Autoblog: "Olieverbruik TFSI-motoren van VAG rijst de pan uit"

Skoda-MAN

Forumguru
Vervuild luchtfilter, aanzuigen van olie op alle delen en via turbo as als de afdichting al niet meer 100% Is.
 

peterrapid

Forumguru
@SUBR ik begrijp dat je door forums te lezen soms die indruk krijgt maar er zijn vele honderdenduizenden klanten van het VAG concern die deze problemen niet hebben. Forums zetten enkele problemen soms te dik in de verf waardoor goeie producten soms een slechte naam krijgen. We weten dat er wat problemen zijn in enkele TFSI blokken maar nog altijd is de heel grote meerderheid probleemloos, we weten dat de eerste DSG-7 enkele problemen heeft gekend maar ook daar rijdt de grote meerderheid probleemloos rond. Dus dat VAG niet perfect is geef ik grif toe en er is altijd ruimte voor verbetering in service en coulance maar zomaar alles over dezelfde kam scheren gaat me iets te ver. Vergeet ook niet dat tegenwoordig dat de sociale media tegenwoordig hier een grote vervuilende rol in speelt, als ik een probleem heb ga ik eerst naar de garage of vraag het hier aan de leden, maar er zijn er velen die al een blog, twitter enz naar PON of anderen sturen met een lichte tot zware overdrijving van de echte feiten en de nieuwe rage van de lease-maatschappijen om bepaalde merken meer of minder positief op de sociale media te laten overkomen om importeurs meer onder druk te kunnen zetten. Voilà heb ook eventjes mijn gal gespuwd over de gang van zaken :D (en ik werk echt niet voor VAG hoor)
 

hades

Lid
@peterrapid Je hebt daar een punt, toch is het zo dat, in tegenstelling tot vroeger, je niet meer zo "weerloos" staat ten opzichte van oppermachtige bedrijven (zowel fabrikant als importeur) als er zich geschillen voordoen! je moet maar eens met zo'n oliezuipend motortje opgescheept zitten :dankje: en dan mag men toch wel verwachten dat zo'n probleem netjes opgelost wordt of niet soms? Al te vaak probeert men hier onderuit te komen en dat is niet zo netjes!
 

SUBR

Lid
@peterrapid ik ben het in grote lijnen met je eens, maar het zal je maar gebeuren. Je hebt een nieuwe Skoda Octavia 1.4 TSi gekocht (2009). Na 4.5 jaar en ruim 70.000 kilometer een rammelend blok (buiten garantie), reactie dealer; nou meneer, dat komt nooit voor...... Reparatiekosten eigenaar ca. 1300 euro. Geen coulance :sterretjes:. Een jaar later, begint het weer.

En ja, er zijn mogelijkheden om er iets aan te doen, bijvoorbeeld als je over een rechtsbijstand-verzekering beschikt. Procedures; het geeft ergernis en kost veel tijd (geld).
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@SUBR We weten dat er wat problemen zijn in enkele TFSI blokken
Het betreft hier echter zeker niet "enkele" TFSI blokken. Van de 1.2 en 1.4 is volgens mij uit een paar jaargangen van zo ongeveer elk blok de distributieketting vervangen.
En nu is het al zo ver gekomen dat een autokostenverzekeraar weigert nog langer 1.8 en 2.0 TSI blokken te verzekeren, omdat het aantal claims m.b.t. olieverbruik veel te hoog wordt. Dat doen ze echt niet als het maar een paar betreft.
Mijn conclusie is voorlopig dat zo'n beetje elke 1.8 en 2.0 blok uit 2009 en 2010 met meer dan een ton op de teller dit probleem heeft. Maar misschien dat er leden zijn die mij van het tegendeel kunnen overtuigen?
 

Neptukker

Forumguru
Overtuigen kan het best op basis van feiten @andrehj. Ik heb geen feiten paraat en jij volgens mij ook niet dus de bijbehorende conclusie maakt op mij geen indruk.

