Automaat rijdend aanpassen?

Knik

Nieuw lid
Goedenavond,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Yeti met dsg. Mag je tijdens het rijden van D naar S schakelen of van D naar zelf schakelen?

mvg,
Knik
 

Joske

Forumguru
Uiteraard! Dat is net de bedoeling ;)

Je kan toch de auto niet starten in D of S? Hoe had je anders ooit in Sportstand kunnen geraken dan? ;)
 

Knik

Nieuw lid
Je start in P en daarna kies je voor D,S of handschakelen en dan ga je pas rijden, mijn vraag is of je rijdend mag wisselen of dat je stil moet staan.
 

CDK

Forumguru
geen probleem hoor, ik pas dat met regelmaat zelf toe, daar is het voor bedoeld.
 

Zwapp

Forumguru
Ik rij inmiddels ook met dsg op mijn altea diesel en heb de s stand geprobeerd maar snap niet dat dat erop zit, het heeft geen enkel nut om een diesel hoger in toeren te jagen? of zie ik het verkeerd?
 

Frank

Forumguru
Standaard S is op vag auto's meestal stom. Gaat gewoon tot rpmmax, wat zelden nuttig is
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn vorige auto - O2c 1.9 Tdi - gebruikte ik de sportstand vooral om op een 100km-weg het inhalen vanen vrachtwagen vlotter te laten verlopen. Door 'm een splitsecond voor het gas in te trappen naar S te trekken, schakelt de bak meteen terug inplaats van op de kickdown te moeten wachten.
Eenmaal halverwege de inhaalmanoevre zette ik hem weer in D, zodat-ie het verder zelf maar weer uit kon zoeken.
 

andrehj

Forumguru
Mag je tijdens het rijden van D naar S schakelen of van D naar zelf schakelen?
Uiteraard mag dat. Je mag zelfs tijdens het rijden naar N schakelen. Alleen de P en R :maakmegek: zou ik niet uitproberen, al denk ik dat ook dat wel beveiligd zal zijn.
 

micky

Forumguru
Ik rij inmiddels ook met dsg op mijn altea diesel en heb de s stand geprobeerd maar snap niet dat dat erop zit, het heeft geen enkel nut om een diesel hoger in toeren te jagen? of zie ik het verkeerd?
dat zie je idd verkeerd ;) ik rij bijna altijd in de "S" behalve als de motor koud is en als ik een constante snelheid rij op de snelweg

in de D schakelt de auto al ruim voor de 2000 toeren en in de S net voor de 3000 (behalve naar de 7)
 

micky

Forumguru
In mijn vorige auto - O2c 1.9 Tdi - gebruikte ik de sportstand vooral om op een 100km-weg het inhalen vanen vrachtwagen vlotter te laten verlopen. Door 'm een splitsecond voor het gas in te trappen naar S te trekken, schakelt de bak meteen terug inplaats van op de kickdown te moeten wachten.
Eenmaal halverwege de inhaalmanoevre zette ik hem weer in D, zodat-ie het verder zelf maar weer uit kon zoeken.
is idd ook een handeling die ik vaak doe, daarom heb ik de flippers aan het stuur besteld, je hoeft dan niet aan de pook te roeren, maar tikt hem aan het stuur 1 of 2 tandjes terug.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het prettige aan die sportstand vond ik, dat je vlotter kunt optoeren zonder dat het gaspedaal op de vloer hoeft.
Bespaart brandstof en is ook een stuk aangenamer voor eventuele passagiers met aanleg voor wagenziekte...
 
Bovenaan Onderaan