleek deze nog bijzonder netjes schoon te zijn. De carter ventilatie zou goed werken werd me toen verteld.
- bij het chippen, bleek dat mijn auto een 'minder makkelijk aan te passen' ECU had. Blijkbaar is rond medio 2010 hier een aanpassing in gedaan, en is mijn auto dus na deze wijziging geproduceerd. Tevens bleek er reeds eerder met de ECU iets aan de hand te zijn geweest - de breekbouten waren geslepen (om deze te kunnen verwijderen).
Mijn vermoeden is, dat mijn auto of net in het begin perioden geproduceert is waarbij ze een aantal verbeteringen uitgevoerd hebben, of dat mijn auto reeds aangepast is voor deze verbeteringen (of deel daarvan).
Auto is uit maand 7.
Over de betrouwbaarheid kan ik verder nog niet zo veel zeggen. Binnenkort gaat de auto mee naar Engeland, waar die flinke stukken kan gaan afleggen. Ik ben heel erg benieuwd hoe de auto zich gaat gedragen!
Wat betreft andere auto fabrikanten. Ik ken er geen eentje die nog nooit een probleem heeft gekend. Belangrijkste (vind ik), is hoe het wordt opgelost.
Hiervoor reed ik Toyota. Deze heeft een naam van betrouwbaar zijn. Goede restwaarden, gaan lang mee maar onderdelen zijn wel duur.
Nu komt het: dat geld mogelijk wel voor auto Toyota's, maar mijn gevoel en vertrouwen van Toyota is heeeeel erg hard gevallen!! Mijn Corolla 1.6 met vvti motor - olieverbruik van 1 liter op de 700 km. Toyota zonder garantie gekocht - het is toch een betrouwbare auto! Nou - hier blijkt ook een constructiefout in het onderblok te zitten. Oplossing -> nieuw onderblok. Wie moest dat betalen? 100% rekening voor mij.
0.0 coulance van Toyota of de importeur, ook na meerdere malen aanschrijven. Ik heb documenten waar het probleem technisch wordt beschreven, auto had maar 77 000km gelopen, altijd zijn beurtjes gehad!! Maar telkens vond men het maar mijn eigen probleem. Terwijl dit duidelijk om een productiefout ging.
Oftewel: niet alleen PON probeert weg te kijken bij problemen.
Dat dit nu in de media komt vind ik goed - dit maakt het al des lastiger voor PON om problemen te negeren.
Tot op heden heb ik een beter gevoel bij mijn 1.8tsi dan mijn Toyota 1.6vvti. Ik vind de 1.8tsi een heel stuk soepeler lopen, prettiger klinken en ook beter reageren.
Nu zal alleen de tijd het leren - is dit voor mij een betrouwbare motor.