Er leeft bij mij wel het gevoel dat V.A.G. en PON niet uitblinken in het oplossen van de wel degelijk optredende problemen. Dit draagt bij aan slechte gevoel over deze motoren. Een probleem wordt veel minder erg ervaren als het goed opgelost wordt.
 

Highway

Forumguru
Ik ben sinds ongeveer 3 maanden particuliere bezitter van een 1.8TSI Superb uit 2010.

Vooraf onderzoek gedaan na deze motoren. Olieverbruik werd me duidelijk. Overgegaan tot de koop, inc. garantie.
Als eerste heb ik de motor een goede flush gegeven, zodat alle rommel eruit is. Hierna heb ik de olie ververst. Zodoende, en alleen zodoende weet ik 100% zeker dat ik de juiste olie in de auto heb zitten. Natuurlijk ook filter etc. vervangen.

Met dit in orden, heb ik het olieverbruik in de gaten gehouden. Tot op heden kan ik geen verbruik constateren. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee!

Wat me wel is opgevallen:
- bij het reinigen van het inlaat traject, bleek deze nog bijzonder netjes schoon te zijn. De carter ventilatie zou goed werken werd me toen verteld.
- bij het chippen, bleek dat mijn auto een 'minder makkelijk aan te passen' ECU had. Blijkbaar is rond medio 2010 hier een aanpassing in gedaan, en is mijn auto dus na deze wijziging geproduceerd. Tevens bleek er reeds eerder met de ECU iets aan de hand te zijn geweest - de breekbouten waren geslepen (om deze te kunnen verwijderen).

Mijn vermoeden is, dat mijn auto of net in het begin perioden geproduceert is waarbij ze een aantal verbeteringen uitgevoerd hebben, of dat mijn auto reeds aangepast is voor deze verbeteringen (of deel daarvan).

Auto is uit maand 7.

Over de betrouwbaarheid kan ik verder nog niet zo veel zeggen. Binnenkort gaat de auto mee naar Engeland, waar die flinke stukken kan gaan afleggen. Ik ben heel erg benieuwd hoe de auto zich gaat gedragen!

Wat betreft andere auto fabrikanten. Ik ken er geen eentje die nog nooit een probleem heeft gekend. Belangrijkste (vind ik), is hoe het wordt opgelost.

Hiervoor reed ik Toyota. Deze heeft een naam van betrouwbaar zijn. Goede restwaarden, gaan lang mee maar onderdelen zijn wel duur.

Nu komt het: dat geld mogelijk wel voor auto Toyota's, maar mijn gevoel en vertrouwen van Toyota is heeeeel erg hard gevallen!! Mijn Corolla 1.6 met vvti motor - olieverbruik van 1 liter op de 700 km. Toyota zonder garantie gekocht - het is toch een betrouwbare auto! Nou - hier blijkt ook een constructiefout in het onderblok te zitten. Oplossing -> nieuw onderblok. Wie moest dat betalen? 100% rekening voor mij.

0.0 coulance van Toyota of de importeur, ook na meerdere malen aanschrijven. Ik heb documenten waar het probleem technisch wordt beschreven, auto had maar 77 000km gelopen, altijd zijn beurtjes gehad!! Maar telkens vond men het maar mijn eigen probleem. Terwijl dit duidelijk om een productiefout ging.

Oftewel: niet alleen PON probeert weg te kijken bij problemen.

Dat dit nu in de media komt vind ik goed - dit maakt het al des lastiger voor PON om problemen te negeren.

Tot op heden heb ik een beter gevoel bij mijn 1.8tsi dan mijn Toyota 1.6vvti. Ik vind de 1.8tsi een heel stuk soepeler lopen, prettiger klinken en ook beter reageren.

Nu zal alleen de tijd het leren - is dit voor mij een betrouwbare motor.
 

andrehj

Forumguru
@Highway : Bedankt voor je positieve bericht. Dat klinkt al een stuk beter dan alle drama's over olieverbruik bij VAG. Nog een vraagje: Wat is je kilometerstand?
 
Bovenaan Onderaan